Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Tydligt och klart:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Frank HBV61
    Deltagare

Senaste väderrapport från Södra Sverige: I natt var det -1,5 grader på Celsiusskalan, vilket betyder att markfrosten har kommit! :flinga BRRRR !! Ett mer än tydligt tecken på att sommaren är över!
    Men en fin sommar var det, jag vänder gärna blicket tillbaka; träffat många nya människor, sett nya ställen i härliga Sverige, och (inte minst!!) ‘Bullerjaan’ gick som en klocka.. :tummarupp … Hmmmm, förutom en liten luftläckage då… :blink:
    I början av november månad blir det väl årets första ‘vinter’helgtur, till Småland eller Blekinge kanske… Dieselkaminen är iallafall provkörd och godkänd.

Ha en fin höst allihopa!

intendit
    Medlem

Hej! ja alla årstider har sin tjusning. det där med dieselkamin låter intressant vad är det? är det som en eberspächer eller liknande? Dyr?
    :longnose Arvo HBV 81

Frank HBV61
    Deltagare

Hej Arvo

min dieselkamin fungerar ungefär som dom där ugnar/kaminer som drivs med villaolja istället för ved, fast min är egentligen en båtkamin, dvs avsedd för montering i rörlig fordon e.dyl.
    Funkar bra, värmar som tusen, och: TYST !! Dessutom ingen belastning för batterierna!

Ha en trevlig söndag!

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Här ligger löven i ena endan av trädgården. Inte i trädgårdslandena där jag önskar att de hanmade . Så jag måste väl hjälpa dem dit mad.gif Suck men då trivs maskarna <!–emo&:)–>:)

Frank HBV61
    Deltagare

C-A,
    gör som min f.d. granne – han använde en gammal dammsugare. En sådan som man kunde stoppa in röret från båda håll, antingen sug– eller blås. Med tillräcklig lång elsladd blir det en billig och effektiv lövblås, som hjälper bladen på traven….. B)

Peo HBV 2
    Deltagare

I morse!!!! :flinga :flinga :flinga -6 grader!!! :suck1 shockkk!.gif shockkk!.gif Jag tycker inte om kyla!!! <!–emo&:(–>:(

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Frank jag fann en bra lösning på det där med löven . Jag startade snö(löv)slungan och den hjälpte ganska gott med skaplig bred och bearbetat material . Det kan inte blåsa lika lätt när det har blivit blåst :yes

Här har det varit redigt kallt inatt många :flinga grader . Jag slog på ända lykten när jag skulle hämta tidningen . På isbarken på landsvägen . Den ende som är glad i att det är kallt är Edvin han håller på att prova ut vilken pulka eller snowracer som han ska ha när det blir vit ute Brrr

Svea HBV77
    Deltagare

Hej.
    Jag horde att det kommit sno hemma. Och har ar det 28 grader varmt. Jissa om det ar underbart. Nu ska vi snart ga och bada, fortfarande 23 i vattnet. Fin o det har, Kreta. Vi angrar oss inte en sekund att vi kopte en sista minuten och drog ivag. Ha det gott och akta ryggen nar ni skottar <!–emo&:P–>:P
    Ses och hors om ett tag B) :drink1

Sussie o Ake

Frank HBV61
    Deltagare

C-A, det var ju ingen dum ide heller, det där med snöslungan….. <!–emo&;)–>;) Kompostkvarn på hjul — hehehe
    Här är det fortfarande plusgrader – men bara ett eller två; snön har inte kommit ner hit än – men bilen har fått sig sina vinterskor. Och nya (beg) däck till BullerJaan är på gång – 4 sulor för 3 stora lappar var väl inte så illa; och i priset ingår t.o.m. montering+balansering. Inte illa, tycker jag…. :tummarupp

hadebra

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Nej det låter som ett rimligt pris. Och duktig har du varit som har fått på pligga däcken . Så långt har jag inte kommit . Vart bestulen på ett vinter hjul under sommaren så jag måste jaga upp en fälg och skaffa ett nytt däck

Har däremot fått fram min vinter overall så att man kan vara ute och plocka även om det blåser kallt o blåser småspik. Nu återstår det att tvätta av sommarens grönyte maskiner och garagera dem samt sätta på snöplogen på Irusen . Slungan gillar inte blöt snön någe vidare och lite omväxling kan man behöva <!–emo&:)–>:)

Här sparas på ryggen sussie, här åk man skoter!!! <!–emo&:D–>:D

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Här blåser det och stormar så att det är rentotrevligt att gå ut det är plus nu men i morse var det minst -5 grader då jag gick upp. Så nu blir det till att tända spisen när man kommer ner . Inte bara starta bryggaren men det knastrar gott om den och varmt blir det . Vet inte hur mkt regn somn har kommit hittils för jag har plockat in regnmätaren <!–emo&;)–>;) Nu ska jag ladda för att se Bröstcancergalan på trean om jag får igång boxern igen

Charsten HBV 21
    Deltagare

Ja nu är det väl ingen återvändo….snöhelvetet ligger som en äcklig matta på marken…..usch och fy, den som ändå kunde dra iväg från detta.

Undrar om det bara är jag som inte gillar vintern <!–emo&:?–>:?

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Nej det är fler som inte gillar lappmögeloch kalla vidar . Flickorna klär sig så konstigt dså <!–emo&:(–>:( Det är bättre när det blir sommar och sol Då faller skalet av

Torleif HBV87
    Deltagare

Några få minusgrader är väl inte så mycket att bråka om. En morgon noterade jag -14, men handduken är inte inkastad för det. Vi har ju Hällaträffen till helgen och då har man ju utlovat 7-8 plusgrader!!! :yes
    Bussjobb har det också varit ( utomhus ). Lennart ( HBV 89 ) och Greger ( blivande HBV-are ) har genom sin stora vana och skicklighet med mekjobb hjälpt mig att montera in 10 fräschare stolar – inga fästen passade naturligtvis så det fick kapas, anpassas och svetsas för glatta livet. Grabbarna har också hjälpt mig att reparera ljuddämparen som Bilprovningen var ofin nog att hitta ett stort hål i. B)
    Ja, hjälpt och hjälpt. Om sanningen ska fram så stod jag väl mest och tittade på medan jobbet utfördes.
    Så än håller vi säsongen vid liv och riktar in oss på en härlig avslutningshelg i Hälla. :beer
    Och än är det inte för sent att bestämma sig. Alla är varmt välkomna.

Torleif

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.