Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Torktumlare
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 10 månader sedan av
Peo HBV 2.
-
FörfattareInlägg
-
28-10-2006 kl. 16:02 #1209
intendit
MedlemJag har aldrig i hela mitt liv mekat med en torktumlare men nu tycks det vara dags.
Det här nätverket är ju en källa till massor av kunskap så då tänkte jag väl att här får man svar.
Jag vet hur principen för en kondenstumlare är men inte i praktiken hur den är sammansatt.
Nu till mitt problem – jag har en Whirpool kondenstumlare med en behållaren på toppen och ett kondensorbatteriet i botten på tumlaren. Det måste ju betyda att någonstans sitter det en pump som pumpar det kondenserade vattnet uppåt.
Den har fungerat kanonbra i ett år men plötsligt idag när jag kommer in i badrummet så har jag fått tropisk djungel. Allt vatten har kondenserat ut i badrummet och behållaren är snustorr.Det är nu jag behöver tipsen – var ska jag börja felsöka? Kan det va någon slang? Är det pumpen som har säcket? Vad kan det mer finnas för fel?
hejs/George
28-10-2006 kl. 16:04 #8239*George
DeltagareSå glömde jag ju att logga in mig oxå!
28-10-2006 kl. 16:17 #8240jørn hbv99
Deltagaredu kan koble ut beholderen , det følgte vel med en slange når du kjøpte tørketrommelen , for å koble den direkte til avløpet.
28-10-2006 kl. 16:36 #8235*George
DeltagareJag kan inte koppla tumlaren till avloppet eftersom avståndet är för långt.
28-10-2006 kl. 18:28 #8236intendit
MedlemHei, sveis!
Vet ikke exakt hvordan det er på Whirlpool, på AEG er det en flottør-styrt pumpe som trykker vannet opp til beholderen via en slange.Er ikke så j… komplisert å åpne og kikke, kan jo bare være slangen som er nött bort eller hoppa av. Ta av bak- og sidedeksel, så ser du. Vannet er jo ikke like velkomment rundt i maskineriet/elektronikken, så smart å fixe med en gang. Bruker forøvrig det kondenserte vannet på damp-strykjern og som batteri-vann. Funker som attan! Lykke til1
Lørdagskvelds
fra Dan i Busa.29-10-2006 kl. 10:25 #8238*George
DeltagareNu har jag plockat ner maskinen i sina beståndsdelar och kan konstatera att slangarna är hela, pumpen fungerar och häller jag vatten i bottendelen för kondensorbatteriet så pumpas vattnet till behållaren. Så där tycks det inte vara något fel.
Kan det vara så att en kondenstumlare inte gillar när omgivningstemperaturen blir för hög? Jag gillar att ha det väldigt varmt i badrummet – ni vet det där att kliva upp ur sängen och in i duschen, då ska man ju inte behöva frysa ihjäl. Så jag har runt 25-26 grader i badrummet. När sen torktumlaren går så stiger ju temperaturen ytterligare ett antal grader. Kan det då va så att den börjar släppa ut fukten på andra ställen?Mer teorier tack
hejs/GB
29-10-2006 kl. 10:47 #8241Peo HBV 2
DeltagareKolla behållaren, det sitter nog en packning i inloppet för slangen. Den kan vara paj eller också kan det ju bara vara så att behållaren inte varit ordentligt inskjuten. Teorier som sagt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.