Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › INFORMATION
- Detta ämne har 23 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 9 månader sedan av
Bertil HBV30.
-
FörfattareInlägg
-
03-11-2009 kl. 09:38 #12271
*Mathias
DeltagareHej,
jag håller med dig. Det ser faktiskt ut så. Men varför skall dessa fordon inte kunna framföras i samma hastighet som lastbilar kan man ju fråga sig? Det måste ju vara det bästa för trafiksäkerheten för att minimera omkörningarna av tunga fordon. Kan vara värt att trycka på vid beredningsarbetet och eventuell remissomgång. I övrigt kan jag ju tycka att det är vettigt.
Tveksam till utmärkning däremot. Varför skall jag skylta med att att jag sannolikt har stöldbegärligt gods i min buss?
Ang din reg besiktning.
Det finns beskrivet att dcäken inte behöver vara M – märkta om den tekniska hastigheten inte är högre än däcksbetäckningen.DVS om du ställer ner pumpen eller justerar gasen så att den bara gör 90 kommer du att klara dig med ett K (100 kmh) eller L (110kmh) märkt däck.( förutsatt att du hittar enbesiktningsman som är påläst)
Å andra sidan känns det hanska bra att ha riktiga sulor på…
Jag tror att det är så att alla däck sänks en märkesklass vid regummering. Ngn som vet?
Jag åker i idag på m-märkt på alla åtta hjul….
Mvh
Mathias
CITAT(*Thobias @ 3 Nov 2009, 09:02 ) [snapback]11679[/snapback]
Hej,
Jag tolkar sista sliden i presentationen som att eventuellt kommer maxhastigheten ändras till max 80 km/h. Finns det någon som var med på mötet som kan utveckla vad som sas där angående det?
Jag håller nämligen på och gör i ordning min buss för omregistrering till PB klII under våren. Problemet är att inte däcken är klassificerade för 120km/h. Om transportstyrelsen ändrar maxhastigheten skulle det innebära att jag inte behöver byta mina däck.Mvh Thobias Lundgren
03-11-2009 kl. 10:34 #12272Bertil HBV30
DeltagareHej!
Saxat ur dokument med minnesanteckningar:
“Högsta hasighet för bussar kommer också att ses över , därav naturligt att även se över andra fordon
För eller mot en hastighetsgräns för fordon över 3,5 ton:
Redan nu sänks hastigheten på tusentals mil på det svenska vägnätet”.
Så idag ser man ingen orsak att ändra hastigheter, MEN det kan ju komma i den framtida utredningen. Och det kan bli lägre hastighet för PB II över 7,5 ton.
Visst skulle det kunna vara bra med sänkning av max hastigheten pga däcksproblem. Men problematiken är densamma när det gäller Hastighetsregulator. Det krävs i alla LB över 3,5 ton om fordonet är konstruerat för högre hastighet, finns inte undantag för något fordon. Den uppgiften fick jag igår och därför är det inte med i första infon. Och sen tidigare är det känt att ALLA LB över 7,5 ton skall ha Färdskrivare.
mvh Bertil03-11-2009 kl. 17:19 #12273RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareIsses vilken regeldjungel….
Jag blir lite konfunderad över det där med färdskrivare, är det taget beslut på att ALLA över 7,5 tom ska ha det? Från och med närdå isåfall? Jag har ingen, det har aldrig varit något gnäll eller snack om det när jag har besiktigat….03-11-2009 kl. 18:47 #12274*Mathias
DeltagareEn fundering-
färdskrivare är väl bara aktuellt för lastbilar/bussar ej Pb kl II, eller?
Färdskrivare skall finnas vid yrkesmässigtrafik, men inte vid privat framförande av fordon? eller är det så att färdskrivaren skall finnas, men behöver inte användas?
Mvh
Mathias
CITAT(Bertil HBV30 @ 3 Nov 2009, 11:34 ) [snapback]11682[/snapback]
Hej!
Saxat ur dokument med minnesanteckningar:
“Högsta hasighet för bussar kommer också att ses över , därav naturligt att även se över andra fordon
För eller mot en hastighetsgräns för fordon över 3,5 ton:
Redan nu sänks hastigheten på tusentals mil på det svenska vägnätet”.
Så idag ser man ingen orsak att ändra hastigheter, MEN det kan ju komma i den framtida utredningen. Och det kan bli lägre hastighet för PB II över 7,5 ton.
