Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Minns ni…
- Detta ämne har 20 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av
Svea HBV77.
-
FörfattareInlägg
-
09-02-2008 kl. 06:21 #1569
Ewa HBV11
DeltagareSkulle vara kul att få höra om hur ni “blev med buss”.
Minns ni när ni såg en husbuss första gången och vad tänkte ni då.
Hur växte beslutet fram att köpa en osv…
Anledningen till denna tråd var ett mail från Rasmus (ny medlem här på forumet) som berättade att han köpt en 111:a.
Blev ju lite nostalgisk för det var en sådan buss jag första gången såg.Så här var det:
Sommaren -96 när jag tagit mitt Busskort så satt jag o googlade på Scania.
Ville kolla in lite läckra lastbilar.
Men så dök det upp en Scania 111 Husbuss mitt i alltihopa, som dessutom var till salu.
Hade aldrig sett en husbuss
och blev dökär direkt.
Ringde en kompis som följde med ända upp till Ö-vik för att kika på den.
Nu var det ändå inte riktigt intressant även om den var superfin.
När jag kom hem sa chefen att det stod ju faktiskt en Volvobuss bara runt hörnet..
Gick o kikade på den, men usch å fy, jag gillade den inte.
Efter 1 ½ år och typ 35 bussar senare så kikade jag på Volvon igen och konstaterade att den var ju inte så tokig ändå. Så den blev det. En Volvo B58 60 T från -66.
Hade den i 1½ år och till allas förtret så byttes den ut mot Skräcken i maj 2000.
Den affären kommer jag få höra om resten av livet.
Men vi trivs ändå med våran Skräck. Önskade bara att jag bodde i Karlstad så jag kunde pyssla mer med henne.
09-02-2008 kl. 12:58 #9770*Rasmus
DeltagareHej
Nu har jag införskaffat mig en buss (min första), som Ewa skrev så blev det en Scania 111:a från 1980.
Den är helt rensad invändigt och det är en del övrigt jobb men det kan säkert bli bra i slutändan.
Och som sagt var så är det mitt första steg in mot husbussar, jag har haft en husvagn i 4år som inte blivit använd så mycket (en lely 425 från -69). Så lite tips och förslag kan jag kasnke behöva under byggnaden
[attachmentid=595][attachmentid=596][attachmentid=597]
09-02-2008 kl. 13:24 #9772Frank HBV61
Deltagareja, hur blir man med husbuss?
i mitt fall var det en kollega, som kom in på åkeriets verkstad med sin husbuss. vi andra ville ju titta lite, provköra lite, och till slut avslöjade ägaren att han gick med försäljningstankar. . . . hmmmm !!
det tog mig 4 veckor att lösa ut lite pengar, sen köpte jag hans buss, som var nästan färdigbyggd, men skulle då säljas p.g.a. tidsbrist.
efter ett par års tid var ombyggnaden klar, bara småförbättringar kvar (egentligen hela tiden, tycker jag. de tar nog aldrig slut !!), och jag ser fram emot våren, för att kunna rulla genom vårt härliga land igen!
Jo, bussen äger jag fortfarande. det är en 1975års volvo b57, med norsk vest-karosseri.vi ses på vägarna !
reservskåningen
09-02-2008 kl. 15:03 #9777Charsten HBV 21
DeltagareJa för min del finns det ett flertal tillfällen att minnas…..min första husbuss var en Scania -63 postbuss som jag rev ur och monterade in mina möbler från lägenheten i och sedan drog vi iväg genom landet, detta var 1977 och jag minns att från Ö-vik ner till Höganäs mötte jag 2 husbilar och dom var från utlandet.
Sedan blev det en MB 319 som var färdigbyggd då jag köpte den, en liten pärla som tyvärr inte hade full ståhöjd…..nummer 3 i ordningen var en MB 409 som vi bytte åt oss mot en Cheva Van med en Cabby 472 på dragkroken…..den lilla husbussen var ingen riktig hit så den fick lämna oss för vårt nya projekt ” Fimpen ” som var en MB 608 med Lier kaross från Norge…..så kommer vi då fram till vår nuvarande husbuss MB O303 ” Hjulia ” en vacker gammal dam som började sitt liv som turistbuss i Österike och som sedan kom hit till Sverige för att bli orkesterbuss åt “Säves dansband”….. vi köpte henne åkte en sommar som den var och sedan rev vi ur all inredning och byggde henne till den husbuss hon nu är.
Ja minnena är många men skall man skriva ner allt måste man nog ha skyddshanskar på sig för att inte nöta bort skinnet på fingrarna, så vi får väl se till att träffas istället och snacka över en kall öl eller något annat gott.Ha det bra alla husbussdiggare så ses vi ute på vägarna.
