Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Willson-låda
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av
Frank HBV61.
-
FörfattareInlägg
-
12-10-2010 kl. 07:53 #2341
Chris HBV 132
DeltagareHejsan alla glada bussvänner,
vi har lite funderingar att skaffa buss igen och stötte på en Volvo med Willson-låda som skulle passa oss någorlunda bra.
Tänkte kolla nu vad det finns för olika åsikter/erfarenheter om en sån där låda. Är det nånting att rekommendera eller avråda?
Tacksam för lite input
12-10-2010 kl. 16:31 #13452husbussens
DeltagareHej Chris.
Du behöver nog inte vara bekymmrad över en Whillson-låda det är många som har sådanna och vet ingen som är missnöjd.
Kansk lite teknik att köra dom och lite dumma att gunga loss bussen om man råkar köra fast.
Drar kanske lite mera bränsle men försummbart.
Kolla bara så banden i lådan drar ordentligt. (lägg en kloss framför hjulet och försök att smyga upp på den)
Bara att handla och tillbaka i gängetTack för senast föresten Krukorna blev toppen.
Tommy & Maggan HBV 1
13-10-2010 kl. 15:12 #13453Chris HBV 132
DeltagareTack för svaret
15-10-2010 kl. 18:49 #13454Angelica & Peter HBV181
DeltagareHej,
Har en Wilsonlådda i våran Scania och det lilla vi lyckats köra den så har den inte varit till några bekymmer.
Bara att smyga i växlarna så går det mjukt och fint./Peter
15-10-2010 kl. 19:53 #13455Bertil HBV30
DeltagareHej!
“Bara att smyga i växlarna”
Mina första år som busschaufför körde jag Wilson och tyckte det var helt OK. Och den ska ju köras mjukt, gör man det är det inga problem.
Jag åkte till Värmdö och provkörde ett husbussobjekt och det gick väl halvdant men “ganska OK”. Men när vi var på väg tillbaka skulle jag svänga vänster och köra uppför backen mot deras villatomt, stannar för möte. Sen kom jag inte ur fläcken! Så jag lämnade förarplatsen och skämdes lite men sa: Du får köra upp bussen själv. Så säljaren sätter sig ner, gasar upp motorn nära maxvarv och kastar i växeln. När bussen rullar säger han: Man måste ju ge gas för att den ska gå! När jag började köra var det ju nerförsbacke och vi körde en slinga, säkerligen valde säljaren väg för att vi skulle slippa vända med backning …
mvh Bertil
23-10-2010 kl. 17:45 #13462Stefan Färlind HBV 78
DeltagareGlöm inte att fukttesta, så du inte går på samma nit som vi gjorde….
24-10-2010 kl. 12:51 #13463Chris HBV 132
DeltagareTack för svaren allihopa. Det blev inte av…bussen var definitiv 50cm för långt för att åka till resterande Europa med.
@stefan
tack för tipset…ska jag definitivt göra!31-10-2010 kl. 21:59 #13478Frank HBV61
Deltagarenja, det blev nog ingen wilson denna gången, eller hur, chris??
önskar er många mysiga stunder i ert ”nya” objekt…… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.