Hem › Forum › HBV Medlem › Presentation › Bussveteran?
- Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 5 månader sedan av
Peo HBV 2.
-
FörfattareInlägg
-
30-03-2005 kl. 21:05 #522
intendit
MedlemMinns inte hur många år sedan det är som jag anslöt oss och vår gula renhornsdekorerade Scania till det här sällskapet. Det är alltså inte konstigt att Tommy också glömt… Vi är väl i samma ålder och hårddisken börjar bli full, vad jag förstår.
Kort presentation: Håkan och Lena, som åkt Scania sedan 1986. Det började med en Cafe Latte-färgad CF 76. När sista dottern föddes 1987 hamnade hon mitt i byggprojektet. Hela våren låg hon i barnvagnsinsatsen på motorhuven med en tomgångsdunkande D11 under sig. Lika trygg som mammas hjärtslag. Den ungen har diesel i ryggmärgen och förlåter oss aldrig för att vi sålde den bussen!
Sen blev det en urläcker BF 76 med Thor-kaross. Häftig att se på men det var allt. Tycke uppstod aldrig. Vi rullade en sommar med provisoriskinredning innan vi hittade Tigern, 310 hk turbomatad 111. Fel bakaxel, men vi behöver nästan aldrig växla.
Ett skäl till det sista bytet var att jag behövde någonting lite mer “representativt” eftgersom jag använde bussen i jobbet. Här kommer renhornen in i bilden. Men Tommy har sett fel! Å andra sidan är han kanske mer bekant med sådana djur än med de maskiner vi brukar ha på taket.
Första hälften av 90-talet startade och drev jag tidningen Mountainbike-magasinet. Bussen användes bådenär vi var runt på tävlingar och som basläger ubnder cykeltester och sådant. Som mest har det faktiskt stått 52 cyklar på taket! De hängde med hela vägen till Italien. (Ett litet överslag gjorde att jag tog en extra försäkring den gången – sammanlagt värderades cyklarna till nära en miljon)
Det är ofta horn på taket fortfarande, men inte lika många. Våra största intressen är just cykling, men också skidåkning och kajakpaddling. Så vi kan fylla taket själva när vi åker på semester… Och Husbussens vänner håller till mycket i naturen, vad vi förstått på bilderna på hemsidan.
30-03-2005 kl. 21:38 #4172Reidar HBV 40
DeltagareHei Håkan! Det var litt av en mountain-bike transporter
Vi hyrer land her i Spania av en som er hektet på terrengsykling,og det er et fantastisk terreng her nede.Velkommen med i HBV
30-03-2005 kl. 21:59 #4173intendit
MedlemHej Reidar
Var i Spanien? Har varit en hel del på jobb i Spanien sista halvåret, men inte hunnit se mig omkring ännu. (utom en del av pilgrimsleden till Santiago de Compostela). Försöker locka med mig min hustru ner, men hon drar sig lite för avståndet. Hur lång tid tar ni på er för resan?31-03-2005 kl. 05:56 #4174Charsten HBV 21
DeltagareHej och välkommen in i värmen!
31-03-2005 kl. 07:10 #4177Peo HBV 2
DeltagareVälkomna till galningarnas förening!
31-03-2005 kl. 09:04 #4180Charsten HBV 21
DeltagareDu menar väl “gammlingarnas förening” Peo?
31-03-2005 kl. 10:18 #4184Peo HBV 2
DeltagareDet vet väl alla redan <!–emo&
–>
Aj aj
nu får vi Eva på oss
Bäst att smöra lite
31-03-2005 kl. 11:13 #4185intendit
MedlemSå en 52a kan känna sig ung i sällskapet?
31-03-2005 kl. 12:06 #4189Reidar HBV 40
DeltagareHola Håkan! Fra Borgvik(Grums) sover vi 3 netter på veg ned til Coin.Det er ca.30km innenfor Malaga langs Rio Grande(Storelven).Til Marbella og Fuengirola er det samme distanse.En liten time unna er Sierra de la Nieves(snøfjellene)som er 1919meter.Der var det snø denne vinteren
.Hvor har du jobbet? 31-03-2005 kl. 12:47 #4190Charsten HBV 21
DeltagareJa Håkan…eftersom jag är en 50:a så kan du i alla fall känna dig yngre än mig
31-03-2005 kl. 16:57 #4198intendit
Medlem
Känner mig ung, men skrynklig! Har lyckats formtoppa i den här åldern och det sätter sina spår om man varit tänligt rund tidigare. Är ett levande bevis för att den billigaste ansiktslyftningen är att fylla ut rynkorna inifrån.
Reidar, menar du var jag jobbar i Sverige eller när jag är i Spanien? Falun här hemma, i Spanien har det mest blivit Madrid och Barcelona hittills… Om vi tar bussen ner ska det väl bli lite anda platser också, hoppas jag.
31-03-2005 kl. 17:30 #4200intendit
MedlemHei, Håkan!
Var den cafe latte-fargede bussen deres DEN 540? I såfall bor hun i Billingsfors nå og heter Busa ( fra Busfröet).
Mvh. Monica & Dan.
31-03-2005 kl. 17:34 #4201intendit
MedlemHerre jösses!
Den här bilden vågar jag knappt visa för lilldottern. Det enda som verkar saknas är “Semester” en skylt vi gjort till skyltlådan fram. Haft den länge? 31-03-2005 kl. 17:50 #4202intendit
MedlemHei igjen!
Så kult!!! Vi kjöpte ho fra Peter i Bengtsfors i august i fjor. Da var ho helt gul (så som Bosse`s BF) Var egentlig og titta på Bosse`s, men så fikk vi se Busa, og da var det kjört
. Peter hadde ikke tenkt å selge, men vi masa på han hele sommeren, 3ganger i veckan. Holder nå på å fixe generatoren og spennrullen for fläktremma. Har gjort om bak , nå er det en U-soffa med bord i midten. Skal lakke ho silver, svart og röd. Ellers er ho som du hadde ho, hvorfor endre noe som er perfekt? Semesterskiltet kommer strax opp igjen, blir sköy å treffe den som bygde ho.
MVH. Monica & Dan
31-03-2005 kl. 17:50 #4203husbussens
DeltagareHåkan.
Vist är det väll kul att se en gammal vän i livet och välvårdad, och som vi tidigare har läst både här och i fikarummet vårdas hon med största omtanke.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.