Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Tydligt och klart:
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
Frank HBV61.
-
FörfattareInlägg
-
15-10-2005 kl. 07:24 #762
Frank HBV61
DeltagareSenaste väderrapport från Södra Sverige: I natt var det -1,5 grader på Celsiusskalan, vilket betyder att markfrosten har kommit!
BRRRR !! Ett mer än tydligt tecken på att sommaren är över!
Men en fin sommar var det, jag vänder gärna blicket tillbaka; träffat många nya människor, sett nya ställen i härliga Sverige, och (inte minst!!) ‘Bullerjaan’ gick som en klocka..
… Hmmmm, förutom en liten luftläckage då…
I början av november månad blir det väl årets första ‘vinter’helgtur, till Småland eller Blekinge kanske… Dieselkaminen är iallafall provkörd och godkänd.Ha en fin höst allihopa!
15-10-2005 kl. 21:33 #5488intendit
MedlemHej! ja alla årstider har sin tjusning. det där med dieselkamin låter intressant vad är det? är det som en eberspächer eller liknande? Dyr?
Arvo HBV 81 16-10-2005 kl. 05:44 #5489Frank HBV61
DeltagareHej Arvo
min dieselkamin fungerar ungefär som dom där ugnar/kaminer som drivs med villaolja istället för ved, fast min är egentligen en båtkamin, dvs avsedd för montering i rörlig fordon e.dyl.
Funkar bra, värmar som tusen, och: TYST !! Dessutom ingen belastning för batterierna!Ha en trevlig söndag!
16-10-2005 kl. 17:37 #5490Carl-Albin HBV72
DeltagareHär ligger löven i ena endan av trädgården. Inte i trädgårdslandena där jag önskar att de hanmade . Så jag måste väl hjälpa dem dit
Suck men då trivs maskarna <!–emo&
–>
17-10-2005 kl. 08:38 #5493Frank HBV61
DeltagareC-A,
gör som min f.d. granne – han använde en gammal dammsugare. En sådan som man kunde stoppa in röret från båda håll, antingen sug– eller blås. Med tillräcklig lång elsladd blir det en billig och effektiv lövblås, som hjälper bladen på traven…..
17-10-2005 kl. 16:31 #5494Peo HBV 2
DeltagareI morse!!!!
-6 grader!!!
Jag tycker inte om kyla!!! <!–emo&
–>
24-10-2005 kl. 07:51 #5531Carl-Albin HBV72
DeltagareFrank jag fann en bra lösning på det där med löven . Jag startade snö(löv)slungan och den hjälpte ganska gott med skaplig bred och bearbetat material . Det kan inte blåsa lika lätt när det har blivit blåst
Här har det varit redigt kallt inatt många
grader . Jag slog på ända lykten när jag skulle hämta tidningen . På isbarken på landsvägen . Den ende som är glad i att det är kallt är Edvin han håller på att prova ut vilken pulka eller snowracer som han ska ha när det blir vit ute Brrr 24-10-2005 kl. 08:06 #5532Svea HBV77
DeltagareHej.
Jag horde att det kommit sno hemma. Och har ar det 28 grader varmt. Jissa om det ar underbart. Nu ska vi snart ga och bada, fortfarande 23 i vattnet. Fin o det har, Kreta. Vi angrar oss inte en sekund att vi kopte en sista minuten och drog ivag. Ha det gott och akta ryggen nar ni skottar <!–emo&
–>
Ses och hors om ett tag
Sussie o Ake
24-10-2005 kl. 22:28 #5533Frank HBV61
DeltagareC-A, det var ju ingen dum ide heller, det där med snöslungan….. <!–emo&
–>
Kompostkvarn på hjul — hehehe
Här är det fortfarande plusgrader – men bara ett eller två; snön har inte kommit ner hit än – men bilen har fått sig sina vinterskor. Och nya (beg) däck till BullerJaan är på gång – 4 sulor för 3 stora lappar var väl inte så illa; och i priset ingår t.o.m. montering+balansering. Inte illa, tycker jag….
hadebra
25-10-2005 kl. 02:25 #5534Carl-Albin HBV72
DeltagareNej det låter som ett rimligt pris. Och duktig har du varit som har fått på pligga däcken . Så långt har jag inte kommit . Vart bestulen på ett vinter hjul under sommaren så jag måste jaga upp en fälg och skaffa ett nytt däck
Har däremot fått fram min vinter overall så att man kan vara ute och plocka även om det blåser kallt o blåser småspik. Nu återstår det att tvätta av sommarens grönyte maskiner och garagera dem samt sätta på snöplogen på Irusen . Slungan gillar inte blöt snön någe vidare och lite omväxling kan man behöva <!–emo&
–>
25-10-2005 kl. 15:41 #5536RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareHär sparas på ryggen sussie, här åk man skoter!!! <!–emo&
–>
25-10-2005 kl. 16:44 #5537Carl-Albin HBV72
DeltagareHär blåser det och stormar så att det är rentotrevligt att gå ut det är plus nu men i morse var det minst -5 grader då jag gick upp. Så nu blir det till att tända spisen när man kommer ner . Inte bara starta bryggaren men det knastrar gott om den och varmt blir det . Vet inte hur mkt regn somn har kommit hittils för jag har plockat in regnmätaren <!–emo&
–>
Nu ska jag ladda för att se Bröstcancergalan på trean om jag får igång boxern igen 27-10-2005 kl. 12:47 #5538Charsten HBV 21
DeltagareJa nu är det väl ingen återvändo….snöhelvetet ligger som en äcklig matta på marken…..usch och fy, den som ändå kunde dra iväg från detta.
Undrar om det bara är jag som inte gillar vintern <!–emo&
–>
27-10-2005 kl. 18:51 #5539Carl-Albin HBV72
DeltagareNej det är fler som inte gillar lappmögeloch kalla vidar . Flickorna klär sig så konstigt dså <!–emo&
–>
Det är bättre när det blir sommar och sol Då faller skalet av 27-10-2005 kl. 19:17 #5540Torleif HBV87
DeltagareNågra få minusgrader är väl inte så mycket att bråka om. En morgon noterade jag -14, men handduken är inte inkastad för det. Vi har ju Hällaträffen till helgen och då har man ju utlovat 7-8 plusgrader!!!
Bussjobb har det också varit ( utomhus ). Lennart ( HBV 89 ) och Greger ( blivande HBV-are ) har genom sin stora vana och skicklighet med mekjobb hjälpt mig att montera in 10 fräschare stolar – inga fästen passade naturligtvis så det fick kapas, anpassas och svetsas för glatta livet. Grabbarna har också hjälpt mig att reparera ljuddämparen som Bilprovningen var ofin nog att hitta ett stort hål i.
Ja, hjälpt och hjälpt. Om sanningen ska fram så stod jag väl mest och tittade på medan jobbet utfördes.
Så än håller vi säsongen vid liv och riktar in oss på en härlig avslutningshelg i Hälla.
Och än är det inte för sent att bestämma sig. Alla är varmt välkomna.Torleif
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.