Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Färdskrivare / kör och vilotider?
- Detta ämne har 30 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av
Stefan HBV 297.
-
FörfattareInlägg
-
06-03-2014 kl. 12:56 #17136
Jan HBV 283
DeltagareFörut var det så. Nu har man förarkort att stoppa i färdskrivaren.
06-03-2014 kl. 15:42 #17138Stefan HBV 297
DeltagareHej.
Något annat som påverkar oss, som har lite nyare bussar är besiktningen av färdskrivaren som skall göras vartannat år…..
sidan 19, se dokument på http://www.transportstyrelsen.se
—-
Allmänt om färdskrivare och förarkortBesiktning av färdskrivare:
Färdskrivaren ska besiktas senast två år efter föregående besiktning. Denna besiktning ska utföras
av en ackrediterad färdskrivarverkstad. Besiktningen av färdskrivaren utförs alltså inte av
Bilprovningen i samband med den regelbundna kontrollbesiktningen av fordonet.Om färdskrivaren inte genomgått besiktning inom föreskriven tid får fordonet endast brukas:
1. vid provkörning i omedelbart samband med reparation av färdskrivaren,
2. för färd kortaste lämpliga väg till en godkänd verkstad för reparation eller besiktning, samt
3. vid transporter där färdskrivare inte krävs.—
Man har nog kört lite olagligt…
06-03-2014 kl. 15:58 #17139Tom HBV168
DeltagareIngen som har frågat efter färdskrivare när vi blivit stoppade i alla fall (däremot tyckte de att det var en väldigt stor husbil), så jag fortsätter att köra utan aktiverad färdskrivare!
Det hade varit bra med lite länkar till lagtexterna så var och en kan bilda sig en uppfattning för att sedan diskutera det här…
06-03-2014 kl. 19:37 #17143Stefan HBV 297
Deltagare07-03-2014 kl. 23:33 #17150Tom HBV168
DeltagareFörst och främst är länken ovan en promemoria vilket är ett kortfattat dokument som utgör minnesanteckningar; numera i synnerhet en sammanfattad redogörelse för ett avgränsat ämne. Promemoria är ett samlingsnamn för förslag, instruktioner, referat, rapporter, utredningar, skrivelser, yttranden, med mera.
Men för sakens skull ska jag förklara hur jag tolkar texten:
En person- eller lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna först när fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte och att totalvikten överstiger 3,5 ton för fordonet, eller för fordonskombinationen, vid tillkopplat släp.
I denna del är det inte så mycket frågetecken. Här står det ganska klart att färdskrivare ska användas om man transporterar gods i kommersiellt syfte (endast vid totalvikt över 3,5 ton).
Efterföljande stycke är egentligen också ganska klar:
En person- eller lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet, eller fordonskombinationen, vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.
Alltså, OM man har ett tillkopplat släp som gör att tågvikten (den sammanlagda vikten på buss+släp) överstiger 7,5 ton ska färdskrivare användas. Exempel: PB2-registrerad buss på 12 ton och ett litet Harald-Nyborgsläp på 400kg kvalificerar i detta stycke.
Däremot omfattas inte samma exempelbuss av detta stycke eftersom det explicit nämns “vid tillkopplat släp”.Som jag tolkar det behöver man alltså inte använda någon färdskrivare så länge man inte kopplar till något släp eller transporterar gods i kommersiellt syfte.
10-03-2014 kl. 14:14 #17158Stefan HBV 297
DeltagareJo, det är en promemoria, men det är den sammanfattning av regelsamlingen som man använder sig av, sen kan man gå djupare i djungeln…..http://www.transportstyrelsen.se/Global/Pu…amling_2013.pdf och http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yr…-och-vilotider/
“Promemorian riktar sig till alla som berörs av EU-förordningen om kör- och vilotider, som exempelvis kontrolltjänstemän, chaufförer, åkeriföretag, speditörer, researrangörer, uthyrare av förare, transportköpare, underentreprenörer och huvudentreprenörer.
Syfte med denna promemoria är att tydliggöra och främja en enhetlighet i tillämpningen av bestämmelserna om kör- och vilotider samt färdskrivare.”Ny Promemoria gällande från 2014-02-21 för tillämpningen av EU:s regler
http://www.transportstyrelsen.se/PageFiles…02014-02-21.pdfEn personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när
totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5
ton även om transporten INTE är kommersiell. (Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).“totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp“
Min tolkning är “vid tillkopplat släpp”.
Fordonet, (enbart fordon, oberoende om släp är tillkopplat eller ej)
eller
Fordonskombinationen, vid tillkopplat släp (är en förtydling att det ingår ett släp i kombinationen, annars blir det ytterligare ett släp till kombinationen)Men nu vidare till lite intressantare skrivelse nedan, rödmarkerat
Grundregeln
“Enligt artikel 2 i EG-förordning nr 561/2006 ska förordningen tillämpas på fordon som används för vägtransporter av gods, om fordonens högsta tillåtna vikt, inklusive släpvagn eller påhängsvagn, överstiger 3,5 ton,
eller passagerare med fordon som är konstruerade eller permanent inrättade för transport av mer än nio personer, inbegripet föraren, och avsedda för detta ändamål.EG-förordning nr 561/2006, artikel 3 innehåller bestämmelser om fordon och vägtransporter som inte omfattas av förordningen och därmed kravet på användning av färdskrivare. Undantagen från förordningen är formulerade på sådant sätt att de beskriver de omständigheter som ligger till grund för undantagen. “
Vi transporterar inte gods, varken husbilar eller husbussar är ju inte inrättade för mer än 9 personer, så det berör ju inte oss…… men ändå
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> …… varför nämns vi i sammanhanget ….
