Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Husbussäsongen 2011
- Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Lars och Elisabet HBV 251.
-
FörfattareInlägg
-
23-10-2011 kl. 12:03 #2480
Tom HBV168
DeltagareEftersom jag vurmat i annan tråd om reseberättelser så känner jag mig manad att ta ett rejält tag i tangentbordet för att ratta ner ett par rader. Jag utmanar i och med detta även er andra att göra detsamma – skriv en uppsats eller ett par rader, det hade varit kul att läsa.
Dåså, jag ransakar mitt minne och försöker komma ihåg hur säsongen har sett ut. Jo, vi har faktiskt varit ute ett par vändor (men inte mer) trots en omfattande renovering hemma samt inflytt och som grädde på moset, ett ganska uselt sommarväder.
I maj var vi på Husbilsdagarna på High Chaparall. Där bjöds i vanlig ordning på så mycket underhållning som man orkar med – i vårt fall lockade sängarna i bussen ganska mycket, men visst blev det en hel del umgänge.
När vi kom hem från HC och skulle parkera bussen så tyckte jag att det tog lång tid att få lufttryck i tankarna. Efter lite snabb felsökning kunde jag konstatera att röret vittrat sönder vid kompressorn och efter byte fungerade allt som det skulle igen.Midsommar firade vi med bl.a. Annika och Mats HBV 158 i Eneryda. En lugn och trivsam helg i glada vänners lag.
Så kom då den hett efterlängtade semestern. Så mycket planerat och så lite tid… Vi hade hoppats hinna med en sedvanlig runda till Öland, men inte ens det hann vi. I ren abstinens var jag tvungen att gå ut och starta upp bussen, känna avgasdoften, skicka på lite tryck i tankarna o se den lyfta till sina ståtliga drygt 4 meter (ja, bara ca 20cm luftfjädring men ändå). Jag passade även på att rulla 30cm bakåt. Ja, det var allt – 30 fjuttiga centimeter!!!
Men vänta nu här, vi körde ju faktiskt till en grannby 7km iväg på en “dansbandsgala” en kväll med. Det utspelade sig precis bredvid jobbet så vi hade en lugn och skön inhägnad ställplats med el. Vi gömde oss med bussen bakom ett par byggnader så vi skulle slippa efterfesten eftersom vi egentligen var för trötta för hela eventet
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Ja, det var nog allt hittills. Vi har haft mycket jobb med nya boendet sedan i februari och vi har mycket kvar. Det är fortfarande roligt, men visst, det är ett ganska omfattande projekt med sina 534m² boyta. I slutet på augusti flyttade vi i alla fall in, vi hade sålt det gamla huset, vårt fina hem, på två veckor vilket väl få anses vara ganska snabbt! Efter 14 år hinner man fästa sig en del och visst var det lite omställning att köra “hem” till en ny plats.
Så har det sett ut för vår del hittills i år och i och med dessa avslutande ord hoppas jag att fler vill skriva några rader hur ni har haft det – ja, jag utmanar er som sagt
” border=”0″ alt=”smile.gif” />23-10-2011 kl. 18:27 #14038Börje HBV216
DeltagareJag har också låtit vattnet gå för säkerhets skull som det står i annan tråd, men hoppas få nöjet att fylla på igen första veckan i november för en tur. Annars är bussen redo att möta vintern, och jag hoppas den blir lite mindre snörik i år. Har just besiktigat med blankt papper igen. Man tror ju att det ska bli rutin, men blodtrycket är säkert uppe på skadliga nivåer när man rullar in på bilprovningen.
Det är väl som med den egna kroppen, man både vill och inte vill veta om något är fel…
Som tur är så är personalen på bilprovningen förtjust i bussen och vill hellre hjälpa mig än vara elak!Annars har våra höjdpunkter i år varit Sunne (årsmötet) och Höljes (midsommar), och där i mellan kortare turer inom Sverige.
