Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Personbil 2
- Detta ämne har 20 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
crille HBV 95.
-
FörfattareInlägg
-
22-11-2007 kl. 19:05 #9514
Torgny J HBV 66
DeltagareJa du Bullerjaan. Visst finns det anledning att tänka efter. Att ha ett ABC kort innebär att att man får JOBBA I TRAFIKEN OCH PÅ VÄGEN.
Det är viss skllnad på att köra 20000 mil/år i yrket eller att ta ut en husbuss 5-600 mil / år.
Men erfarenhet är alltid av godo.
Skriver en:
Yrkesförare på heltid med farligt gods.22-11-2007 kl. 23:05 #9515husbussens
DeltagareMycket intressanta inlägg på denna tråd.
Men är det inte så att det kvinnliga könet kör lite lugnare och ödmjukare i trafiken både då det gäller yrkesmässigt och privat?
Många av våra äkta hälfter har ju nu fått möjlighet att framföra vårat fritidsfordon.
Dom har nog inte den läggningen att visa sig vara Heeman när man kanske just kommit ut på grönbete.Jag skriver kanske lite av egen erfarenhet bakom ratten. Jag har tagit mina behörigheter på trafiksäkerhetsverket med uppkörning och allt. Likaså har Maggan gjort.(Våran buss är bussreggad ännu)
Jag tror nog att den som får sin behörighet att köra sin husbuss på sitt b-kort så att säga på köpet inte missbrukar detta. Dom är nog både rädda för att skada både folk och fordonet.
Att man plockar bort yrkeschafförer som inte håller kravet på att köra sina pass i yrkeslivet tycker jag är helt rätt. Dom har tider och passa och pressen på sig.
Kör man sitt fritidsfordon och har ingen jäkt så kan man stanna om det skulle behövas.Man skall köra med sunt förnuft.
Om man går tillbaka ett antal år så behövdes det inte något så kallat trafikkort för att köra egna prudukter. Typ Konsums, Ica´s bilar som körde på distrubution. Deras chafförer behövde inte mer än ett vanligt personbilskort.
Jag kommer inte ihåg årtalet men tror det var i mitten av 70 talet. Då när det blev ändring på körkorten så fick man möjlighet att ansöka om en högre behörighet. Bara någon skrev på att man kört lastbil en viss tid per år. Hur många som satt på kontoret och aldrig suttit bakom ratten passade inte då på att då skaffa sig ett C-kort, kosta gratis.
Hur kör många av dom som då fick sitt c-körkort på köpet, gratis sitter inte bakom ratten nu?Skillnaden mellan ett b-kort taget före den 1/6 -96 och detta, vad är det? Fundera och kommentera.
Och till er, kanske mest tjejer som vill hjälpa till att köra, stå på er! Skyffla undan gubben, ta ratten med tvång om så behövs.
Det kan komma den dag som ni måste köra och då kan det vara bra att ha lite rutin.
Nu har jag nog startat en lång diskution men den står jag för.
Hälsningar till er alla
Tommy HBV 1Mycket intressanta inlägg på denna tråd.
Men är det inte så att det kvinnliga könet kör lite lugnare och ödmjukare i trafiken både då det gäller yrkesmässigt och privat?
Många av våra äkta hälfter har ju nu fått möjlighet att framföra vårat fritidsfordon.
Dom har nog inte den läggningen att visa sig vara Heeman när man kanske just kommit ut på grönbete.Jag skriver kanske lite av egen erfarenhet bakom ratten. Jag har tagit mina behörigheter på trafiksäkerhetsverket med uppkörning och allt. Likaså har Maggan gjort.(Våran buss är bussreggad ännu)
Jag tror nog att den som får sin behörighet att köra sin husbuss på sitt b-kort så att säga på köpet inte missbrukar detta. Dom är nog både rädda för att skada både folk och fordonet.
Att man plockar bort yrkeschafförer som inte håller kravet på att köra sina pass i yrkeslivet tycker jag är helt rätt. Dom har tider och passa och pressen på sig.
Kör man sitt fritidsfordon och har ingen jäkt så kan man stanna om det skulle behövas.Man skall köra med sunt förnuft.
Om man går tillbaka ett antal år så behövdes det inte något så kallat trafikkort för att köra egna prudukter. Typ Konsums, Ica´s bilar som körde på distrubution. Deras chafförer behövde inte mer än ett vanligt personbilskort.
Jag kommer inte ihåg årtalet men tror det var i mitten av 70 talet. Då när det blev ändring på körkorten så fick man möjlighet att ansöka om en högre behörighet. Bara någon skrev på att man kört lastbil en viss tid per år. Hur många som satt på kontoret och aldrig suttit bakom ratten passade inte då på att då skaffa sig ett C-kort, kosta gratis.
Hur kör många av dom som då fick sitt c-körkort på köpet, gratis sitter inte bakom ratten nu?Skillnaden mellan ett b-kort taget före den 1/6 -96 och detta, vad är det? Fundera och kommentera.
Och till er, kanske mest tjejer som vill hjälpa till att köra, stå på er! Skyffla undan gubben, ta ratten med tvång om så behövs.
Det kan komma den dag som ni måste köra och då kan det vara bra att ha lite rutin.
Nu har jag nog startat en lång diskution men den står jag för.
Hälsningar till er alla
Tommy HBV 123-11-2007 kl. 21:58 #9523Svea HBV77
DeltagarePUSS PÅ DIG TOMMY
//Sussie
23-11-2007 kl. 22:57 #9524Torgny J HBV 66
DeltagareInstämmer med föregående “talare”
06-12-2007 kl. 19:31 #9542Frank HBV61
DeltagareSå roligt att se hur denna tråd utvecklade sig….. I början var den ju ‘bara’ en förfrågan om antalet omreggade fordon…..
Inte mer och inte mindre ville jag uppnå med mitt inlägg – att folk diskuterar, tänker efter, kommer fram med sina åsikter. Jag lyckades så någorlunda, ser det ut som.
Tack alla ni som deltog i tråden. Jag hoppas den fortsätter ett tag till – ju mer som sätter sig in i problematiken, desto mindre farlig ovetande förare finns.Snart är det jul ! Kör försiktigt allihopa, akta er för rattfylleristerna, och ta det lugnt !
xmas greetings from
Reservskåningen
p.s.: Torgny, en liten anmärkning bara: Att vara mångmiljonär på kilometerräknaren, betyder inte automatiskt att personen ifråga är en ansvarsfull lastbilsförare. Stötte på en kille häromdan som (märk väl: med 18 års erfarenhet som lb-förare!!) tappade sin trailer bara 50 meter efter han körde iväg…. Han kollade aldrig om kopplingen hade gått i lås…. Rutinen kan göra folk ouppmärksam. Ha en bra dag, o en trevlig helg i Målerås !!
10-12-2007 kl. 14:29 #9544crille HBV 95
Deltagarejag håller med Tommy det är nog bara av godo om fler sk “amatörer” kör på vägarna med våra bussar de sk “proffsen” kör ju både fulla trötta och superstressade om man ska tro statiskiken och tidningarna iaf.
Dettutom verkar många (manliga)yrkeschauförer tro att de äger vägarna nej fram för mer tjejer bakom ratten -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.