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> Regelsamling Kör- och vilotider 2013
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Pu…amling_2013.pdf
Ny Promemoria gällande från 2014-02-21 för tillämpningen av EU:s regler
http://www.transportstyrelsen.se/PageFiles…02014-02-21.pdfSen en annan reflektion, färdskrivare,….
Är det inte så, för att få köra ett fordon med färdskrivare så måste man ha utbildning i handhavande, det får man inte då man tar B-kort? kanske jag har fel…..
..flera bussar är ju pesonbilsreggade vilket också tyder på att vi borde slippa…
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> färdskrivare på dessa…..Fast det kanske finns undantag för B-kort före -96
13-03-2014 kl. 20:57 #17168*mika
DeltagareCITAT(Stefan HBV 297 @ 18 Feb 2014, 14:10 ) [snapback]17387[/snapback]
En person- eller lastbilsregistrerad ”husbil”
omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när
totalvikten på fordonet, eller fordonskombinationen, vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om
transporten INTE är kommersiell.
Jag tolkar skrivelsen så här:
Vid tillkopplat släp blir det en fordonskombinationen, annars kopplar man ett släp efter släpet.En person- eller lastbilsregistrerad ”husbil”
omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när
totalvikten på fordonet, eller fordonskombinationen(vid tillkopplat släp) överstiger 7,5 ton även om
transporten INTE är kommersiell.Min tolkning av texten blir att vi ska använda färdskrivare, men
då måste väl kilometerräknaren fungera då dessa uppgifter ska föras in på kortet… ?????
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> På vår buss fungerar den inte, och om jag mins rätt så behöver den
inte fungera enligt bilprovningen, och då är man tillbaka på ruta ett igen….

De nämner ju bara husbil som är person- eller lastbilsreggade. Bussarna är ju PB2-reggade. En annan klass således och då bör ju färdskrivare INTE behöva användas.
16-03-2014 kl. 20:41 #17172*Masse
DeltagareCITAT(*mika @ 13 Mar 2014, 21:57 ) [snapback]17511[/snapback]De nämner ju bara husbil som är person- eller lastbilsreggade. Bussarna är ju PB2-reggade. En annan klass således och då bör ju färdskrivare INTE behöva användas.
PB2 betyder personbil klass2, och det är en personbil likafullt. Regeln gäller alltså PB2.Men i promemorian hittar jag ett par undantag som är intressanta för oss. (Undantagen anger alltså vilka fordon som enligt EU-förordningen inte ska omfattas av kör- och vilotidsreglerna, och alltså inte behöver färdskrivare.) Det första gäller i hela EU:
CITATi)
kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den
medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av
personer eller gods.
Observera att det kan skilja mellan klassningen av ”veteranfordon” mellan länderna. I den
engelska förordningstexten hänvisas till fordon som har en historisk status. Detta likställs i
Sverige med de fordon som är skattebefriade på grund av ålder, alltså att de är 30 år eller
äldre, enligt SFS 2006:227 (Vägtrafikskattelagen, 2 kap. 2 §).Där kvalar förhoppningsvis min gamla buss in. Men vad 17 menas med “kommersiella fordon”?
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> Räcker det med att fordonet har varit en kommersiell buss (d.v.s. ha använts kommersiellt för personbefordran) i sin ungdom? Vi får väl hävda det och hoppas att det håller. Jag tycker nog att det är lite knäppt att skriva “kommersiella fordon […] som används för icke-kommersiell transport”.
I de nationella undantagen (som bara gäller i Sverige) hittar vi något för er som har bussregistrerade fordon:
CITAT7.
Fordon med mellan 10 och 17 sittplatser vilka uteslutande används för icke-
kommersiell persontransport.
Undantaget är knutet till att fordonet uteslutande används till icke-kommersiella
transporter. Om fordonet används i förvärvsverksamhet är transporten kommersiell.18-03-2014 kl. 07:38 #17176*Conny
DeltagareOm du fraktar något i den och tar betalt så blir det kommersiellt syfte. Så länge du är ute och åker med familj och vänner så är det privat och då är det inte kommersiellt.
19-01-2015 kl. 15:08 #18250Roger HBV341
DeltagareJag tror efter att ha läst på lite om detta att vi som har bussar över 7,5 ton endast slipper färdskrivare om bussen är äldre än 30 år och används privat. Vi omfattas då inte av Kör- och vilotider som ett tidigare inlägg visar från promemorian. Om bussen är nyare än 30 år så måste färdskrivare finnas om bussen väger mer än 7,5 ton oavsett hur man brukar den. Med buss menar jag nu husbuss som är registrerad som PB II eller lastbil.
