Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › INFORMATION
- Detta ämne har 23 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 9 månader sedan av
Bertil HBV30.
-
FörfattareInlägg
-
24-10-2009 kl. 07:42 #2105
husbussens
DeltagareHej
Husbussens vänner skall vara med på ett möte med Transportstyrelsen i Borlänge den 29/10 och gäller tolkning och utvärdering av Pb2
HBV representeras av Bertill Ragnarsson HBV 30 och Donald Gustafsson HBV 15.Är det något som ni tycker bör tas upp eller har några funderingar så ta kontakt med Donald eller Bertil.
tele och e-post nr till dom fins i matriklen24-10-2009 kl. 08:46 #12218Håkan HBV 179
Deltagarehej tommy tycker det var bra att vi som kör stora pb2
får vara med och diskutera på mötetmvh håkan
29-10-2009 kl. 15:57 #12237husbussens
DeltagareLite info från mötet med transportstyrelsen.
Pratade med Donald på väg från mötet och han informerade att det var ett mycket bra möte och dom fick vetskap om vår existens och intresset var stort för att bilda typ en referensgrupp när det gäller oss med större pb2 fordon.
Det var mycket som det ordades om bl.a. hastigheter och vägmärken även besiktningskraven och olika tolkningarna på olika stationer var uppe till diskution.
Vill ni har mera info så kontakta Donald HBV 15 eller Bertil HBV 30 direkt per telefon
Tommy
Ordf29-10-2009 kl. 20:31 #12238Svea HBV77
DeltagareKanske kan Donald eller Bertil ge oss ett litet referat från mötet.
Vore ju intressant för oss alla att ta del av.Kör försiktigt.
//Sussie
29-10-2009 kl. 20:53 #12239Håkan HBV 179
Deltagarefick brev idag från transportstyrelsen
alla fordon över 3.5ton och 30år gamla
ska besktigas varje år
så ja fick inget fri år som ja trodde ja
skulle få nästa år
” border=”0″ alt=”sad.gif” />29-10-2009 kl. 22:24 #12240husbussens
DeltagareBra ide’ Sussi
Bertil är ju hemma och kan ju sammanställa något gemensamt med Donald så alla får en gemensam information från mötet.
TommyHåkan jag fick också ett brev. Men det är väll bra att få bussen testad så man vet att allt är ok. Nu när vi har gjort om dom till pb2 så är ju kostnaden ringa. förut så hade vi den som buss och då var det även brand besiktningoch en avsevärd högre kostnad. Men är det något som skulle behövas på många husbussar så är det brand besiktning när det gäller gasol elsystem och bränslesystem och då menar jag för ägarens och familjens säkerhet.
Tommy30-10-2009 kl. 17:58 #12242Svea HBV77
DeltagareHelt ok tycker jag med besiktning varje år. Nu kostar det ju inte en förmögenhet och det är ju trots allt skönt att veta att inget är fel.
//Sussie
30-10-2009 kl. 18:28 #12243Mats HBV 158
DeltagareBra med koll varje år men hur länge tror ni det kostar 300 spänn
30-10-2009 kl. 20:50 #12244RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareMed min vanliga röta: Tills jag ska besiktiga nästa gång……
” border=”0″ alt=”sad.gif” />30-10-2009 kl. 22:24 #12245Bertil HBV30
DeltagareHej!
Fakta som kommer från Transportstyrelsen:
Tredje Körkortsdirektivet kommer INTE att påverka övergångsregeln som ger rätt att köra Personbil med högre totalvikt än 3,5 ton på B-körkort tagna före 1/7 1996. Denna rättighet är skyddad i både Svensk- och EU-grundlag, så några ändringar ser inte ut att komma under överskådlig framtid.
Men har körkortet varit indraget så har rätten att utnyttja övergångsregeln försvunnit och ett högre körkort krävs. Idag C-kort men från 2010 kommer även C1 (max 7,5 ton totalvikt) att finnas. Vi från HBV har framfört frågan om varför man ej får framföra tung Personbil på D-behörighet men ej fått svar. Troligen bara en miss, men vi får avvakta besked.
Finns risk att husbilar registrerade som LB kan behöva fartbegränsare, mer info angående detta kommer.
Följande text är enbart info om möjlig utveckling:Vi fick en del övrig info som berättar om hur handläggaren själv tänkt omkring “Husbil”. Den som handhar ärendet testade sina tankar på mötesdeltagarna och det visade sig att hon hade en mycket god uppfattning om “vår värld”.
Inga löften gavs angående max hastighet, men handläggaren sa att hon inte skulle föreslå en sänkning i dagsläget.
Det nya märket för HUSBIL kommer att motsvara t.ex. “Rastplats” och för att få märka ut platsen med denna symbol kommer det troligen att vara krav på tillgång på vattenpåfyllning och toatömning. Det kommer även att finnas en “Tillägstavla” som kan användas vid parkeringsplatser för oss. Med största sannolikhet kommer den att gälla ALLA husbilar (PB karosserikod 08, LB 22/29, BUSS 06 och PB klassII). Men Transportstyrelsen ska även se över möjligheten att med automatik ändra till PB II i dom fall där det är möjligt.
mvh Bertil
31-10-2009 kl. 09:54 #12246*Mathias
DeltagareTack för bra info!
Vad menas med ” Men Transportstyrelsen ska även se över möjligheten att med automatik ändra till PB II i dom fall där det är möjligt.“?Ang hastigheter ryktades det om att de likt som i Tyskland skulle införa en hastighetsbegränsning baserat på tot vikt, oavsett fordonsslag. Var det ngt som diskuterades?
