Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Personbil 2
- Detta ämne har 20 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
crille HBV 95.
-
FörfattareInlägg
-
08-11-2007 kl. 13:56 #1499
Torgny J HBV 66
DeltagarePå måndag är det Skalmans tur att bli personbil 2.
Hur många är det i klubben HBV som reggat om till PB2 hittills?
08-11-2007 kl. 18:57 #9484Tor HBV 161
DeltagareSom en “uvitende” norbagga, hva er forskjellen når dere reggar om til PB2 ?
Hvis vi skal regga fra buss til camp/last utgjør det en forskjell på 12-13000 i omreg ved eierskifte, Det har også noe å si vedr. antall sitte/soveplasser.
Ha en fin kveld.
Tor, HBV16108-11-2007 kl. 20:21 #9485HBV 159 Håkan
DeltagareHej HBV 66 jag reg besiktade peronbilsklass 2 i höstas det gick bra med vänliga hälsningar
HBV 159
Håkan Eriksson09-11-2007 kl. 07:33 #9487Svea HBV77
DeltagareHej alla glada.
Jag tror det är ganska många som registrerat om sina bussar/lastbilar till pb kl2 vid det här laget. Vi har gjort det. Kanske kan man göra någon sammanställning så det blir åskådligt?
Till de norska vännerna kan jag förklara att det finns en fördel med pb kl 2 och det är att man får framföra fordonet även på B-körkort om det är taget före 1 juli 1996, samt köra i 110 km/h (om man kan
).Ha det bra i höstmörkret.
//Sussie
12-11-2007 kl. 08:44 #6780Sonja HBV 133
DeltagareHei di busslovers.
Måste medela att våran Heidi nu mera oxå är limousine Pb2.
Hei di HBV 133
13-11-2007 kl. 10:25 #6782Chris HBV 132
Deltagare“Luffaren” har också blivit pb kl2 tidigare i år.
Kolla man nu på bilprovningens hemsida och vill boka tid för nästa besiktningen, så får man reda på att det är nu 2 års besiktningsintervaller som gäller
…så nästa gång jag får dit är mai 2009.13-11-2007 kl. 12:18 #6778Svea HBV77
DeltagareTill min stora glädje ser jag att jag haft fel
Jag har tolkat reglerna för besiktning fel och trott att alla fordon över viss vikt måste besiktigas varje år oavsett vad de är registrerade som, MEN nu ser jag ju att 2 års regeln för veteraner gäller för pb kl2
Gud så bra.. Ibland är det himla skönt att få reda på att man har fel.
Inte för att det gjort så mycket att besiktiga varje år nu när det blivit så billigt, trots allt så är det ju lite säkerhet också
Har på känn att möjligheten att registrera till pb kl2 kommer att försvinna fortare än kvickt.//Sussie
17-11-2007 kl. 10:03 #6761Ewa HBV11
DeltagareVad kostar en PB II besiktning då?
Är den lika dyr som lastbil? 900 el va det är.17-11-2007 kl. 10:43 #6762Svea HBV77
DeltagareAtt besiktiga en personbil kostar 300:- och det är samma för kl2, sedan tillkommer gasol test 80:- så totalt 380:-. Inte dyrt alls med andra ord.
//Sussie
17-11-2007 kl. 11:08 #9492Ewa HBV11
DeltagareAha! Å så bara vartannat år, det är ju lite skillnad det.
21-11-2007 kl. 19:31 #9507Frank HBV61
DeltagareHmmmm
Ursäkta , alla pb2-ägare, men jag har vissa funderingar angående pb2-registreringar1. man sparar alltså 600 kr per besiktning, plus att man besikta bara vartannat år. Summa summarum 1200 kr på två år, en besparing på hela 50 kr/månad !!! Ojojoj, vilka stora belopp !! näe, allvarligt nu – vilket ‘pris’ betalar man för den besparingen? Jo, man besiktigar ju bl.a. för att veta att man åker tryggt, eller hur? Att låta sådana gamla bussas som många av oss har, rulla utan årlig besiktning, och samtidigt vet man att med ökande fordonsålder öker oxå riskerna för brister och fel – jag låter iallafall bilprovningen titta på Bullerjaan varje år.
2. argumentet försäljningen. Har hört att en del har reggad om för att kunna öka försäljningschancen ifall man vill sälja. det är ju folk med b-kort som kan köpa bussen. Men kan de köra den oxå??
Tänk er vårat (påhittade) medlem HBV 815 Ambrosius Koller, som säljer sin pb2-reggad buss till Sven Svensson, som bara har b-kort. ett halvt år senare tappar Sven Svensson (påhittat, han oxå) kontrollen över ‘personbilen’ på 12 ton, för att han inte kan hantera ett så tungt fordon. Han krockar med en liten Toyota, som ägs och körs av – ja, just det, det kan vara just Ambrosius Koller HBV815 !! Ihjälkört av sin egen buss !! OK, lite extremt tänkt kanske, men omöjligt?
Jag vet inte . . . .
