Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Uppställning av buss
- Detta ämne har 17 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Janne HBV 220.
-
FörfattareInlägg
-
14-01-2010 kl. 08:24 #2173
Tom HBV168
DeltagareHar letat som en dåre efter tak över huvudet för vår buss, men inte lyckats – eller jo, har hittat två olika alternativ – men det ena försvann när jag stack in näsan där eftersom det luktar betfor där inne och den lukten vill man inte ha i bussens tyger!!! Det andra stället verkade bra ända tills jag fick veta hur mycket de villa ha betalt….
Hur vinterförvarar ni era bussar? Står de ute o fryser eller inne o myser?
14-01-2010 kl. 08:30 #12581Håkan HBV 179
Deltagaremåste de vara inomhus?
14-01-2010 kl. 08:47 #12583Tom HBV168
DeltagareHehe… nä, det är klart de inte måste vara, se dig omkring när du är ute nästa gång så skall du se att du kommer att se en och annan linje/turistbuss
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Däremot så blir det gärna fuktigt och kanske lite “muggigt” inne i bussen när de står oanvända. Det räcker ju i och för sig att ha lite värme på för att slippa det.
Jämför skillnaden med att använda en bil på vintern eller att låta den stå – den som står kommer inom ganska kort vara igenimmad på grund av att den inte ventileras på samma sätt.Har man den inne så slipper man ju dessutom tvätta utsidan som en dåre på våren, blir ju rinningar och algväxt om den står still…
Jag har i alla fall haft bussen inne under hela jul/nyårshelgen och kört en ordentlig avfuktning (byggavfuktare) så det är torrt och fint inne. Kör för närvarande ett fläktelement i bussen så fukten håller sig borta…
14-01-2010 kl. 08:55 #12584Tor HBV 161
DeltagareHei
Sitting Bull er en tøffing og står ute hele året. Har aldri merket noe til fukt og lukt. Har vedlikeholdslading på batteriene, det er det eneste. Trenger jo en god vask på våren, men tar det som en start på sesongen og arbeidet går som en lek
.Tor
14-01-2010 kl. 10:06 #12585Lars HBV 205
DeltagarePosten står ute under tak.
Batterierna står inne på underhållsladdning.14-01-2010 kl. 15:33 #12587RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareLetade åxå som en galning för en del år sedan och insåg när jag hört vad folk skulle ha för plats i en skitig gammal loge att det var som vanligt , ska nåt bli ordentligt gjort får man göra det själv….
Sagt och gjort. Man tager ungefär 100 meter gammalt vägräcke, svetsar ihop en stomme bredvid en gammal lagård, köper lite takplåt och lägger på, spikar lite överblivna brädor på sidorna och vips (nåja) har man ett prima bussgarage…..
Kostnad ungefär som ett par årshyror hos nån annan….
[attachmentid=1135]14-01-2010 kl. 16:28 #12589Börje HBV216
DeltagareBussen står ute.
Jag hade lite otur, hade möjlighet att ställa bussen i ett växthus som inte skulle vara i drift
under vintern men porten var 30 cm för låg! Utan kostnad hade det varit och alldeles i
närheten av vår bostad.
Nu står Bussen ute, hemma på tomten med lite värme på.
Dygnstemp är just nu ca -10 grader
Temp i Bussen ca +10 grader
Elkostnad ca 10 kr /dygnBussen är påställd, fulltankad, underhållsladdning på,glykol
och olja kollad. Vi har allting kvar i Bussen, kläder,basproviant, öl och brännvin.
Fylla på färskvaror i kylen, sen är det bara att åka.
Jag har också en sån här elektronisk musbekämpning – hur effektivt det är vet jag inte men vi har inga spår av möss i alla fall.Vi var naiva och trodde att vi skulle ha åkt lite mer, men då visste vi inte att det skulle bli en så tuff vinter…
Om snö och kyla släpper lite så är Bussen i alla fall startklar!
