Hem Forum Husbussar Bygga & renovera Var hittar jag delar till bygget av husbussen

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    intendit
    Medlem

Var finns det kopplingsplintar till elsystemet att köpa.
    Jag menar sådana där man går ner från 35 mm2 kabel till kanske 2,5 mm2.
    Det går ju inte att dra 35 mm2 i hela bussen och när jag kollar med Volvo så står dom och skakar på huvudet och fattar nada.

MVH Kjelle

*George
    Deltagare

Kolla denna – båtprylar men går lika bra. http://www.odelco.se/odelco.html

hejs/GB

Peeter HBV63
    Deltagare

Hej
    Jag misstänker att det är plintar modell Skyllermarks du är ute efter.

http://www.skyllermarkspressar.se/plint.html

Dessa plintar brukar säljas i välsorterade båtaffärer bla.

// Peeter Hbv63 :vink

Charsten HBV 21
    Deltagare

En lite fråga bara <!–emo&:?–>:? skall du bygga ett nytt elsystem 12 volt eller?
    jag har använt bussens befintliga elsystem till allt utom kylskåpet där jag dragit en ny 6 kvadratare och kör allt på 24 volt.
    Behöver bara den bef. generatorn, bara en batteriladdare jag kan starta på bodelsbatterierna om det behövs eller låna ström till bodelen från startbatterierna.
    Bara fördelar och väldigt enkelt vid bygget för kablarna finns ju redan där….det är bara att koppla på det man vill ha, för allt finns ju i 24 volt, lampor, kylar ..mm.
    det var bara ett tips i all enkelhet. :rock

intendit
    Medlem

Tack för alla svaren som jag fått. :yes Om man bara vet var man ska leta
    så finns ju allt man behöver. :censur

Nej jag ska inte bygga nytt elsystem utan använda 24v även i fortsättningen.
    Men jag vill skilja bort bodelen från bussens system så att det inte finns någon
    koppling däremellan. Det finns ett väldigt avacerat elsystem redan nu i bussen
    men jag vill ändå ha bodelen helt för sig själv.

Givetvis ska jag använd det som går av redan dragna kablar men det finns
    en hel del som dels ska bort ( alla läslampor över stolarna :suck1 ) och även ett
    antal fläktar med tillhörande jättestora reläer ( som bara drar en massa ström :huh:)

Jag kommer ett ha tre batterigrupper på 220 ah vardera plus starten på 140 ah
    och dessa kopplar jag in via tre frånskiljare så att jag kan ladda den grupp som
    behöver ström ( Tack Tommy HBV1) för tipset. Laddare har jag inte skaffat ännu
    då det ju finns hur många som helst med så varierande priser att jag inte vet var
    jag ska köpa. 220v-400v har jag löst med ett elverk som är isolerat och ger 6kwa
    och är dieseldrivet. Föe det facila priset av 12,500:- i Borås på Verktygsboden.

Ja det blev mycket och mycket mer finns det att säga.

Hälsar
    Kjelle :yes

Charsten HBV 21
    Deltagare

Det låter perfekt…..det var Tommy som fick mig att gå ifrån 12 volt oxå … och tur va det, vilken massa arbete och pengar man sparade på det.

Lycka till med bygget! :beer

Ewa HBV11
    Deltagare

Det var Tommy som fick mig att gå ifrån 12 volt oxå…

Han har mumlat nåt om det ang Skräcken oxå.
    Så det verkar som att jag ska plugga busseltjofräs nu i vår :blink:
    Ska se om jag hittar någon litteratur i ämnet. :party6
    intendit
    Medlem

Ja det är nog en bra ide :yes för det är ju lättare med samma ström överallt i bussen.

Kolla dom länkarna som finns ovan för där finns väldigt bra tips på att få ordning på elprylarna. Plus Tommys visa ord om att ha frånskiljare också.
    :wub:

Kjelle

Peo HBV 2
    Deltagare

Jag har inga kommentarer i detta ämne <!–emo&:P–>:P Jag vill nog jävlas lite här. :drink1

Charsten HBV 21
    Deltagare

Hmmm……… om jag tänker efter så tror jag att jag har hört någon snackat om att bygga om till 24 volt rakt igenom <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:? undrar just vem det var <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:? ………jo just nu kommer jag ihåg det var ju ………………………………. :lipa

Peo HBV 2
    Deltagare

Fan vad man snackar när man e på fyllan :blink: Jag tror det blir kvar för alltid retar det någon :lipa Och det har ju funkat hitills shockkk!.gif

Charsten HBV 21
    Deltagare

Njae du Peo……..nog va vi nykter alltid……….. :lipa

Peo HBV 2
    Deltagare

Ok, :huh: Men det retar ialla fall någon <!–emo&:P–>:P så det blir nog kvar. :lipa

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.