Jag hade ett tag en vild idé att tränga mig in på träffen på High Chaparall 2-4 dec
och sen klämma in bussen i Tubagaraget i Eneryda hos Mats(HBV158) –OM det skulle finnas någon plats kvar… Men som vanligt rinner tiden ifrån och drömmar förblir oftast drömmar…Men du Tom, är det inte dags att lägga upp lite mer bilder från ert husprojekt som jag är så avundsjuk på?
Börje
HBV21628-10-2011 kl. 07:41 #14049Chris HBV 132
DeltagareVåran bussemester började så sent som den 5 oktober när säsongen på campingen var slut.
Åkte över till Tyskland. Hamburg blev första målet.Trevliga kvällar i goda vänners lag med bra mat och goda drycker.
Sen blev det Bremerhaven…Det blev sjöfartsmuseet och klimahuset som vi besökte och fiskerihamnen så klart…för matens skull.
Överallt i Tyskland finns det utmärkta ställplatser för husbilar på centrala ställen där man kan stå för relativ billig peng och det tycker vi är oerhört praktiskt.
Vi fortsatte till Dangast/Wilhelmshaven och vidare till Nederländerna…Groningen, Sneek, Ijsslmeer och hade riktig trevliga dagar där med… seglade med en typisk nederländska plattgrundbåt på kanalerna och åt som vanligt jättegoda rätter
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Det blev kalla nätter redan från början och täljstenskaminen som vi installerade inne i bussen gjorde/gjör ett verkligt bra jobb.
Sen gick det söderut till Wesel/Rheinauen och därefter Moseldalen med en riktig “Indian summer”
Nu står vi i Trier…Tysklands äldsta stad…på en ställplats direkt vid Moselstranden och ska vidare till Luxembourg idag för att bunkra lite diesel, rökvaror och andra goda saker som finns där att handla. Sen blir det Frankrike….vi får se var vi hamnar
Bussen går som den ska och vi har än så länge inte haft några större problem att ta oss fram vart vi ville, fast trafiken och trångheten i de gamla städerna är en utmaning med stora fordon. Inte att jämföra med Sveas rike….men tar man det lugnt, funkar även det.
Bra att vi har med oss motorcykeln. Det underlättar mycket när man vill titta på olika sevärdheter eller bara ut och handla eller shäka mat på restaurang.
Resan fortsätter iaf ett tag till och vi får se när vi kommer tillbaka…. man ska ju inte ha det för bråttom, eller hur?
Vi hörs
Chris28-10-2011 kl. 14:07 #14050husbussens
DeltagareHej på er.
Det låter som ni har det fint där dere. Passa på och njut för snart börjar vintern här hemma och ni kommer väl hem någon gång.Vi får ta urnorna nästa gång vi är söderut och Raidar är med som har plats.
Tommy HBV 128-10-2011 kl. 14:14 #14051Tom HBV168
DeltagareTommy, om man skriver i denna tråden så måste man berätta vad man haft för sig med bussen denna säsong. SÅÅÅ, nu väntar vi även på din sammanfattning
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Börje, jag får väl bjuda på lite före/efter så småningom.
28-10-2011 kl. 17:37 #14052husbussens
DeltagareOk Tom jag förstår vad du menar.
Jag återkommer när jag Kollat loggboken i bussen.
Tommy HBV 103-11-2011 kl. 18:52 #14058RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareFör min del var säsongen kort men intensiv, tillbringade hela semestern (4 dar) med bussen på Urkult (berömd världsmusikfestival i Näsåker).
Massor med bra musik för alla smaker, alla möjliga och omöjliga sorters människor, evenemang, eldshower workshops och annat kul.
Vädret kunde vart bättre men det gick bra att hålla värmen
i goda glada vänners lag
Lär nog bli en tur dit även nästa år då vi hoppas få beundra SVEA II, man är ju lite nyfiken…03-11-2011 kl. 20:07 #14059Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTill Näsåker är det inte långt
” border=”0″ alt=”smile.gif” />04-11-2011 kl. 08:18 #14060Svea HBV77
DeltagareÄven vår säsong var relativt kort. Hela sommaren tillbringades visserligen med bussen fast mer skruva, meka och måla än resa då
Men den 16 augusti var det i alla fall dags för besiktning och första resa gick till Uppsala. Det gick ju vägen så vi for ut på en kortare tur och besökte några campingar under en veckas tid. Avslutade med Husbilsträffen i Avesta så vi fick med 1 träff i alla fall.
