Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Färdskrivare i Husbussar
- Detta ämne har 26 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 9 månader sedan av
Ewa HBV11.
-
FörfattareInlägg
-
17-04-2007 kl. 15:47 #1409
husbussens
DeltagareVIKTIG INFORMATION:
FRÅN DEN 11/4-07 SÅ GÄLLER NYA REGLER FÖR FÄRDSKRIVARE I BUSSAR ÖVER 7.5 ton.
Vägverket kontaktade mig idag angående detta för att förmedla denna nya regel till bussfolket i och utanför vår klubb.
Jag kommer att samanställa den så gott det går för det fins lite luddigt i vissa tolkningar.
Ni kan gå in på vägverkets sida htt://www.vv.se och titta Gå sedan till Kör och vilotider, vidare till tunga fordon. Titta i rutan som det står Hjälpmedel för att tyda regler.Mera info kommer
ps det gäller inte skattebefriade fordon.Tommy HBV 1
ordf i Husbussens Vänner.17-04-2007 kl. 16:23 #9136Charsten HBV 21
DeltagareVad jag kan förstå gäller det bara fordon som används i arbete och inte våra fritidsfordon, men jag kan ha fel.
Bifogar ett utdrag från VV läs själva och låt höra hur ni tyder skriften.1. Färdskrivare skall vara installerade och användas i fordon, som är registrerade i en medlemsstat och som används för transporter på väg av passagerare eller gods, med undantag för sådana fordon som avses i artiklarna 4 och 14.1 i förordning (EEG) nr 3820/85.
2. Medlemsstaterna får från tillämpningen av denna förordning undanta sådana fordon som avses i artikel 13.1 i förordning (EEG) nr 3820/85. Medlemsstaterna skall underrätta kommissionen om de undantag som beslutats med stöd av denna punkt.
3. Med kommissionens medgivande får medlemsstaterna från tillämpningen av denna förordning undanta fordon som används för sådana transporter som avses i artikel 13.2 i förordning (EEG) nr 3820/85. I brådskande fall, får de besluta om tillfälligt undantag för en tid av högst 30 dagar, vilka omgående skall meddelas kommissionen. Kommissionen ska underrätta övriga medlemsstater om varje undantag som har beviljats med stöd av denna punkt.
4. Vid inrikes transporter får medlemsstaterna kräva installation och användning av färdskrivare enligt denna förordning även i fordon som inte omfattas av kraven i punkt 1.
Tydligen har jag fel om man läser detta som jag hämtat från MHC:s hemsida.Den 11 april 2007 skedde en rad förändringar av reglerna i EU om kör- och vilotider. Dessa förändringar påverkar alla husbils- och husbussägare, som kör ett fordon vars totalvikt är över 7,5 ton (se fordonets registreringsbevis).
Det tidigare undantaget ”för fordon som användes för icke kommersiell transport av gods för personligt bruk” är nu borta för fordon som har en totalvikt över 7,5 ton.
Detta innebär att alla fordon som berörs måste ha en godkänd färdskrivare monterad i fordonet (undantag för veteranfordon i den medlemsstat där de körs; kan vara andra regler i andra EU-länder)!
Vid kontroll ska föraren kunna uppvisa färdskrivarblad för innevarande vecka samt de 15 närmaste kalenderdagarna innan.
18-04-2007 kl. 05:34 #9140*Dennis o Helena
DeltagareDet där låter ju inte bra. Krångligt osv.
Hur dyrt är det om man blir stoppad utan godkänd färdskrivare? Kommer man igenom besiktningen utan godkänd & kallibrerad färdskrivare?
Edit:
Jag läste igenom infon från vv och jag tycker som tommy att det är rätt luddigt.
Artikel 2
1. Denna förordning skall tillämpas på vägtransporter av
a) gods, om fordonens högsta tillåtna vikt, inklusive
släpvagn eller påhängsvagn, överstiger 3,5 ton, eller <– Man kan ju inte säga att våra fordon är avsedda för godstransport (inte min buss iaf) då de flesta inventarierna är "fasta"
b ) passagerare med fordon som är konstruerade eller
permanent inrättade för transport av mer än nio
personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta
ändamål. <– Och de flesta har väl inte regisrerat sina fordon för fler än 9 passagerare?18-04-2007 kl. 06:33 #9143Torgny J HBV 66
DeltagareRingde Vägverket idag 18/4. DET FINNS INGA KRAV PÅ FÄRDSKRIVARE I HUSBUSSAR VETERANBUSSAR ELLER LASTBILAR SOM ANVÄNDS FÖR PERSONLIGT BRUK.
18-04-2007 kl. 08:49 #9144husbussens
DeltagareMera info eller kanske mera huvudbry?
Man skall inte stirra sig blind på komentaren om färdskrivaren.
Det som är kruxet är tydligen KÖRTIDEN, som det har blivit en skärpning på. och för att dokomentera körtiden så måste du ha en godkänd skrivare.
Den kontakten som jag har på vv Arne Classon sitter i samanträde i dag så jag får inte tag på honom. Och vad jag förstår så är det han som tolkar och förklarar regelverket. Och när jag frågade honom i går så fråga jag rakt på sak hur det var med privatägda husbilar/ husbussar ?
Ett klart svar var då? att Körtiden den gäller ALLA tunga fordon över 7.5 ton.
Vi kom även in på att ev så blir man skyldig att byta till digital skrivare om fordonet tagits i bruk mellan den 1/1 96 och till 30/4 06 om det visar sig att den analoga skrivaren inte är reparabel. och då måste man även skaffa ett digitalt skrivarkort.