Visst skulle det kunna vara bra med sänkning av max hastigheten pga däcksproblem. Men problematiken är densamma när det gäller Hastighetsregulator. Det krävs i alla LB över 3,5 ton om fordonet är konstruerat för högre hastighet, finns inte undantag för något fordon. Den uppgiften fick jag igår och därför är det inte med i första infon. Och sen tidigare är det känt att ALLA LB över 7,5 ton skall ha Färdskrivare.
mvh Bertil03-11-2009 kl. 19:56 #12276Bertil HBV30
DeltagareHej!
Enkelt beskrivet: om framförandet av fordonet kräver att Du kör under gällande “Kör- och vilotidsregler”, ja då måste fordonet ha Färdskivare. Och kravet att följa “Kör- och vilotidsregler” finns på alla tunga fordon UTOM PB II.
Men som vanligt finns det undantag:
“Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för ickekommersiell transport av gods.” är befriade från kravet på redovisning av “Kör- och vilotid” (gäller hela EU), men även fordonsslaget BUSS med max 17 pax är undantaget inom Sverige.mvh Bertil
03-11-2009 kl. 20:35 #12277husbussens
DeltagareHej.
Om inte jag missminner mig så gäller även undantaget fordon äldre än 30 år också?
Tommy HBV103-11-2009 kl. 20:55 #12278Bertil HBV30
DeltagareHej!
Kopierat från Transportstyrelsens info:
“Kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
Att observera är att det kan skilja mellan klassningen av ”veteranfordon” mellan länderna. I Sverige är gränsen 30 år eller äldre för klassning som veteranfordon.”
Ska vi hårdra det hela så gäller det “kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon”, men borde givetvis i så fal gälla privata fordon.Återkommer!
mvh Bertil
04-11-2009 kl. 08:53 #12279husbussens
DeltagareHej jag klipper in ett inlägg från en tråd från 18 maj 2007 ämne färdskrivare i bussar läs hela tråden och det är mycket luddigt i texten men det svaret som jag fick då var att det inte behövdes någon färdskrivare i veteran fordon 30 år och äldre.
TommyTommy HBV 1 18 Apr 2007, 09:49 Inlägg #5
Gold Member
Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3Mera info eller kanske mera huvudbry?
Man skall inte stirra sig blind på komentaren om färdskrivaren.
Det som är kruxet är tydligen KÖRTIDEN, som det har blivit en skärpning på. och för att dokomentera körtiden så måste du ha en godkänd skrivare.
Den kontakten som jag har på vv Arne Classon sitter i samanträde i dag så jag får inte tag på honom. Och vad jag förstår så är det han som tolkar och förklarar regelverket. Och när jag frågade honom i går så fråga jag rakt på sak hur det var med privatägda husbilar/ husbussar ?
Ett klart svar var då? att Körtiden den gäller ALLA tunga fordon över 7.5 ton.
Vi kom även in på att ev så blir man skyldig att byta till digital skrivare om fordonet tagits i bruk mellan den 1/1 96 och till 30/4 06 om det visar sig att den analoga skrivaren inte är reparabel. och då måste man även skaffa ett digitalt skrivarkort.
Det är ett personligt kort som vagre chafför har idag som kör yrkesmässigt, och inte nog med dt man skall kunna tömma och arkivera uppgifterna från kortet till datorn så då får man skaffa sådan utrustning också.
Normalt så har ju åkerierna där chaffören är anställd den utrustningen på kontoret.
Men detta kan vi reda ut sen.
Och vem åker så nya fordon?Vi pratade även böteskostnade som var 3000:- om skrivaren var obrukbar samt att man fick endast köra kortaste väg till aktoriserad verkstad som kan utföra installation eller reparation.
Det är inte bilprovningen som besiktar matarna utan den aktoriserade verkstaden. Kontrollen gäller i 2 år och det skall sitta en klisterlapp i skrivaren som bekräftar detta.Det var mycket detta och vi får hoppas att det är en feltolkning av föreskriften. Det positiva i allt är väl att dom flesta åker veteranbuss (30 år och äldre) och dom är undantagna från detta.
Vi får avvakta och se vad det blir av allt detta.
Tommy HBV 121-11-2009 kl. 20:04 #12346Bertil HBV30
DeltagareHej!
PBII är alltid befriad från kravet på Färdskrivare och Hastighetsregulator.
Vilka regler som gäller är “färskvara”, men i dag har Tommy rätt: Färdskrivarkravet gäller EJ veteranfordon.
Hastighetsregulator:
Gäller alla LB över 12 ton OCH från årsmodell -88.
Hastighetsregulator behövs inte om bilens verkliga toppfart inte överstiger 90 (L:cool: eller 100 (BUSS).
mvh Bertil -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.