Charsten & Anki HBV 21
09-02-2008 kl. 15:11 #9778Tor HBV 161
DeltagareEn kompis kjøpte buss i 99, fikk bo i den under bluesen på Notodden det året (vi kjører begge artister under festivalen) og interessen for buss ble sådd. Kom over en Volvo B57 som ble vår første buss, våren 2000.Kompisens buss (han er polis) het Smokie så da måtte jo denne hete Bandit siden jeg er brannmann. Nå heter den Relax II og går på vestlandet. Bandit ble solgt da jeg tok et år i Kosovo. Savnet etter buss ble stort så en Mercedes 309 ble innkjøpt og døpt Delbert Mc etter en stor bluesstjerne (Delbert Mc Clinton som også signerte den på Notodden. Dette er som dere vet en liten buss 6.90 lang, så etter noen turer i sommer (mest i Sverige
) følte vi at plassen ble litt i minste laget. Så i høst ble Sitting Bull innkjøpt, en Scania K92 85 mod. Var ferdig innredet men vi ønsker å sette et personlig preg på den så nå er ominredningen igang. Litt ny farge blir det nok utvendig etterhvert også. Akkuratnå sitter jeg med et nyoperert kne (er kommet i reperasjonsalderen) og verker etter å ta med kaffe ut i bussen, kappe,skru, male, spille musikk og bare kose meg.
Ønsker alle en god helg og regner med at vi kommer på årsmøte i Rattvik. Bente og Tor[attachmentid=598] [attachmentid=599]09-02-2008 kl. 22:40 #9785husbussens
DeltagareHej på er.
Kul tråd detta.
Vårat inträde i busslivet var 1985. Jag jobbade på Scania och kom i kontakt med en uppköpare från Sudan som köpte upp bussar för export. Allt som rullade var intressant. Jag hjälpte honom att fixa till dom gamla klenoderna så dom skulle få en fristad och ett andra liv i varmare länder. (I dagens läge så undrar man vad fan har jag gjort? men om jag inte gjort det så hade dom varit skrotade ändå). Efter att vi fixade till dom som var gångbara för export så fanns några kvar som det var lite för mycket jobb på. Däribland våran CF 76 en helbyggd Scania Vabis byggd i Södertälje, årsmodell 1966. Nuvarande namn Trofast. Hon var krockad i fronten och utrustad med luftfjädring i häcken och luftfjädring står inte högt i kurs nere i Sudan.
Vi hade båt och var på sjön så mycket vi hann med men hade börjat tröttna på samma kobbar samma vikar, och den gamla bogseraren vi hade gjorde bara 8 knop. Jag snackade med dåvarande svåger¨(som också hade båt) om vi inte skulle köpa en buss ihop och bygga på? Så blev det
jag köpte henne för 5000:- tror jag det var.Ett roligt inslag var att när vi höll på med dom gammla bussarna och det var vinter och kallt, dåliga batterier och svårstartade VOLVO´s så såg dom killarna som kom från Sudan vårat dundermedel STARTSPRAY. Dom blev helt sålda. Killen på reservdelslagret på Scania blev utsedd till årets försälgare när han sålde X antal LÅDOR med startspray till Sudan.
Vi startade med bygget av bussen våren 1985 och första turen gick till Skåne.
Nu blev detta inlägg lite långt och jag tror.
FORTSÄTTNING FÖLJER
Tommy HBV 110-02-2008 kl. 09:26 #9788Peo HBV 2
Deltagare[attachmentid=600]Jag vet inte omjag hade otur eller helt enkelt var klantig när jag köpte min första “husbuss”. Det var en brandskadad buss från militärbasen på Muskö. men skadorna var så små att det var överkommligt. Det stora problemet var väl då att det var en sån däringa CF-76!!! Min ekonomiska situation just då var inte så bra så jag hann inte bygga den klar innan jag fick sälja den till några snorungar utanför Uppsala.
Någon gång i slutet på -80-talet var vi på marknad i Åsele och stosade runt när jag såg en buss som jag så väl kände igen reg.nr. på och efter en del tittande så insåg vi att det var min gammla husbuss, nu omgjord till knallebuss. Ingenting i förarkupén var ändrat, färger, instrument och lampor stämde och på utsidan stod det “Summerdream” i destinations fönstret. Det var en rejäl nostalgikick!!
10-02-2008 kl. 09:53 #9789husbussens
DeltagareHej PeO
Jag måste nog rätta dig lite.
Den bilden du satt in är inte någon CF-76.
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
Jag tycker nog att det liknar mera en Hägglundare om man tittar på taket och vindrutorna. Men det sitter en front från en CF.
Kanske dom ville ha en CF och började byta bit för bit?Gå ut och titta på Buster om inte taket ser lika ut.
