Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Färdskrivare i Husbussar

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare

HUVA vilka dumheter dom hittar på!!!! :chock
    Kunde det inte vara en ide att försöka få nån form av undantagsregel/dispens för tex. husbussar vars ägare är organiserade i en intresse/bevarandeförening som exempelvis (särskilt) HBV :hmm:

crille HBV 95
    Deltagare

Hellu.

Mm jag ringde idag igen till vv och pratade med en kollega till Arne och han bekräftade det som vår ordförande informerat och det är nya regeringen som slutligen fastslår de nya reglerna så i dagsläget är det ingen som vet hur det kommer att bli men de trodde det skulle vara klart till sommaren och det är bara hålla koll på http://www.vv.se så kommer den nya infon upp.

Charsten HBV 21
    Deltagare

Ähh va fan, nu skiter jag i det här så länge…….. :suck1 vi kör så det ryker tills dom har bestämt sig hur det skall bli, blir man stoppad så får man ta det då……man blir bara stressad att fundera på sånt här :angry2:

Vi ses i Hagfors.

Charsten 21 :thumbup:

husbussens
    Deltagare

Hej på er.

Här kommer lite ny information om färdskrivare och körtider :cry: .

På sidorna 4&5 står det som gäller oss, men läs igenom hela medelandet.

http://www.vv.se/filer/34523/pm_2007_maj.pdf

Tommy HBV 1

Svea HBV77
    Deltagare

Vilka luddiga bestämmelser. Men som jag tolkar det så behöver inte veteranfordon oavsett registrering ha någon färdskrivare, inte heller de som är reggade som PB även om de är nyare, så länge det inte är kommersiellt syfte. Eller har jag fått det om bakfoten :hmm:

//Sussie

Torleif HBV87
    Deltagare

Efter att ha läst igenom Promemorian håller jag med dig Sussie beträffande veteranfordon.
    Det kommer ju ett antal undantag och på sid 7 punkt i) nämns just att veteranfordon tillhör undantagen. Man förtydligar ju också med att i Sverige gäller 30 år.
    Så jag pustar ut eftersom Dafne är född 1977. Bra timing i detta sammanhang. Ibland är det bra med lite äldre damer. :thumbup:

Torleif

*Dennis o Helena
    Deltagare

Själv har man en buss som är född 1984. Men jag oroar mig inte för det. Den 4e juni blir hon nämligen omregistrerad från buss till PB klass II. Och då behöver man inte färdskrivare. :beer

crille HBV 95
    Deltagare

samma här vår är en 82a men 31 maj blir det pb2 för våran också

husbussens
    Deltagare

Hej på er.
    Lite uppdatering på vad som gäller.
    Tommy HBV1

Om husbilen är bussreggad slipper den ifrån kraven, men inte om den är lastbilsreggad (!)
    Så det verkar faktiskt som om husbilar nyare än 30 år (veteran) som är lastbilsreggade måste ha EU-skrivare, vilken måste kalibreras och besiktigas vartannat år…Men de flesta som är nyare än 30 år har väl å andra sidan redan skrivare, såvida det inte är gamla stadsbussar, och sådant bygger man väl inte om till husbil?

Se nedan:

En lastbilsregistrerad “husbil”
    omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.
    En lastbilsregistrerad “husbil”
    omfattas också av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 3,5 ton och fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte.
    En bussregistrerad “husbil”
    omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Är transporten icke kommersiell, och bussen har mellan 10 och 17 sittplatser inklusive föraren, omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna i Sverige.
    Undantaget:

i) kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
    Att observera är att det kan skilja mellan klassningen av “veteranfordon” mellan länderna. I Sverige är gränsen 30 år eller äldre för klassning som veteranfordon

Ewa HBV11
    Deltagare

Men det här är ju knasigt.
    Det innebär alltså att om man jobbar som chaufför och har kört maxtid en vecka, så kan man inte åka iväg med bussen på helgen.
    Fast det är ju trevligt att bara sitta i en buss också förstås, den behöver ju inte rulla.
    Sen är det mer ekonomiskt också.

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej!
    Reglerna är skumma, men du har rätt Ewa: körtiden och omloppstiden på jobbet kan hindra dig att resa iväg på semester. Du kanske måste ta en dygnsvila innan du åker …. Har du gjort dina sex dagar och alla timmar du får köra så ska du ha ”Veckovila” innan du åker på semester i din BUSS eller tunga lastbil!
    En detalj i sammanhanget: Om jag skulle ha drag på vår buss så hade jag kunnat köra som vanligt utan släp (direkt efter en dag med 10 timmar körtid), men så fort jag hänger på ett släp så gäller ”Kör- och Vilotidsregler” och jag får stanna hemma.
    Den tid du sitter i bilen på väg till och från jobbet räknas också fast bara som ”Annat arbete”. Så du måste vara hemma tillräckligt många timmar på natten för att få ihop dygnsvila.
    mvh Bertil :wacko:

Ewa HBV11
    Deltagare

Galet är det och man kan ju undra hur de tänker?
    Det här som de kallar “lastbilsreggad husbil”, är det de bussar som är reggade som LB/22 och LB/29?
    PBII har inget med det här att göra?
    Får man tuffa runt i en PBII buss från -80 dygnet runt?
    Vad är skillnaden att köra en buss från t ex -66 eller -82. Menar, man är väl i så fall lika trött i en sån?
    Eller tror dom inte att man kör med äldre bussar?

Skulle detta påhittade scenario kunna uppstå?
    Min Skräck är en LB/22 från -74 och min kollegas är en LB/22 från -80.
    Vi har kört max en vecka och ska iväg på semester tillsammans.
    Men jag får åka själv för kollegan måste vara hemma och vila. :cry:

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.