Det är ett personligt kort som vagre chafför har idag som kör yrkesmässigt, och inte nog med dt man skall kunna tömma och arkivera uppgifterna från kortet till datorn så då får man skaffa sådan utrustning också.
Normalt så har ju åkerierna där chaffören är anställd den utrustningen på kontoret.
Men detta kan vi reda ut sen.
Och vem åker så nya fordon?Vi pratade även böteskostnade som var 3000:- om skrivaren var obrukbar samt att man fick endast köra kortaste väg till aktoriserad verkstad som kan utföra installation eller reparation.
Det är inte bilprovningen som besiktar matarna utan den aktoriserade verkstaden. Kontrollen gäller i 2 år och det skall sitta en klisterlapp i skrivaren som bekräftar detta.Det var mycket detta och vi får hoppas att det är en feltolkning av föreskriften. Det positiva i allt är väl att dom flesta åker veteranbuss (30 år och äldre) och dom är undantagna från detta.
Vi får avvakta och se vad det blir av allt detta.
Tommy HBV 118-04-2007 kl. 17:17 #9145RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareDET ÄR HÄÄÄRRRLIGT MED GAMLA GREJOR!!!!!
18-04-2007 kl. 19:47 #9147*Anki
DeltagareNu tycker jag att vissa är väldigt hånfulla här
19-04-2007 kl. 08:32 #9149crille HBV 95
Deltagarehej.
“Den 11 april 2007 skedde en rad förändringar av reglerna i EU om kör- och vilotider för bussar och godstransportfordon”
verkar ju ganska klart att detta gäller fordon i yrkestrafik husbussar omreggade till C resp B2 kort näms ju inte alls i texten .Vore märkligt om dessa skulle beröras .19-04-2007 kl. 08:43 #9150crille HBV 95
DeltagareSitter just nu med vv i luren väntar på svar så håll ut.
Svaret från dom lyder som följer:Detta gäller endast i yrkestrafik alltså ingen ändring vad gäller husbilar/bussar i privat bruk.
Lagen om reggning till B2 kommer försvinna 2009 ev 10 och så kommer det krävas c-kort igen .
Over and out
19-04-2007 kl. 09:59 #9152Charsten HBV 21
DeltagareVi får hoppas att det är så nu då, så slipper man börja fixa med färdskrivaren……. men oops taskigt för de som bes. till PB och inte har C.kort …….. jaja det gäller att köra på ett par år då för dem.
//Charsten 21
19-04-2007 kl. 10:28 #9153Svea HBV77
DeltagareTror att de gamla reglerna gäller även om det inte går att rega om till pb2 efter 2009/10.
Är det pb2 så får du köra på b-kort taget före 1/7-96. Så är det ju nu, att de gamla reglerna gäller, det är bara det som utfärdas nytt som omfattas. Jag hyser hopp
//Sussie
19-04-2007 kl. 12:31 #9154crille HBV 95
DeltagareDet gäller de nya som skall regga om detta kommer inte gå att göra efter 2009 till b2 men förmodligen kan de som redan gjort fortsätta att köra på sina b-kort nåt annat sa han inte iaf
20-04-2007 kl. 13:23 #9157husbussens
DeltagareAngående diskussionen om körtider och skrivare i våra fordon .
Jag har i dag 07-04-20 kl 13.00 varit i kontakt med Arne Classon på Vägverket angående detta.
Det är Arne Classon som håller i detta inom Vägverket.Jag frågade honom angående de olika informationerna som kommer från vv.
Jag får till svar att tyvärr så kan det bli fel information som kommer från dom olika kundtjänsterna som finns runt om i landet. Alla som sitter där har kanske lite svårt att hinna med att uppdatera sig när det gäller nya förordningar som kommer.Vi läste gemensamt igenom vår länk i HBV-s forum och de svaren som publicerades där, som var komna från vv var fel.
Det är en promemoria som är under bearbetning som kommer ut inom kort, som klargör lite mera lättfattligt vad som gäller. Den görs i samarbete med polisen. Den kommer att finnas på vv hemsida inom kort.
Men i korta drag är det faktiskt detta som gäller i dagsläget.
Alla lastbilsregistrerade fordon oavsett fordonskod (även husbilar / husbussar i privat körning) över 7.5 ton omfattas av den nya förordningen (EG) nr 561/2006 som gäller från den 11/4-07.
Undantagna är faktiskt de som omregistrerat sina tunga fordon till PB-11.
En personbil kan väga över 7,5 ton.Detta är tydligen det som gäller. Vänta och se vad det står i promemorian när den kommer, den blir lite mera lättläst. (och kanske med ändringar eller tillägg)
Jag har sänt över detta brev till Arne Classon på vv som läst igenom detta innan det blivit publicerat här på hemsidan till er.
Ha en trevlig helg på er alla
Tommy Karlsson HBV:1
Ordf i Husbussens vänner20-04-2007 kl. 16:24 #9158Peo HBV 2
DeltagareJaha och vad kostar en EU-skrivare då? Det är tydligen bråttom att regga om til PB kl 2 om man ska slippa en massa skitjobb som bara känns onödigt!!
20-04-2007 kl. 17:23 #9159Charsten HBV 21
DeltagarePeo …. PEO!! det gäller inte dig, din buss är väl veteranare eller hur…… dom var ju undantagna, eller är det oxå ändrat nu?
Och vad det gäller EU-skrivare så behöver man väl bara stoppa i blad i den färdskrivare som sitter i bussen……..om den funkar eller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.