Vi kan ju skicka frågan vidare till Björn Forslund i månadsbrevet så får vi kanske svar.
Tommy HBV 1
10-02-2008 kl. 10:03 #9790RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareVet inte riktigt varifrån iden med husbuss dök upp men just då så visste vi att vi hade behov av en flyttbar bostad lite längre fram i tiden så vi började vända ut och in på nätet och diverse annonsblad…
Hela skallen bara surrade av funderingar om behov av storlek, utrustning mm mm…
Vi kom fram till att den skulle vara större än en “Tuppervareburk” så vi inte behövde trängas men inte en fullängdsbuss för man ska kunna trassla sig fram på traktorvägar som leder ut i intet där man kan vara ifred och tex.
Så efter att ha ratat 60 – 70 objekt osett så hade vi 6 st kvar att titta på… egentligen hade vi nog bara behövt titta på ULLRICK för en bild säger mer än ord heter det ju… det var nog kärlek vid första ögonkastet för vem kan motstå en sån här skönhet…
[attachmentid=601]10-02-2008 kl. 10:18 #9791Charsten HBV 21
DeltagareCITAT(Tommy HBV 1 @ 10 Feb 2008, 10:52 ) [snapback]8398[/snapback]
Hej PeO
Jag tycker nog att det liknar mera en Hägglundare om man tittar på taket och vindrutorna. Men det sitter en front från en CF.
Kanske dom ville ha en CF och började byta bit för bit?Gå ut och titta på Buster om inte taket ser lika ut.
Vi kan ju skicka frågan vidare till Björn Forslund i månadsbrevet så får vi kanske svar.
Tommy HBV 1
Jag kollade Reg.nr på VV hemsida och det är en SCANIA VABIS B76 63135
//21
10-02-2008 kl. 14:19 #9792JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareHade i många år vart sugen på hus på hjul så när en gammal flyttbuss Volvo B 58 blev till salu i Gislaved blev det snabb affär alldeles för snabb affär visade det sig när jag kom på bilprovningen. Den mängden 2:or jag fick skulle normalt ha räckt en månad på Umeå SBP. Moloken fick jag skippa tanken på byggprojektet och siktade på något mera körklart som visade sig finnas till salu i Bålsta och han bytte gärna in flyttbussen så det vart affär på hans racebuss Scania BF 76-66 i tveksamt men
körbart skick. Efter ett par säsonger vart den dock såld och det tog några år till dess abstinensen vart för stor och vår nuvarande Scania K 112 Ajokki köptes här på byn.
Efter ett drygt års byggande kunde vi förra sommaren inviga vår Lisa-Marie på semesterresaAnnSofie & Johny HBV 120 i Hörnefors
10-02-2008 kl. 21:55 #9796Tom HBV168
DeltagareTja, var skall jag börja!?
Vi har sedan många år haft husvagn, men förra året blev det inte så mycket åka av. Dagen innan nyårsafton ställde jag in vagnen för vintern, hemskt besviken över att vi inte hunnit med fler nätter i den.
Nu har ju egentligen tankarna grott längre tid än så… Har ett par år funderat på husbil, men man få slanta upp rätt bra med pengar för en vettig husbil modell större. Har kollat en del på Winnebago m.fl, men inget i rätt prisklass har dykt upp…
MEN en dag för ett par veckor sedan var jag ute och “slösurfade” på Blocket och råkade få syn på en orkesterbuss som verkade rätt för oss. Jag visade frugan och ungarna och de blev eld och lågor allihop. Mina två söner (14 o 17 år) blev mest exalterade över att den kunde användas som crossbuss (stort lastutrymme längst bak med ramp), men jag och frugan såg andra möjligheter med fricamping som vi på senare tid börjat ägna oss åt.
Sagt och gjort, vi åkte o kollade på bussen som är en Scania F 112 VanHool -81. Och nu så står den utanför huset
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Vi var och hämtade bussen nu i helgen och jag sitter för närvarande i bussen och skriver här i forumet (jag har nog tillbringat fler timmar i bussen denna helgen än i huset
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Frugan och ungarna har prexis gått in i huset efter att ha åtnjutit en DVD-film här i bussen.
De flesta vi känner tycker vi är galna, men så galet är det väl inte med en 12 meter lång “husbil”?
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Lite teknisk info runt bussen:
För närvarande LB-reggad inredd med lastutrymme (11kbm) längst bak. Skall bygga dubbelsäng ovanför lastutrymmet innan regbes PB 2.
Framför lastutrymmet kommer då själva bodelen. Längst bak 5 enkelsängar och en del skåp. Sedan kök (pentry) och garderober. Innan vi kommer fram till förarmiljön har vi 5 snurrfåtöljer och en massa skåp ovanför.
Blir en del ombyggnation, men inte värre än att man orkar med, den funkar ju faktiskt hjälpligt för camping redan nu.
