Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Vardagens små förtretligheter
- Detta ämne har 49 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
Lars och Elisabet HBV 251.
-
FörfattareInlägg
-
07-02-2015 kl. 21:54 #3046
Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareUttrycket i rubriken yttrades av Povel Ramel i en presentation av några “visor” som han gjorde i Birger Sjöbergs (Fridas visor) samt Carl Michael Bellmans resp. stilar. Texterna handlade om det som var modernt 1961 då Povel gjorde dessa.
Jag var inte allt för gammal när jag hörde detta för första gången och allt sedan dess har uttrycket följt mig.Så, i torsdags råkade jag ut för en sån förtretlighet.
Jag krockade!!!!Mitt i en skarp högerböj släppte väggreppet och min bil “gleeeeed”, dock inte i mål, men väl in i vänster bakskärm på en mötande bil
Nu gick väl allt egentligen bra, inga personskador och vi kunde båda köra därifrån. Jag fick dock knyta upp dieselvärmaren och det som var kvar av vänstra sidan av “kofångarn” med en rem för att kunna köra ända hem.I morse blev det att röja i garaget, köra in bilen och börja riva.
Sen fick jag ta fram plåtverktygen och börja rikta. När jag sen gjorde kväll blev det sökningstajm efter delar och jag har nu sammanställt resultatet, det slutar på minst 8000kr
Detta medför ju nu att jag inte kan använda den kosingen till att handla grejor till Lilla Fröken…
Nåväl, här kommer lite “bildning” från dagens pyssel som går under projektnamnet “Lär känna din bils innersta” eller “Hur ser de ut inuti?”
[attachmentid=2571]
Torsdagens stora förtretlighet
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> [attachmentid=2572]
Här var det rensat[attachmentid=2573]
Den här biten fick jag ta lös genom att borra bort punktsvetsarna. Detta för att komma åt att rikta plåten bakom.[attachmentid=2574]
I morron blir det att rulla ut bilen och svetsa tillbaks biten.Nu är det dags för lopplådan
08-02-2015 kl. 10:08 #18345Börje HBV216
DeltagareAj, aj, aj!
Det är så djävla retfullt när det händer och man kan inte sluta att
älta vad man kunde ha gjort annorlunda. Om jag hade åkt en minut senare
eller tidigare så hade inte just det här mötet inträffat när jag gled över på andra sidan.Glidit har vi alla gjort till och från, sen är det fråga om tur och otur om något
är i vägen i glidningen. Den här gången var det otur…
Tur är att du själv är händig, har verktyg och ett garage som du kan köra in i!
8000kr är mycket pengar och bortkastade pengar, men jag undra vad det här hade
kostat om du inte kunnat göra reparationen själv?Känn vårt stöd!
Börje
08-02-2015 kl. 14:04 #18348Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTack Börje!
Jo, många sånna “om jag hadd gjord så iställe” har runnit genom min redan överlastade hjärna
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> Tack o lov har jag ett kalasbra försäkringsbolag, så den frågan kunde jag släppa på fredag morgon efter ett telefonsamtal.
Jo, att fixa en krockskada är ganska enkel iaf en sån här. Mest blir det att byta delar. Men eftersom jag såg att det hade gett sig lite i stommen passade jag på att göra det “ordentligt”. Troligen hade man inte brytt sig att lägga ner tid på detta jobb på en försäkringsskada, den har ingen påverkan på funktionen senare men när man gör det själv blir det lite annat.
Har svetsat fast biten igen och väntar nu på att det ska bli vettig temp i garaget igen. Jag svetsar INTE inne pga ev. brandrisk och inte heller sprutar jag rostskydd i hålrum inne, för då får jag sova i badkaret
(som står ute)Nya karossdelar hamnar på ca 12000SEK och en ny dieselvärmare kostar 11000SEK. Sen kommer arbete. Nu kan jag inte tiderna som försäkringsbolagen har satt på min bil men jag skulle tippa att max 8 timmar betalas av bolagen. Sen tillkommer lackeringen av framskärmen.
Troligen skulle man använda beg. delar, men nånstans 30-50 tusen ink. moms skulle jag tippa på att notan bleve om nån annan skulle fixa bilen.Nä, nu får det va slut på latmasken. Nu ska jag ner o se om det går att limma ihop kofångarn, för då har jag sparat in ca 1500kr!!
