Hem Forum Husbussar Bygga & renovera Dragkrok, körkort PBII

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Bertil HBV30
    Deltagare

Hej!

Tekniska regler

Det finns tekniska regler för hur bil och släp får kopplas samman och då är det verkligheten som gäller: Om viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet fordon får den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga denna vikt. Koppla från släpet med aktuell last och ställ det på en våg – det värde vågen visar får inte vara högre än dragfordonets maximala släpvagnsvikt. Detta gäller oavsett körkortsbehörighet och oavsett om det är på väg, enskild eller allmän, eller i terräng. Överträdelse kan ge penningböter, exempelvis 2000 kr om överträdelsen är upp till 20 %.

Körkortsregler

Och så finns det körkortsregler för hur bil och släp får kopplas samman (och dessa ska man helst inte tala om på samma dag, sammanblandning av regelverken är snarare regel än undantag). När körkortsreglerna anger vikter har de ingenting med verkligheten att göra utan hänvisar till en siffra i registreringsbeviset. Polisen ska kunna kolla körkortet utan att ha våg med sig.

Körkortsreglerna säger att förare med E-behörighet i körkortet får köra de dragbilar körkortet gäller för i kombination med alla släpvagnar dragbilen är inrättad för att dra. (Alltså ovanstående tekniska krav är uppfyllda).

En förare som saknar E-behörigheten får bara koppla till en släpvagn vars totalvikt (siffran i registreringsbeviset alltså) inte överstiger 750 kg, med följande undantag:

släpvagnens totalvikt får dock vara högre än 750 kg om

a. släpvagnens totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt, och

b. summan av släpvagnens totalvikt och dragbilens totalvikt inte överstiger 3500 kilo

Överträdelse av körkortsreglerna är olovlig körning och kan ge dagsböter eller i allvarligare fall fängelse.

Att ”en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE” beror på att alla innehavare av CE också har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet.

Hoppas detta rätar ut ett och annat frågetecken.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Utredare

Vägtrafikavdelningen, Supportenheten

Transportstyrelsen

Hej på er
    detta är ju verkligen svårt och krångligt så det är bra att nån försöker förklara och räta ut lite krokar
    fråga om jag har en vanlig bil som får dra säg 1500 kg och lånar en biltrailer med totalvikt 2000 kg men som tom väger 500 kg och drar den tom lagligt eller olagligt
    samma som ovan men lastad med 500 kg laglig eller olagligt
    Förutsättningen i båda fall enbart B på kortet

Mvh Johny

*Mathias
    Deltagare

Tyvärr är nog inte hela frågan besvarad i detta. Men första stycket stämmer väl överens med men bruttoviktsuppfattning på personbilar/lätta fordon. Jag tror dock inte att den är tillämplig på tunga fordon som grund.

Ponera att du framför en fordonskombination enl nedanstående alternativ på ett körkort utfördat för BE den 1 April 1991, CE utfärdat 1 April 2010 och frågan är:

får du koppla ett släp med en tjänstevikt 700 kg lastvikt 1000 kg och totalvikt 3000 kg till en:

A Personbil med max släpvagnsvikt 2200 kg
    B Pers. bil kl II max släpvagnsvikt 2200 kg
    c Lastbil med tot vikt 18t max släpvagnsvikt 2200 kg

Alla dragfordonen är försedda med en 50 kula som draganordning. Släpet är försett med påskjutsbroms.

Mvh

Mathias

Grunden i resonemanget i nedanstående citat köper jag rakt av, men ett CE kort utfärdat 1 April 2010 kan väl knappast ersätta ett BE utfärdat 1 april 1991. Det kan förvisso vara ointressant om det är så att du kan koppla en lastbil med släp i enlighet med första stycket av svaret.

Att ”en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE” beror på att alla innehavare av CE också har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet.”

Mvh

Mathias

CITAT(Bertil HBV30 @ 14 Jan 2011, 20:02 ) [snapback]13332[/snapback]

Hej!

