Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Våran första Husbuss!
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 9 månader sedan av
Peo HBV 2.
-
FörfattareInlägg
-
27-11-2005 kl. 18:09 #796
intendit
Medlem
Hej!
Vi har köpt våran första buss, en Van Hool 12 m. Vi har en stor familj och behöver ha 7 sängplatser. Vi behöver ha ideer hur man kan få plats med alla sängarna och ändå få mysutrymme.
Kul i höstmörkret/Lasse och Annika 27-11-2005 kl. 19:02 #5665Charsten HBV 21
DeltagareHallå…….vem är ni?
28-11-2005 kl. 23:38 #5676*Tommi
DeltagareJätte kul att Ni köpt Er första husbuss.
Kontakata vår ordförande Tommy Karlsson på Tel: 070-399 18 28, så skall Ni få många goda vänner och flre förslag än ni kan bygga. Husbussens Vänners sammlade bussar har fler sängplatser än Scandic Hotell i Norden så här finns både hjärterum och .. Ni vet .
<!–emo&
–>
29-11-2005 kl. 23:13 #5675Torleif HBV87
DeltagareJajamensan, ni har vänt er till rätt ställe när det gäller tips och idéer om husbussinredning.
Trots att förutsättningarna från början är ganska lika beträffande storlek och form blir ändå inte två bussar lika varandra. Många av Husbussens Vänner har dessutom erfarenhet från mer än en buss så ni har en stor källa att ösa ur.
Själv har jag också haft tanken att göra något enligt eget behov, men har insett att det inte skulle fungera eftersom det brister i både kunnande och resurser i form av lokal och utrustning. Så den enkla biten är nog att komma på hur man vill ha det och den svåra biten är att genomföra det.
Jag vill absolut inte avråda er från att bygga själva utan bara komma med ett råd:
Ta god tid på er och lyssna på goda råd innan ni bestämmer er för planlösningen.
Satsa inte tid, kraft och pengar på något som sedan blir en besvikelse.
Fast egentligen tror jag ju att det nog är svårt att bli besviken, för det härliga med med husbusslivet är frihetskänslan, att bara kunna sticka iväg dit man vill, när man vill utan behöva planera något i förväg. Då spelar det nog inte någon större roll hur sängarna är placerade i bussen.Lycka till!
Torleif
30-11-2005 kl. 09:45 #5696Ewa HBV11
DeltagareEtt förslag är att komma på en träff och kika in i olika bussar.
Det som är så kul är ju att ingen buss är den andra lik <!–emo&
–>
Och eftersom vi inte är kinkiga i denna klubb så går det bra att komma med en buss inredd med madrasser på golvet, triangakök, potta och vattendunkar
Klurade lite och kom på att HBV 19 hade ju många sovplatser då dom har ett gäng ungar. Har för mig att det var våningsängar där undersängarna var utdragbara så de blev 1.20 vid sänggående.
En annan buss som jag sett hade en dubbelsäng på tvären bak, med en översäng på ca 90 cm.Vartefter ungarna växer upp och inte följer med så behöver man ju inte dra ut sängarna.
Vet inte hur många personer bussen är regad för nu, men det måste finnas sängplatser med vissa mått för varje person. (ifall ni måste rega om den)
Min buss är bara regad för fem personer men jag har fler bäddar än så.Bilder kan ses på hemsidan http://www.husbuss.net (se menyn Bussar-Skräcken)
30-11-2005 kl. 11:22 #5697Charsten HBV 21
DeltagareVart bor ni, det finns kanske någon HBV-medlem i er närhet som ni kan hälsa på och titta lite……. vår buss är bara utrustad med 3-4 sängplatser.
Om jag skulle bygga en till buss så skulle jag försöka hitta en med stora lastrum och bygga sovrummet i “källaren” på det viset får man hela bussen för övriga utrymmen och då behöver man inte skaffa en 12 meters för att få stora utrymmen.
30-11-2005 kl. 13:14 #5702Lennart HBV89
DeltagareHej
Lasse och Annika!Bli medlem i Husbussens Vänner och ni kommer att bli väl bemött.
Själv har jag byggt om 4 st. bussar, den 3:e var en Vanhool. Trodde att den
sista skulle bli superbra, men det är ändå några saker som skulle gjorts
annorlunda.
Gör som Ewa HBV 11 föreslår, kolla och lyssna på andra
husbussägare.
Ta ett samtal med Vägverket om sitthöjd på soffor för att få dom godkända.
Kolla även vad det kostar att besikta gasolanläggningen, om ni tänker ha
sådan utrustning. Har du busskort så besikta den som buss. Det är något
lättare att få den godkänd.
Vår husbuss är en Volvo Säffle Lättmetallkaross. längd 12,30 m. Vi har
7 st. sängplatser i den.Lycka till!
HBV89 Lennart 30-11-2005 kl. 19:51 #5707Ewa HBV11
DeltagareMen hur var det nu med att rega som buss?
Blev det inte grymt mycket dyrare i försäkring?
+ andra säkerhetsgrejor som inte läcka en droppe olja, andra brandregler osv?30-11-2005 kl. 21:08 #5711Charsten HBV 21
DeltagareDyrare besiktning 1500:- mot 900:- för LB större krav på brandsläckare…..inte för att det är nåt dåligt men det är lite kinkigare med buss men å andra sidan får dom köra i storstäder och fortare (lagligt) och det finns bussparkeringar.
02-12-2005 kl. 08:46 #5714Frank HBV61
DeltagareUndrar om krav på markerade utrymningsvägar (= märkta rutor) med ett visst antal nödhammare;
Förresten – har ni tänkt på detta? Hur många av oss har brandvarnare i bussen? Och brandsläckare?
Hur kommer man sig ut när det börjar brinna, om man då ligger i sängen bakerst i bussen, nästan alla rutor är igenbyggda, och dörren som enda möjligheten för att komma sig ut ur bussen finns längst fram?
Skulle kunna vara intressant å höra vilka funderingar ni har kring detta…. <!–emo&
–>
ha en riktig trevlig helg!!
p.s. i Bullerjaan finns 4 st brandsläckare, nödhammare och 2 dörrar.
02-12-2005 kl. 09:49 #5715Charsten HBV 21
DeltagareVi har både brandvarnare och eldsläckare inne i bussen samt nödhammare och…..dörr både fram och bak.
Den bakre dörren skulle byggas igen men jag funderade just vad som skulle hända om man låg i sängen där bak och det börjar brinna midskepps…….och då fick den bli kvar.Bra att du tog upp det Frank, jag tror att många bussar är rena dödsfällorna om det börjar brinna.
02-12-2005 kl. 10:45 #5716Peo HBV 2
DeltagareDet är precis det problemet vi fick när vi lade igen bakre dörren på Busster. Vi löste detta genom att sätta ett öppningsbart fönster längst bak, det är mycket låsningar och grejor på ett husvagnsfönster men jag konstaterade vid prov på en skrotad husvagn att det inte var några större problem att ta sig ut med ruta och allt.
Vad gäller brandsläckare så bör man nog ha 2 vad än bussen är regad som, för samma problem uppstår ju där, om det börjar brinna midskepps (buss) och släckaren är fram så når du den inte, inga lagar el. regler bara sunt förnuft.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.