Nu fick vi äntligen se om det gick att bo i bussen vintertid och det gick bara fint, till Annelis födelsedag fick vi känna att dryga -20 gjorde ingen större skillnad mot om det är runt nollan. Nu skall jag villigt erkänna att det går bra att stå stilla och hålla värmen men det är kallare när vi kör, jag har nog några spjäll som inte stänger riktigt för det blir kallt som f..n om fötterna där fram. Skillnaden är att Wed-bastun får gå mera, till nästa säsong skall vi ha satt in en 60-70 liters acctank och då kanske den inte behöver starta så ofta. Jag vill bara säga till er som funderar på värmealternativ så finns det bara en sak…… Webasto fy f..n vilken bra grej!
Håller med dig, Charsten! Har 2 st Webasto, en som blåser varmluft (för snabb uppvärmning) och en som är vattenburen, dvs den värmer upp motorns kylsystem och VV-beredaren. Via kylvattnet kan jag oxå köra 4 st varmluftfläkter som ger jämn värmefördelning i hela utrymmet. Blir det riktigt riktigt kallt, så tänder jag dieselkaminen…. Var i Røros för några år sedan, en kall veck i februari, med -38 grader ute och + 25 inne. Mvh Frank
Jag håller med dig Carsten. När man står stilla så är det inga bekymmer men när man kör så vet man vart hålen är. När vi åkte ifrån kalaset så hade ju ena tanken frusit det är ju inte bussens fel utan den som ska se till att det ska funka. Men strax söder om Örnsköldsvik så var det -25, Skall försöka att skicka med en bild på hur det såg ut när vi stannade på uppvägen vid Tönnebro då var det -15
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.