Tekniska regler

Det finns tekniska regler för hur bil och släp får kopplas samman och då är det verkligheten som gäller: Om viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet fordon får den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga denna vikt. Koppla från släpet med aktuell last och ställ det på en våg – det värde vågen visar får inte vara högre än dragfordonets maximala släpvagnsvikt. Detta gäller oavsett körkortsbehörighet och oavsett om det är på väg, enskild eller allmän, eller i terräng. Överträdelse kan ge penningböter, exempelvis 2000 kr om överträdelsen är upp till 20 %.

Körkortsregler

Och så finns det körkortsregler för hur bil och släp får kopplas samman (och dessa ska man helst inte tala om på samma dag, sammanblandning av regelverken är snarare regel än undantag). När körkortsreglerna anger vikter har de ingenting med verkligheten att göra utan hänvisar till en siffra i registreringsbeviset. Polisen ska kunna kolla körkortet utan att ha våg med sig.

Körkortsreglerna säger att förare med E-behörighet i körkortet får köra de dragbilar körkortet gäller för i kombination med alla släpvagnar dragbilen är inrättad för att dra. (Alltså ovanstående tekniska krav är uppfyllda).

En förare som saknar E-behörigheten får bara koppla till en släpvagn vars totalvikt (siffran i registreringsbeviset alltså) inte överstiger 750 kg, med följande undantag:

släpvagnens totalvikt får dock vara högre än 750 kg om

a. släpvagnens totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt, och

b. summan av släpvagnens totalvikt och dragbilens totalvikt inte överstiger 3500 kilo

Överträdelse av körkortsreglerna är olovlig körning och kan ge dagsböter eller i allvarligare fall fängelse.

Att ”en fordonskombination som får köras av den som har BE får alltid köras av person som har CE” beror på att alla innehavare av CE också har BE-behörighet. Enligt 2 kap. 8 § körkortslagen ger innehav av CE eller DE automatiskt BE-behörighet.

Hoppas detta rätar ut ett och annat frågetecken.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Utredare

Transportstyrelsen

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej!

Det är Transportstyrelsens handläggare Bo Göingberg och Hans Mattson som är bäst på de bekymmer du har. Hela mitt förra inlägg är ett mail formulerat av Bo Göingberg.

Första kommentaren gäller textraden:
    “Tyvärr är nog inte hela frågan besvarad i detta. Men första stycket stämmer väl överens med men bruttoviktsuppfattning på personbilar/lätta fordon. Jag tror dock inte att den är tillämplig på tunga fordon som grund.”
    Att du inte tror på mig är en sak, men när du får svar från en som VET så borde du köpa resonemanget om BRUTTOVIKT.
    Bruttovikt räknas alltid fram på samma sätt oavsett dragfordons/släpfordons totalvikter. Och bruttovikt påverkar aldrig vilken körkortsbehörighet som krävs.

Din förfrågan i inlägget:
    BE utfärdat den 1 April 1991, CE utfärdat 1 April 2010

får du koppla ett släp med en tjänstevikt 700 kg lastvikt 1000 kg och totalvikt 3000 kg till en:

C Lastbil med tot vikt 18t max släpvagnsvikt 2200 kg får framföras med CE oavsett datum man fått behörigheten.

A Personbil (Totalvikt?) med max släpvagnsvikt 2200 kg
    B Pers. bil kl II (Totalvikt?) max släpvagnsvikt 2200 kg
    För båda gäller:
    Är dragbilens totalvikt under 3,5 ton är det bara BE som behövs.
    Är dragbilens totalvikt över 3,5 ton räcker båda körkorten med dom datum som nämns.
    Och det enda som i detta fall styr vilka körkortsbehörigheter som gäller är släpets TOTALVIKT. Alltså: Hur mycket last du har på släpet påverkar INTE vilken körkortsbehörighet som krävs.

mvh Bertil :vink

Hej!
    Jag skulle ha gett Johnny svar också: Krävs BE, varesig du kör tom, lastad med en skiftnyckel eller med en bil.
    Berra :vink

*Mathias
    Deltagare

Hej igen,

no hard feelings,

men då förstår jag inte bla. denna skrivning

“1. Sammankoppling av ny- eller omregistrerade fordon
    (VVFS 2003:22 20 kap. 32 §, ändrad enligt 2003:42).
    Dragande fordon och släpfordon som godkänts vid registreringsbesiktning
    efter den 1 maj 2003 får brukas tillsammans
    om;
    – släpfordonets totalvikt inte är större än det dragande
    fordonets släpfordonsvikt “

Jag har inte detaljstuderat detta, men jag tror fortfarande inte att de som svarat på frågan inte har uppfattat frågan som jag skulle ha ställt den?