Vill ni möter en ovan personbilist i trafiken, som inte kan hantera ett tungt fordon, men får köra det fullt lagligt ??3. får köras med b-kort. Om t.ex. jag skulle bli av med mitt c-kort, t.ex. på grund av hälsan, då kan jag fortsätta köra bussen, alltså. Men: det finns ju en anledning varför hälsokontrollerna för tunga behörigheter finns. Och klarar jag inte hälsokontrollen, då ska jag alltså inte framföra ett tungt fordon längre. Men köra pb-reggade bussar – det får jag. Eller bättre sagt: jag får, men jag vill inte. Är jag så pass dålig att jag inte kan köra längre enligt körkortslagen, så låter jag bli, inte minst utav ren egoism. jag vill ju inte köra ihjäl mig . och de andra trafikanter vill kanske inte heller möta en halvblind eller halvdöv eller på annat sätt inte tillräckligt frisk Frank som förare av ett 12 eller 16 ton tungt fordon ute i trafiken.
Ni får ursäkta detta långa utbrottet, men jag kunde inte låta bli att kommentera denna pb2-hysterin som råder just nu. För de som inte vet – jag jobbar som utbildare inom tungtrafik o har sett en hel del konstiga saker, inte minst under mina aktiva år som yrkesförare.
Önskar alla en trevlig (h)jultid !! Ta det lungt i trafiken, o akta er för svartisen !!
Hälsningar från
Reservskåningen21-11-2007 kl. 21:26 #9508RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareOK, du har en viss poäng i det du skriver men det är väl i dom här sammanhangen som i alla andra…. Att man är ansvarig för sina handlingar och de som inte tar det ansvaret kan ju faktiskt vara försedd med vilken bokstav som helst i körkortet…
Vad gäller besiktning tror jag att ju äldre buss man har desto mer kollar man upp att allt är OK innan man far nånstans. Sen har vi väl alla olika anlag för att skruva med våra pärlor, men är man mindre händig själv får eller skaffar man väl hjälp med den biten…
Själv vill jag nog kolla upp och serva bussen innan jag ger mig ut på resa, det är ju smidigare att skruva hemma där det finns resurser och inte efter vägen…
Kör lugnt allihop vad ni än har för körkort!
21-11-2007 kl. 23:08 #9509Anders HBV 162
DeltagareHej, tänkvärda ord från alla , visst måste man ta sitt
eget ansvar.
Och jag tro nog inte att vem som helst sätter sig
bakom ratten på en 12 meter buss på 13 ton utan ngn.
som helst erfarenhet.
Själv reggade jag om min buss till PB2 förra hösten,
utan problem.
När jag senare samma år kom in för besiktning,så
ställde sig tre gubbar och kliade sina huvuden ,
böjda över sin dator.
Och tror inte att det är sant, att tre pers ska
besiktiga en buss för endast 300:-
Det var faktiskt ganska roligt.
Och sedan till min förvåning fick bussen applåder
för det fina skicket under.
Men det får man ju tacka de saltfria vägarna i Norrland för.
Hälsningar Anders / Öland
22-11-2007 kl. 09:56 #9511Torleif HBV87
DeltagareDet är mycket bra Frank att du tar upp den oerhört viktiga säkerhetsaspekten när det gäller körning av buss med enbart B-kort.
Jag tycker också att de som tänker ge sig ut i trafiken med ett tungt fordon utan att ha utbildning på detta borde ta sig en rejäl funderare.
Det är ju precis samma fordon som skall hanteras även om det klassats om till en “personbil”.
Jag skulle tro att de flesta husbussens vänner har kört och hanterat tyngre fordon på ett eller annat sätt innan man skaffade husbuss och har stor rutin på tyngre fordon. För dessa kan det kanske vara en fördel att få en lägre kostnad och slippa besiktningen vart annat år. Och har man en pigg motor kan det ju också vara bra att kunna köra fortare. Det kan väl också vara praktiskt om den som normalt kör bussen med full behörighet kan få avlösning av sin sambo när trafik- och vägsituationen är lämplig och det fungerar som övningskörning. Då kan en omklassning vara motiverad, men är det så att fordonet i fråga bara ska framföras av personer med B-körkort så blir nog även jag ganska skrämd.
Torleif
22-11-2007 kl. 10:28 #9512Svea HBV77
DeltagareHej på er gubbar
Nu måste jag lägga mig i lite igen. Visst är det en säkerhetsaspekt med i att bara besiktiga vartannat år, men precis som Richard påpekade så kollar man nog upp hur det ligger till innan man ger sig iväg. Lättare att meka hemma.
Och sen vad gäller körkortsbokstäverna B eller C så finns det nog lika många som har C som inte heller kan framföra ett tungt fordon. Fick det liksom på köpet en gång i tiden..
Grannfrun här hemma har ABC och har aldrig i hela sitt liv kört något större än en Volvo 745:a…Hur många sådana C-korts innehavare finns det? Inte är det någon garanti för att föraren är lämplig att framföra ett stort fordon.
Nog tror jag att de flesta känner sitt ansvar och inte utsätter vare sig själva eller andra i farliga situationer. Undantag finns alltid, men de finns ju inom alla områden.Tycker det känns lite läskigt med alla utländska lastbilar som har blanka däck och ska köra här uppe i norra sverige däremot.
Snart (h)jul. Hej hopp.
//Sussie
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.