Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Julbetraktelse utan glädje

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Börje HBV216
    Deltagare

Julbetraktelse utan glädje…

Vår buss har i alla år stått parkerad hemma på infarten med bredsidan ut mot
    vår lilla lokalgata med några meter gräsmatta mellan bussen och vägen.

Jag har alltid varit orolig för att någon kreativ medmänniska skall uppfatta min vita
    bussida som ett perfekt klotterplank, men hittills har inget sånt hänt som tur är.
    Varje gång jag går hemifrån eller kommer hem så passerar jag bussen och automatiskt
    kollar jag förstås i ögonvrån att allt ser ok ut.
    Jag har alltid lite värme på i bussen med termostaten inställd på kylskåpstemp, 7-10 grader.
    Jag har en mellanvägg med dörr mellan kördelen och bodelen, kördelen lämnar jag utan värme.
    Det medför att det ibland blir is på vindrutor och sidorutor i kördelen när det är minusgrader
    till skillnad från bodelen.

Häromdagen när jag skulle åka iväg med bilen så sneglade jag på bussen som vanligt och såg
    att det var is på glasrutan i bussdörren. Inget konstigt med det, så blir det ibland…
    När jag satte mig i bilen så kände jag att det var något som var fel, det var plusgrader och
    bilens rutor var isfria men det var is på glasrutan i bussdörren?
    Jag går tillbaka och tittar igen på bussdörren och ser då att det är inte är is på rutan.

Någon har knackat rutan eller slängt en sten.
    [attachmentid=3185][attachmentid=3186]
    Jag bor i ett lugnt område, mest äldre pensionärer som vi själva, men nu har det hänt!
    Jag vet inte om jag ska gissa att det är ett ungdomsgäng som dragit förbi eller om det är taffligt inbrottsförsök.
    Man blir så förbannad och besviken!
    Vad som är extra ”retfullt” i sammanhanget är att jag nyligen kostade på att ta ur det här glaspaketet som är tvåglas
    för att ta isär rutorna och polera upp insidorna igen som blivit grå.
    Det är andra gången som jag gör detta, första gången blev inte bra. Ramen till rutan har tagit stryk varje gång
    den tas ur dörren och glaskillen trodde inte att det skulle gå att använda den ramen igen om man skulle behöva
    göra det en gång till. Nu står jag där och måste göra det igen..
    Det här låter knäppt, ska det vara så svårt att få bort en glasruta ur dörren? Ja, i min dörr är det.
    Jag har tidigare varit hos två olika firmor för detta jobb och båda har haft samma bekymmer att få ur och få i rutan.

Hur ska jag nu lösa detta.
    *) Åka till glasmästaren och chansa på att det går att få ur den oskadade halvan och limma ihop den
    med ett nytt ytterglas och hoppas att det går att använda ramen igen. Var får jag annars tag på en ny ram?
    *) Försöka hitta ett motsvarande glaspaket stående till övers någonstans, har du ett?
    *) Det är ju ytterglaset som är krossat och innerglaset är ok. Kanske kan jag få ut paketet
    ur dörren utan att förstöra innerglaset och vända på paketet så att det oskadade glaset kommer utåt
    och sen bara köra med enkelglas?
    Får jag stora problem med imma då? På sommaren lär det inte vara något problem men..
    Det kanske är vanligt med enkelglas i dörren? Min okunnighet lyser som vanligt igenom här.

Hur som helst så kommer jag att vända bort huvudet över julhelgerna när jag går förbi bussen och försöka förtränga eländet.
    Snart vänder vi ju blad och går mot ljusare tider och då kanske det här problemet framstår som litet. Just nu känns det stort…

Ha en God Jul och Gott Nytt år
    Här kommer vår hund ”Pärsson” med lite tröst till mig!
    [attachmentid=3187]

Ha det bra
    Börje :vink

.

Hej Börje

Du har mitt deltagande i eländet.
    Konstigt att makterna ska hälla grus i maskineriet när man gör sitt bästa.
    Jag har ju samma situation med bussen, stående ut mot gatan så man tar en titt varje passage.
    Har klarat sig så här långt,men………
    Ta nya tag efter helgerna
    God Jul och Gott Nytt År till er och alla HBV:are

Mvh Johny & AnnSofie

husbussens
    Deltagare

Tråkigt att se sånt.
    Men är du säker på att det är en sten eller nått sådant?
    Jag har haft rutor som spruckit av köld och värmespänningar som sett liknande ut. 0ch skulle det så vara så skulle väl det kännas bättre.
    Det finns ju lite delar hos Värmlands Bussveteraner och vi fick ju överta lagret från Van Hool kanske det finns något i gömmorna?

Annars så God Jul på er Alla och Ge Persson ett par extra köttbullar från mig.

Tommy

Börje HBV216
    Deltagare

Tack för dina synpunkter Tommy! Jo, det skulle kännas bättre om det finns en naturlig
    förklaring istället för att undermedvetet kolla efter vandaler eller tjuvar i omgivningen hela tiden.
    Jag tycker mig dock se en träffpunkt i rutan varifrån sprickorna verkar sprida sig och
    i träffpunkten en liten grop med små glasflisor. Men det är inte jättetydligt.
    Vad som talar för din teori är att det är så förbannat svårt att få i och ur rutan
    och att det då uppstått stora spänningar vid monteringen…
    Hur som helst – rutan är sönder och måste fixas.
    Jag hör gärna av mig med mått på rutan efter helgerna så kanske du vid tillfälle kan kolla i er guldgruva. Kanske har jag tur!