Förvisso tillkommer ju ett rekvisit som jag tidigare inte har haft med som gäller i mitt fall det är att dragfordonet omregistrerats efter 1 maj 2003.

Mvh

Mathias

CITAT(Bertil HBV30 @ 15 Jan 2011, 18:35 ) [snapback]13335[/snapback]

Hej!

Det är Transportstyrelsens handläggare Bo Göingberg och Hans Mattson som är bäst på de bekymmer du har. Hela mitt förra inlägg är ett mail formulerat av Bo Göingberg.

Första kommentaren gäller textraden:
    “Tyvärr är nog inte hela frågan besvarad i detta. Men första stycket stämmer väl överens med men bruttoviktsuppfattning på personbilar/lätta fordon. Jag tror dock inte att den är tillämplig på tunga fordon som grund.”
    Att du inte tror på mig är en sak, men när du får svar från en som VET så borde du köpa resonemanget om BRUTTOVIKT.
    Bruttovikt räknas alltid fram på samma sätt oavsett dragfordons/släpfordons totalvikter. Och bruttovikt påverkar aldrig vilken körkortsbehörighet som krävs.

Din förfrågan i inlägget:
    BE utfärdat den 1 April 1991, CE utfärdat 1 April 2010

C Lastbil med tot vikt 18t max släpvagnsvikt 2200 kg får framföras med CE oavsett datum man fått behörigheten.

A Personbil (Totalvikt?) med max släpvagnsvikt 2200 kg
    B Pers. bil kl II (Totalvikt?) max släpvagnsvikt 2200 kg
    För båda gäller:
    Är dragbilens totalvikt under 3,5 ton är det bara BE som behövs.
    Är dragbilens totalvikt över 3,5 ton räcker båda körkorten med dom datum som nämns.
    Och det enda som i detta fall styr vilka körkortsbehörigheter som gäller är släpets TOTALVIKT. Alltså: Hur mycket last du har på släpet påverkar INTE vilken körkortsbehörighet som krävs.

mvh Bertil :vink

Hej!
    Jag skulle ha gett Johnny svar också: Krävs BE, varesig du kör tom, lastad med en skiftnyckel eller med en bil.
    Berra :vink

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej!
    Mailet med andra svaret från Transportsstyrelsen kommer här.
    mvh Berra :vink

Hej!

Bestämmelsen gäller endast bilar och släpvagnar med totalvikt över 3,5 ton, och skrivningen enligt 2003:42 gäller inte längre. Motsvarande regel finns idag i Transportstyrelsens föreskrifter om hopkoppling av bil och släpvagn, TSFS 2009:17 men förhållandet mellan dragbilens släpvagnsvikt och släpvagnens totalvikt är alltså inte reglerat på något sätt..

När kravet på kopplingsbesiktning eller kopplingsklassning av tunga fordon försvann 2003 var man tvungen att införa regler som förhindrar att olämpliga kombinationer av fordon som var för sig är helt korrekta men tillsammans ger ett olämpligt ekipage. Exempel på sådana felaktigheter är när karosseridelar tar i varandra vid skarp sväng eller om höjdskillnaden mellan bilens draganordning och släpets dragstång är så stor att brytningar kan uppstå och förbindelsen därmed kan bli otillförlitlig. I den paragrafen, 20 kap 32 § VVFS 2003:22 var ursprungligen ett av villkoren att släpvagnens totalvikt inte fick vara större än det dragande fordonets släpvagnsvikt, men den punkten togs bort genom VVFS 2006:138.

Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Utredare

Transportstyrelsen

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.