Sen har vi varit ute på småturer över helgerna och det känns underbart att kunna åka igen.
Med den här hösten som är nu hinner vi nog med några helgturer till.Ja då Richy nästa år kommer vi
//Sussie
05-11-2011 kl. 15:00 #14063Benny HBV 249
DeltagareHär: http://visselmyra.se/2011vimmerby.html kan ni läsa om vår premiärtur med bussen.
/Benny & Rebecka
07-11-2011 kl. 17:17 #14066Börje HBV216
DeltagareVilken fin hemsida ni har Rebecka & Benny!
Kul att få ta del av er premiär-tur och det
fina gårdslivet ni verkar leva.Hoppas vi ses på någon träff nästa år!
Ha det bra
Börje
HBV21629-11-2011 kl. 20:35 #14111Chris HBV 132
DeltagareNu har vi hunnit tillbaka till Sverige innan första snön har kommit.
Det har varit underbart att luffa runt i Europa utan fasta mål. Vi stannade där vi trivdes och vädret kunde inte varit bättre.
Härliga dagar vid Moseln, Luxembourg och i Frankrike,Metz, Saverne, Strasbourg och sen till Schwarzwald.
Inte en enda droppe regn eller ens dåligt väder. Vad krävs mer för en underbar semesterresa?
Sen gick det norrut så småningom… Worms,Siebengebirge, Köln, Schwerte, Porta Westfalica och Hamburg igen.
Bussen gjorde ett bra jobb och gick som en klocka, en punktering (trasig ventilförlängning) var enda problemet vi hade.
Nu är vi hemma igen och det kan konstateras trots en härlig semesterresa på 8 veckor…Borta är bra men hemma är bäst
Bussen står nu i vintergaraget och vi ser fram emot nästa höst….då ska vi över till östra europa..om allt går som planerat.ha en trevlig vinter
Chris29-11-2011 kl. 22:51 #14112Börje HBV216
DeltagareChris!
Djäklar vad avundsjuk jag blir, både på resan och
vintergaraget!Vi ses
Börje HBV21624-01-2012 kl. 15:23 #14227Tom HBV168
DeltagareCITAT(Tommy HBV 1 @ 28 Oct 2011, 18:37 ) [snapback]13911[/snapback]Ok Tom jag förstår vad du menar.
Jag återkommer när jag Kollat loggboken i bussen.
Tommy HBV 1Hmmm, Tommy då, antingen så välfylld loggbok att du inte hunnit titta igenom den, eller så är den så liten, tunn och späd att du inte hittat den ännu?
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Å ni andra då, någon mer som är sugen på att sammanfatta säsongen 2011? Vi är ju nyfikna på era bravader!
01-02-2012 kl. 21:06 #14337husbussens
DeltagareOk då Tom.
Jag skrev ju en liten resume’ i lastluckan till jul men det kanske inte var alla som läste den.Jag har klipt ur lite av den som gäller vårat bussåkande under 2011.
Året 2011 med HBV.
Ja nu nalkas julen och allt därtill och det är ju inte utan lite vemod man ser på 2011 som snart är slut. Vart har all tid tagit vägen? Det var ju så mycket man hade på planering och åtagande i våras när vårsolen började värma. Men det är ju inget nytt tyvärr, samma facit varje år. Man hinner inte med!
Under året så har vi haft både sorg och glädje. Min far Alf gick bort den 7 dec vid en ålder av 85 år. Glädjen är att vår vårt tredje barnbarn är på gång samt att våra barn har gift sig under året.
Ser man på HBV och bussåkandet så har vi ju hunnit med några turer fast vårt husbygge har tagit mycket tid i anspråk.