08-02-2015 kl. 19:57 #18349Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareKofångarn är numera hel!!!!
Jag kom på att denna plast kan man “svetsa” med en lödkolv och strimlor av plast av samma kvalitet. Det blev att ta strimlor ur det som tidigare kallades innerskärm.
[attachmentid=2575]Sagt o gjort, jag började med att se om alla bitar fanns kvar. Jag hade plockat ganska rent på krockplatsen och ALLA fästöron etc hade fått följa med hem!!
Sen började inpassningen.
[attachmentid=2576]Det som gjorde att jag ens funderade på detta var att förutom några små bitar var det ett stort sjok som brutits loss.
[attachmentid=2577]Nu blev det ganska rökigt så jag riggade dammsugaren som rökätare.
Jag började på insidan med sånt som inte syns och som var enkla grejor. Efter ett tag fick man in snitsen.
Så här blev det på insidan.
[attachmentid=2578]På utsidan syns det inte så mycket. Nu ska detta slipas och sedan målar jag hela kofångarn.
[attachmentid=2579]Jo, höll på att glömma bilden på “biten”

[attachmentid=2580]Nu är det snart kväller…
Gonatt09-02-2015 kl. 07:39 #18351Svea HBV77
DeltagareRackarns onödig glidning det där. Och det blev inte ens mål heller
” border=”0″ alt=”sad.gif” />
Fast huvudsaken är ju att du inte skadade dig, en bil är ju bara en sak.
Skickar lite positiva tankar åt ert håll.Kaj, kaj.
Sussie09-02-2015 kl. 19:23 #18352Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTack Sussie!
Dom kommer väl till pass. E halsar “Kajkaj” till er två. Har beställt delarna till karetan i dag…vågar inte räkna ihop än
Dagens små förtretligheter är följande:
På grund av energiransonering blir det inget pyssel i kväll
Ute är det äckeltö, 7 plusgrader och halv storm.
” border=”0″ alt=”tongue.gif” />
10-02-2015 kl. 09:07 #18353Hasse HBV 253
DeltagareSå fint du gör det och va bra att ingen gjorde sig illa (utom plånboken).
Trist ändå när pengarna går till saker som man egentligen inte vill, hon står väl och surar inne i tältet nu Lilla Fröken med svåra PMS besvär (Pengarna Mina Saknas)
En del misstag faller under devisen “gör om-gör rätt”, dock icke detta som troligtvis får ett valspråk som kort och gott lyder: Gör inte om!Kämpa på
10-02-2015 kl. 12:25 #18354Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHasse! Du kan verkligen vrida till det och nu har du gett PMS en helt ny innebörd!!
Fyndigt!10-02-2015 kl. 19:26 #18355Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareDagens förtretlighet är att det fortsätter att storma så man inte kan vara ute.
Detta vägs dock upp av att jag har målat kofångaren. Inte så jättevackert men de vart billigt!
[attachmentid=2581]
11-02-2015 kl. 20:46 #18356Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareI dag var det förtretligt att jag surra runt så mycket att jag inte hann göra nåt vettigt här hemma
12-02-2015 kl. 18:12 #18359Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareI dag är det så förtretligt att jag inte har nån förtretlighet att skriva om
13-02-2015 kl. 19:24 #18363Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareNu har jag fått ALLA delarna till Bilen så det är förtretligt att jag inte orkar knata ner o skruva ihop eländet!! Måste vänta ända till i morron
14-02-2015 kl. 16:25 #18366Lars och Elisabet HBV 251
Deltagare…… och när man då har tid då händer det en massa förtretligheter som hindrar från kvalitetstid i garaget.
Hann dock montera dieselvärmaren samt provköra. Den funka kalasbra på första försöket!!
[attachmentid=2585]
15-02-2015 kl. 20:44 #18367Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHar återmonterat frontplåten, fäst alla kabelstammar samt monterat framskärmen!
[attachmentid=2586]Förtretligt att jag inte kunde fortsätta. Det fattas lampor till strålkastaren OCH jag måste mellanslipa kofångarn samt på med ett lager färg till, och den måste jag åka och köpa!
20-02-2015 kl. 16:50 #18368Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareFörtreten i dag består av att jag inte klarat av att få bilen klar så att jag kan använda lördag o söndag till Lilla Fröken.

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.