Tack, vi hörs

Jan HBV 283
    Deltagare

Hej
    Trist att den gick sönder. Jag har i min dörr satt i en ruta av lexan. Kanske det kan vara något för dig.

Börje HBV216
    Deltagare

Jo Janne, jag kanske måste tänka i nya banor…

Jag tror jag känner igen Lexan från min tid som Radiohandlare. Jag hade några butiker med skyltfönster som var mycket utsatta
    där det inte gick att ha annat.
    Lexan är ju inte lätt att slå sig igenom, men blir det inte lätt matt och repigt?

Vad som oroar mig lite är det där med imma om jag går över till enkelglas.
    Jag har tvåglasruta idag och har inga problem. Hur är din erfarenhet med detta, det kanske inte är något problem?

Tack för ditt tips

Jan HBV 283
    Deltagare

CITAT(Börje HBV216 @ 23 Dec 2016, 00:05 ) [snapback]20229[/snapback]

Jo Janne, jag kanske måste tänka i nya banor…

Jag tror jag känner igen Lexan från min tid som Radiohandlare. Jag hade några butiker med skyltfönster som var mycket utsatta
    där det inte gick att ha annat.
    Lexan är ju inte lätt att slå sig igenom, men blir det inte lätt matt och repigt?

Vad som oroar mig lite är det där med imma om jag går över till enkelglas.
    Jag har tvåglasruta idag och har inga problem. Hur är din erfarenhet med detta, det kanske inte är något problem?

Tack för ditt tips

Den har suttit där iaf 2 säsonger nu och är inte repig ännu och jag har inte mer problem med imma där än någon annanstans. Det var inte särskilt dyrt heller. En tusenlapp ditsatt hos glasmästaren.

Börje HBV216
    Deltagare

Alternativet med Lexan växer starkare och starkare.
    Min dörr är ju något rundad och välvd, därför det här problemet med den raka ramen kring glaspaketet i den välvda dörren.
    [attachmentid=3190]
    Kanske ska jag kan tänka nytt med en flexibel typ av ram som följer dörrens böjning och
    med en ruta av Lexan som också är böjbart så löser det kanske problemet på ett bra sätt?
    Ja, ja, – det får jag ta tag i på det nya året. Nu ska jag försöka se skenhelig ut ett dygn så att tomten tror att jag har varit snäll hela året…

Lycka till med er egen Tomte! :xmas3

Börje, min fulla sympati!!
    sånt är inte kul alls att råka ut för, oavsett om det är buset som gjort de eller Vädrets makter.
    Går du bet så kan jag höra men min trolleriglasmästare om han har nåt ess i rockärmen!

God Jul till er alla o till Pärson i synnerhet!

Rolf & Eva HBV76
    Deltagare

Efter återkommande problem med kondens mellan dubbelglasen vid köksdelen så tog jag helt enkelt ur den ena rutan. Har aldrig haft problem med imma, men vi använder bussen bara på sommaren.
    Hoppas det löser sig, GottNyttÅr!

Hasse HBV 253
    Deltagare

Fy vad trist!!

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt och att det är spänningar som orsakat det, lugnare för själen så.

:blomma2

Om du vill ha ett reptåligare alternativ så ska du be om Makrolon
    Det är i grunden samma som Lexan men väldigt reptåligt ( och väldigt dyrt )
    Lycka till

Börje HBV216
    Deltagare

Tack för omtanke och tips!
    Makrolon ska jag självklart kolla upp. Vad skulle vara för dyrt när det gäller Bussen? :lol:

Vi ses

Börje HBV216
    Deltagare

[attachmentid=3275]

Idag rullade jag iväg med bussen till glasmästaren. Typiskt nog så inträffar ett ymnigt snöfall precis idag på morgonen!

Retfullt var det, det har varit tort och fint en längre tid och fram på eftermiddagen så hade all snö töat bort igen!
    Men min rentvättade buss såg ut som om den hade rullat sig i grisarna dypöl…

Men nu står bussen hos glasmästaren. Man skall försöka få ur glaspaketet ur dörren med
    innerglaset helt för att använda det som mall och beställa nytt glas. Har jag tur tillverkas glaset
    på en vecka och sen har dom lovat att snabbt laga upp ramen och sätta ihop det hela.

Priset vi kom överens om var 3.300kr.
    Då skulle 3 stenskott i framrutan också fixas.

På samma ställe har man också en stor lackbox och jag har begärt in en offert på att
    snygga till mina lastluckor och fronten. Det blir förmodligen en helt annan prisnivå…

Jag har bussen stående hemma och jag börjar redan få lite abstinens, bussen och jag
    brukar inte vara ifrån varandra så länge i vanliga fall :cry:

Ha det bra, vi ses

Då får du en vårfin buss lagom till årsmötet :drink
    Mvh Johny

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.