Hem Forum HBV Medlem Bara inom HBV Var sitter summern för lågt luttryck

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Torgny J HBV 66
    Deltagare

…som sagt var sitter summern och annat som har med detta att göra…på en B57 från 1974
    Den har aldrig fungerat men nu när det är besiktning varannat år är de noggrana som fan…

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej!

Inte helt enkelt problem … Bussar är ju byggda på lite olika vis. Har du tur kan någon ge ett bra svar. I bästa fall så är det bara glappkontakt nånstans.

Men löser du inte detta så jag har två lösningar som kan hjälpa dig: Har du tur så sitter det ett kombinationsinstrument utan givare till lågtrycksindikatorn. Hittar du en likadan med givare så är du hemma. Byt instrumentet och koppla bara en summer på instrumentet.
    Alternativ två: lite mer jobb, du får skaffa en separat tryckmätare med utgång till summer (som kan monteras var som helst), sätt grenledning och koppla in en summer.

mvh Bertil :vink

Frank HBV61
    Deltagare

Hej.
    Frågan är om besiktningsgubben inte är för lite uppdaterad.
    T.o.m. i dagsläge finns det bussar som inte har en summer för lågtrycksindikator.
    Jag kan inte alla tekniska krav utantill, men jag tror att det räcker med en optisk lågtr.ind., en röd lampa som tänds på instr.brädan. Att ”indikera” kan ju ske på olika sätt….. optiskt och/eller akustiskt. Eller hur?

Så är det iaf på en buss jag kört för ett litet tag sedan. Bussen är svensksåld, reggad o besiktigad senast i somras – utan anmärkning.

På vär till Orrefors kan du ju dyka näsan in i Bilprovningen i Växjö o fråga där. Både Chris o jag har gjort besiktningar där, o de verkar vara förståndiga där.

Vi syns i Orrefors
    :thumbup:

Torleif HBV87
    Deltagare

Kan bara intyga det Frank säger om att det inte måste vara en summer, utan det kan också vara en varningslampa som tänds vid för lågt lufttryck. Fick själv anmärkning på detta för några år sedan och letade förtvivlat efter en summer men hittade ingen utan fick istället fart på en varningslampa och besiktningarna har gått bra sedan dess. :thumbup:
    ( Jag har en DAF från 1977 )

Torleif HBV 87

husbussens
    Deltagare

Vi kan leta till helgen i Orrefors.
    Tommy

Mats HBV 158
    Deltagare

Var och besiktigade en bil idag o kunde inte låta bli att fråga om summern, fick svaret “antingen summer eller varningslampa” men ring Sthlm och tala med en tekniker så är det klart besked.
    Har besiktningsmannen fel ringer de även till honom och påtalar detta.

//Mats
    http://www.nightrider.se

Torgny J HBV 66
    Deltagare

Tack Tommy för all hjälp med givare och indikatorer. Du är fantastisk på att hitta felen i en buss. Har satt i en ny ersättningsgivare för den som var ur funktion. Väntar på ytterligare två att ersätta de andra två med. Den 6/10 kl 8.25 är det dags att visa upp bussen igen för besiktningen och då ska det väl gå som smort allt hoppas jag…

Fram.jpg

Torleif HBV87
    Deltagare

Om dina besiktningsmän är lika bra att ha att göra med som de som finns här i Sollefteå blir det inga problem. Har nyligen fått igenom Dafne f. 1977 helt utan anmärkning för andra året i rad. Inför årets besiktning passade jag på att regga om den till PB 2 innan besiktningen, vilket innebar att kontrollbesiktningen nu bara kostade 300 kr mot 900 kr i fjol. :thumbup:
    Det enda jag behövde göra för att omvandla Dafne till personbil var att plocka bort tre stolar, men de åtta jag fortfarande har kvar räcker gott och väl. Nu kan jag i stället göra skåp och därmed få mer förvaringsutrymme, vilket vi verkligen behöver. :thumbup:

Lycka till :vink

Torleif

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.