Vi började bussäsongen med årsmötet i Sunne som HBV 119, Laila, Jocke, Ida och övriga i familjen hade ordnat. Uppslutningen dit var över förväntan fast det var en kort helg. Vissa åkte väldiga omvägar för att komma fram, ingen nämnd och ingen glömd.
Vi var även på MHC´s årsmöte som gick av stapeln i Mora park med samtidigt firande av 30-års jubileum. Även det var ett välordnat arrangemang. Efter Mora så fortsatte vi och några vänner till Höljes för att reka inför kommande midsommar och nostalgiträff. Vi och några vänner har ju varit arrangörer för Höljesträffar sen 1991 så nu var det typ jubileum även där, fast bara 20 års. Nostalgiträffen var ju en öppen träff för både HBV, MHC och även inbjudna norska bussklubbar. Vi blev en samling på ca 125 fordon och hade en underbar helg tillsammans. Än en gång så vill jag be om ursäkt till våra norska deltagare för att ni blev så felplacerade. Detta skall aldrig upprepas igen.
Rättvik och Classic Car var som vanligt välordnat av arrangörerna Ann-Sofie och Johny HBV 120 och i samband med den träffen hade vi även ett styrelsemöte. Mats & Sonja HBV 133 som var dom som startade upp Rättviksträffarna kom och hälsade på. Vi får hoppas på att det blir Rättvik även 2012 men tyvärr så är det lite osäkert med platsen. Vi får hoppas på att Johny & Ann-Sofie fixar det med kommunen.
Vi var även på en träff i Kynna i Norge som vår vänklubb Östlandsbussarna har som stående träff varje år, och som vanligt var det gemytlig stämning med många gamla fina bussar att se och njuta av. Tyvärr så var väl inte vädret på topp. Men i glada vänners lag så är det inga bekymmer med lite vått även från ovan.
Även en snabbvisit på Elmia och Husbilsmässan har vi hunnit med i samband med ett flyttlass i Skövde. Tyvärr så är det väl inget att se där inne bland husbilar och husvagnar, men många glada vänner träffade vi ute på Ekbacken där lägerelden och korven var ett trevligt inslag frampå nattkvisten.
Den sista planerade turen var till Tydingeträffen och även där ett inplanerat styrelsemöte. Vi hade planlagt en tur på 10 dagar och vad vi tyckte så hade vi all tid i världen på oss. Vi skulle hälsa på både mina och Maggans släktingar i södra Sverige, samt några kompisar som vi har där nere. En Tysklands-tur med Kenth HBV 91 som var första stoppet förlöpte helt enligt planerna, och jag vill ge Kenth en eloge för fin planering och trevlig resa.(Det var denna tur som vi alla hade haft möjlighet att genomföra gemensamt vid Tydingeträffen). Redan efter Tysklandsresan började vi förstå att 10 dagar kommer att gå för fort för att hinna med allt som vi hade planerat. För att summera ihop allt lite så hann vi med att besöka Stig & Bittan HBV 80, Torgny & Solveig HBV66, Magnus & Eva HBV 57, Tom & Helena HBV 168 samt våra vänner i MHC Janne och Annika som även guidade oss runt på Ullared. Lite släktingar hann vi med att besöka både i Falkenberg, Skillinge och Kivik.
Vi anlände första av alla till Tydinge. En fridfull lugn och regnig sensommar dag fick vi avnjuta. Det var verkligen skönt att bara slappa av efter allt körande och försöken att hinna med så mycket som möjligt. Som vanligt var det välordnat och trevligt på träffen. Ett minus tyvärr var att det var exakt samma indianshow som året innan, och det tror jag både vi som var där och arrangörerna tyckte. Förutom det så var det toppen och tack till Magnus & Eva HBV 57 samt Poul & Margot HBV 58 som ordnade träffen.
Sedan har det varit lite småturer runtomkring här under året som gått. Vad jag kan se så har vi körs ca: 500 mil i år. Detta var en liten resumé av vårat bussåkande under 2011. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.