Ha det bra.
Börje & Brigitte
HBV216
14-01-2010 kl. 20:36 #12591*Mathias
DeltagareUte – med värme och avfuktare konstant, som lägst 6 grder — snustortt!!
Kostar ngr kwh men det är det värt…
15-01-2010 kl. 08:14 #12594Torleif HBV87
DeltagareDafne får tyvärr kallställd stå ute och frysa.
Försöker bara se till att det finns ström i bussbatterierna. Övrigt fryskänsligt är bortplockat.
Försöker dock hitta något något ställe där Dafne åtminstonen kan få tak över huvudet.
Rickards byggtips är kanske något att ta fasta på.
Det bästa är naturligtvis förvaring i plusgrader, för annars blir det alltid större eller mindre problem. Men som med allting annat handlar det ju om pengar och hur mycket man anser sig ha råd att lägga ner på det här fritidsintresset. För vår del blir det trots allt inte så många bussdagar per år och man vill ju att kostnaden för dessa dagar ska bli någorlunda rimlig. Helt utan dessa dagar vill vi emellertid absolut inte vara, så då får man stå ut med den extra förslitning som en kallställning innebär.
Eva-Lena & Torleif & en stelfrusen Dafne förstås.
15-01-2010 kl. 09:44 #12595*Mathias
DeltagareHa, ha, ja Richards byggtips låter lockande men jag tror inte regionmuseet och Länsstyrelsen i skåne köper det på vår gård som sett likadan ut sen 1750.
Kommunen är redan bekymrade att jag har bussen parkerad bredvid min djupborra som går till vattentäkten som håller hela Hörby/Sjöbo med vatten….
Jag har erbjudit dem att hålla med garageplats men de har ännu inte återkommit. Det hade ju fjort två flugor på smällen …..
CITAT(Torleif HBV87 @ 15 Jan 2010, 09:14 ) [snapback]12079[/snapback]
Dafne får tyvärr kallställd stå ute och frysa.
Försöker bara se till att det finns ström i bussbatterierna. Övrigt fryskänsligt är bortplockat.
Försöker dock hitta något något ställe där Dafne åtminstonen kan få tak över huvudet.
Rickards byggtips är kanske något att ta fasta på.
Det bästa är naturligtvis förvaring i plusgrader, för annars blir det alltid större eller mindre problem. Men som med allting annat handlar det ju om pengar och hur mycket man anser sig ha råd att lägga ner på det här fritidsintresset. För vår del blir det trots allt inte så många bussdagar per år och man vill ju att kostnaden för dessa dagar ska bli någorlunda rimlig. Helt utan dessa dagar vill vi emellertid absolut inte vara, så då får man stå ut med den extra förslitning som en kallställning innebär.
Eva-Lena & Torleif & en stelfrusen Dafne förstås.
15-01-2010 kl. 10:29 #12597Mats HBV 158
DeltagareUte tyvärr.
Vi letade som Tom skrev men med de hyrorna får nog kompien stå ute o frysa, har ni inga bilder, här kommer en på min buss.15-01-2010 kl. 10:49 #12598Bertil HBV30
DeltagareHej!
“Vinterförvaring” inomhus eller under tak faller under benämningen FUSK.
mvh Bertil
15-01-2010 kl. 16:29 #12600Börje HBV216
Deltagare16-01-2010 kl. 16:45 #12601Ewa HBV11
DeltagareSkräcken står uppställd utomhus på en industritomt i Rosersberg.
Ingen värme på och med takluckorna en anings på glänt.
Brukar funka bra.17-01-2010 kl. 18:37 #12604husbussens
DeltagareVåran gammle trofast rör på sig dagligen. Ut ur verkstan på morgon Webaston på och när kvällen kommer så kommer han in i värmen igen för att på nästa morgon ånyo åka ut i det fria.
Så är livet för våran buss.
Ok han får luffa till macken ibland för att få i sig lite bränsle -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.