I övrigt har bussen luftfjädring bak. Manuell 10 vxl låda. Takbelysning o en massa spotar. Webastovärmare o fläktar lite här o var (värmer på bra även utan fläktarna).
Får återkomma med lite bilder när det börjar likna hända något här… Först och främst skall jag försöka få den omgjord till PB2…
16-02-2008 kl. 17:10 #9822Sonja HBV 133
DeltagareKul tråd .Hoppas att fler anammar den. Det här är vår historia.
Efter några år som ångbåtsmaskinist och eldare kände vi oss instängda på Siljan.
Vi gjorde en nostalgitrip till Mats tidigare bostadsorter i mellansverige med vår 945:a och en lånad husvagn av märke Opio 600 66:a, som numera är i vår ägo i renoverat skick.
Med tanke på skakningar, ryckningar och slitningar som uppstår när man drar husvagn, funderade vi på att köpa husbil istället.
Snart hittade vi en MB 608 crossbuss som passade till både storlek och pris.
Första sommaren med MB:n tillbringade vi i Uppsala skärgård för att hitta oss ett smultronställe.
Efter fler olika besök på väg norrut hamnade vi på Hölikscamping på Hornslandet nordost om Hudiksvall, en naturcamping nära havet som vi sedanefter har besökt ca 8 ggr under 5-6 års tid och där vi lärt känna fler stamgäster.
En sommar för ca 3 år sedan träffade vi där 2 stora bussar med klubbens dekaler på rutorna. Plötsligt började vi tycka att vår MB hade krympt betydligt. Idag är MB:n besiktad och till salu.
Som gammal Scaniamekaniker letade jag naturligtvis efter en Scania.
Vi for landet och riket runt för att hitta VÅR BUSS!
På väg mellan Östersund och Vikarbyn såg vi en Volvo B10 M till salu som stod inlåst på ett industriområde. Ägaren till bussen kunde inte visa oss bussen för att han var onykter och hans vän som också hade nyckel var på väg norrut för att fiska. Så det var inte meningen att vi skulla ha en Volvo.
Hemkomna sent på natten tittade vi på Blocket och där fanns hon VÅR SKÖNHET!
Det stod Holmträsk på infoskylten fram. Hon är född på Scania Vabis 1963, påklädd på Hägglunds & Söner i Övik, ombyggd med bostadsinredning första ggr 1986 då hon fungerade som övningsfordon för busskort fram till 1994. Därefter blev hon ombyggd och registrerad som tung lastbil med bostadsinredning. Så ser hon än ut idag.
Hon har stått i en lada i Bollebygden utanför Borås i ca 5 år. Vi for dit samma dag och föll pladask för henne!
Veckan därpå beställdes besiktning och förra ägaren körde henne dit, hon passerade utan anmärkning.
Resan hem gick inte helt problemfritt, vilket inte berodde på märket utan på den som hade kopplat in batterierna till bostadssystemet.
Problemet är löst idag såsom många andra problem som okunnigheten hade skapat för förutvarande ägare.(Er panna rynkas. Jag ber, försök inte tacka mig, det skulle bara bli en våldsam smärta i halsmusklerna – till ingen nytta.)Eller snurrar det bara i ackumulatorn, vilket kan bero på ackceptansen i kapacitansen, men den som har regulator i ackumulatorn behöver ej göra motstånd.
Vår älskling heter Heidi efter inköpsdagen och är numera huspersonbil klass 2.
Mvh Mats o Sonja + Kajsa HBV 133
04-03-2008 kl. 10:59 #9953Björn HBV 33
DeltagareCITAT(Tommy HBV 1 @ 10 Feb 2008, 10:52 ) [snapback]8398[/snapback]
Hej PeO
Tommy HBV 1
Det är som alla ser en Scania B7663 (6,3 m hjulbas)
Chnr: är 523464 och karosstillverkare är Karlaverken. Grillen verkar någon ha snott från en Säffle.
Den levererades till Kgl Armetygförvaltningen 1966.
Den lämnade försvaret 1982, kanske köpte PeO den då?Björn HBV 33
04-03-2008 kl. 19:11 #9955Peo HBV 2
DeltagareCITAT(Charsten Hjulia HBV21 @ 10 Feb 2008, 11:18 ) [snapback]8400[/snapback]
CITAT(Tommy HBV 1 @ 10 Feb 2008, 10:52 ) [snapback]8398[/snapback]
Hej PeO
Tommy HBV 1
Jag kollade Reg.nr på VV hemsida och det är en SCANIA VABIS B76 63135
//21
Tack Carsten det stämmer helt och hållet som du skriver. och det var nog en hägglundare det också.
Tommy! Jag har tittat ut men ser ingen buss!!!

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.