Grattis alla som har en buss från 1985 eller tidigare…

(Vilket är ca 80% av medlemmarna enligt en omröstning här på forumet)
19-01-2015 kl. 20:40 #18254husbussens
DeltagareHej Roger. HBV 341.
Jag har nästan samma uppfattning och tolkning som dig. När detta var på tapeten i sitt första läge så tog jag kontakt med transportstyrelsen och ställde frågan rakt ut till en ansvarig på transportstyrelsen. Jag fick ett klart och entydigt svar att färdskrivare gällde även för privatpersoner om fordonen inte var veteran, men var registrerad som lastbil eller buss. Var den klassad som PB2 så gällde inte färdskrivarkravet. Detta var ju några år sen så reglerna kan ju ha ändras. Det bästa är väl att ta kontakt med transportstyrelsen och få ett nytt svar. Bertil Ragnarsson HBV 30 har ju haft kontakt med Transportstyrelsen förut så vi kan ju hoppas på att han läser detta och kommer igen med ett aktuellt svar.
Tommy HBV105-02-2015 kl. 10:34 #18328husbussens
DeltagareHej på er.
Nu har jag pratat med en trevlig kvinna på Transportstyrelsen om vad som gäller när det gäller färdskrivare och vilotider på tunga fordon och husbussar. Det finns en promemoria från 2014-03-21 på Transportstyrelsens hemsida under kör och vilotider som ni själva kan gå in och läsa under.Undantaget för kör och vilotider i husbilar är om vikten understiger 7,5 ton i fordonskombinationen.
Samt alla fordon som är äldre än 30 år.
Jag hade fel i mitt tidigare inlägg att färdskrivare och körtider inte gällde PB2.
Tydligen hade det ändrats något år ca: 2006 då regeln om 7,5 ton infördes.
Om inte fordonet är utrustat med skrivare typ buss som gått i linjetrafik så kan även en gammaldax skrivare med(diagramblad)få monteras om det överensstämmer med fordonets årsmodell.Jag har klippt ur ett stycke som gäller för oss som har husbussar eller fordonskombination över 7,5 ton Alltså även lättare buss och tillkopplat släp och vikten går över 7,5 ton.
Vill ni själva få lite mera klarhet i denna fråga så kan ni ringa Transportstyrelsen växel 0771-503 503 välj alt 4: Yrkestrafik sedan alt2: kör och vilotider. Det går även bra att fråga efter Karin Strandberg.
Men i klarhet så måste vi rätta oss efter dom regler som även gäller den yrkesmässiga trafikenLäs och begrunda.
HBV 1 ordf i Husbussens VännerHusbilar
Begreppet ”husbil” kan bestå av följande fordonsslag (se registreringsbeviset):
personbil = PB, lastbil = LB, buss = BUSS.
En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 3,5 ton och transporten är kommersiell.
En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell. (Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).
En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 3,5 ton och transporten är kommersiell.
En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.
En bussregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna oavsett totalvikt och antalet sittplatser om transporten är kommersiell. Har bussen mellan 10 och 17 sittplatser inklusive föraren, och uteslutande används för icke-kommersiella transporter omfattas den inte av kör- och vilotidsbestämmelserna.05-02-2015 kl. 14:26 #18329Roger HBV341
DeltagareAlltså:
totalvikt över 7,5 ton, icke kommersiellt bruk, äldre än 30 år
= ingen färdskrivare. (PBII, C-reg, D-reg)totalvikt över 7,5 ton, yngre än 30 år = färdskrivare
(PBII, C-reg)bussreggad husbuss, med 10-17 passagerare, icke kommersiellt bruk,
oavsett vikt = ingen färdskrivare.Detta borde vara det som gäller för HBV medlemmar i stort.
05-02-2015 kl. 14:53 #18330husbussens
DeltagareRoger så uppfattar jag det också.
Sen kommer man in på att man även måste ha diagram i skrivaren och tänka på kör och vilotider.
Samma som yrkestrafiken.Skrivaren skall även besiktas vart anat år på certifierad verkstad. Alltså inte på bilprovningen. Det skall även sitta en liten klisterlapp på skrivaren vid kontroll av polisman eller annan myndighet på platsen. Vid besiktningen av skrivaren så får man ett doc. som skall medföras under färd. Om man inte har detta så tror jag det är böter på ca: 3,000: –
Jag tror för min del inte att polisen är ute och jagar gamla bussar med kör och vilotider men skulle det bli något så är man nog torsk på platsen.
Sen är det ju som så ju mera detta kommer på tapeten så vaknar alltid någon vän av ordning till och skall visa sig på styvalinan inför överordnad för att försöka klättra i trappan.
Det är kanske många som får sig en liten funderare nu inför kommande säsong?
Tommy HBV 1
05-02-2015 kl. 18:28 #18331RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareSkönt att ha en “gamling”…
“totalvikt över 7,5 ton, icke kommersiellt bruk, äldre än 30 år
= ingen färdskrivare. (PBII, C-reg, D-reg)” känns ju betryggande!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.