Mvh
Mathias
CITAT(Bertil HBV30 @ 30 Oct 2009, 23:24 ) [snapback]11649[/snapback]
Hej!Fakta som kommer från Transportstyrelsen:
Tredje Körkortsdirektivet kommer INTE att påverka övergångsregeln som ger rätt att köra Personbil med högre totalvikt än 3,5 ton på B-körkort tagna före 1/7 1996. Denna rättighet är skyddad i både Svensk- och EU-grundlag, så några ändringar ser inte ut att komma under överskådlig framtid.
Men har körkortet varit indraget så har rätten att utnyttja övergångsregeln försvunnit och ett högre körkort krävs. Idag C-kort men från 2010 kommer även C1 (max 7,5 ton totalvikt) att finnas. Vi från HBV har framfört frågan om varför man ej får framföra tung Personbil på D-behörighet men ej fått svar. Troligen bara en miss, men vi får avvakta besked.
Finns risk att husbilar registrerade som LB kan behöva fartbegränsare, mer info angående detta kommer.
Följande text är enbart info om möjlig utveckling:Vi fick en del övrig info som berättar om hur handläggaren själv tänkt omkring “Husbil”. Den som handhar ärendet testade sina tankar på mötesdeltagarna och det visade sig att hon hade en mycket god uppfattning om “vår värld”.
Inga löften gavs angående max hastighet, men handläggaren sa att hon inte skulle föreslå en sänkning i dagsläget.
Det nya märket för HUSBIL kommer att motsvara t.ex. “Rastplats” och för att få märka ut platsen med denna symbol kommer det troligen att vara krav på tillgång på vattenpåfyllning och toatömning. Det kommer även att finnas en “Tillägstavla” som kan användas vid parkeringsplatser för oss. Med största sannolikhet kommer den att gälla ALLA husbilar (PB karosserikod 08, LB 22/29, BUSS 06 och PB klassII). Men Transportstyrelsen ska även se över möjligheten att med automatik ändra till PB II i dom fall där det är möjligt.
mvh Bertil
31-10-2009 kl. 13:59 #12247Bertil HBV30
DeltagareHej Igen!
Det som åsyftades med uttrycket “med automatik ändra till PB II” gäller nog i första hand fabriksbyggda husbilar, för många gånger finns detaljer på husbussar som inte uppfyller kraven för Personbil klass II. Vår MB 1013 har idag troligen inte däck som skulle godkännas vid reg.bes. till PB II och alltså räknar jag med att vår bil inte blir omklassad utan egen åtgärd. Och en LB med karosserikod 29 kan inte bli aktuell som PB II utan att byggas om.
Den formulering du skrev “baserat på tot vikt, oavsett fordonsslag” kan jag inte säga att vi hörde på mötet. Handläggaren frågade om vi såg något skäl att begränsa hastigheten för fordon över 3,5 ton. Med tidigare info om att vi i princip kommer att ha max 80 km/h på alla vägar där man kan mötas front mot front så finns inget skäl att sänka vår maxhastighet. Dom vägar där vi får köra fortare än 80 km/h kommer att vara 2-1 eller motorväg.
mvh Bertil
01-11-2009 kl. 10:48 #12255*Mathias
DeltagareOK!
Det känns dock lite märkligt att få köra i 120 kmh även på motorväg. Man kan ju alltid själv välja, men jag som har en buss med totalvikt på 18 ton får ju avsevärt längre bromssträcka i 120 kmh jämfört med 100 kmh.
Mvh
Mathias
CITAT(Bertil HBV30 @ 31 Oct 2009, 14:59 ) [snapback]11651[/snapback]
Hej Igen!Det som åsyftades med uttrycket “med automatik ändra till PB II” gäller nog i första hand fabriksbyggda husbilar, för många gånger finns detaljer på husbussar som inte uppfyller kraven för Personbil klass II. Vår MB 1013 har idag troligen inte däck som skulle godkännas vid reg.bes. till PB II och alltså räknar jag med att vår bil inte blir omklassad utan egen åtgärd. Och en LB med karosserikod 29 kan inte bli aktuell som PB II utan att byggas om.
Den formulering du skrev “baserat på tot vikt, oavsett fordonsslag” kan jag inte säga att vi hörde på mötet. Handläggaren frågade om vi såg något skäl att begränsa hastigheten för fordon över 3,5 ton. Med tidigare info om att vi i princip kommer att ha max 80 km/h på alla vägar där man kan mötas front mot front så finns inget skäl att sänka vår maxhastighet. Dom vägar där vi får köra fortare än 80 km/h kommer att vara 2-1 eller motorväg.
mvh Bertil
02-11-2009 kl. 15:45 #12265Tom HBV168
DeltagareDenna presentation visades tydligen under mötet med Transportstyrelsen den 29/10:
03-11-2009 kl. 08:02 #12269*Thobias
DeltagareHej,
Jag tolkar sista sliden i presentationen som att eventuellt kommer maxhastigheten ändras till max 80 km/h. Finns det någon som var med på mötet som kan utveckla vad som sas där angående det?
Jag håller nämligen på och gör i ordning min buss för omregistrering till PB klII under våren. Problemet är att inte däcken är klassificerade för 120km/h. Om transportstyrelsen ändrar maxhastigheten skulle det innebära att jag inte behöver byta mina däck.Mvh Thobias Lundgren
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.