Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel söker någon datakunnig

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Janne HBV75
    Deltagare

Finns det någon i HBV som kan hjälpa mig med detta problem :?
    jag vill kunna synkronisera outlooken i min stationära dator med min bärbara och vise vers :type
    mvh Janne HBV75

Svea HBV77
    Deltagare

Öhh….va :huh:
    Hur menar du då?

//Sussie

Janne HBV75
    Deltagare

jo jag menar att jag på något sätt skall kunna uppdatera den ena datorn´s information i outlooken till den andra så att jag hela tiden har med mig den senaste informationen när jag är ute med bussen <!–emo&;)–>;)

*George
    Deltagare

Finns många sätt att göra det på.
    Om Du har ett USB-minne kan Du alltid göra en back-up vi den – dvs du kopierar din archive.pst från den ena datorn via usb-minnet till den andra. Om Du har outlook 2003 så har du möjlighet att exportera de filer Du vill.
    Du kan köpa en sladd där Du kopierar direkt mellan datorerna. Kjell & Company har dylik tingest – kallas för Data Linkkabel, finns för USB 1 eller 2 (det är hastigheten som skiljer) kostar mellan 100 och 200:-
    Om Du har ett nätverk hemma är det bara att synkronisera information – man delar ut samma bibliotek till bägge datorer.
    Har Du blåtand till bägge (men det torde vara osannolikt med den fasta eftersom Du inte tycks vara datornörd) så går det också enkelt att synkronisera mellan dessa genom att dela ut outlook biblioteket till laptopen.

Enklast torde nog vara Data Linkkabeln vad jag kan utläsa av frågeställningen.

hejs/GB

*Tommi
    Deltagare

Jag tror du får svårt och synka mellan två datorer när du väl hämtat posten till den ena. Du blir nog tvungen att kopiera filerna (filerna där posten sparas lokalt) mellan datorerna och då hänger det på hur “källdatorn” har lagrat filerna. Vad använder du för klient (program för att hämta och läsa posten med)?

Janne HBV75
    Deltagare

Jag har ett trådlöst nätverk och i min bärbara dator sitter det ett trådlöst modem, kan idag komunisera mellan dessa.
    det lättaste för mig (eftersom jag ej är någon datanörd :wacko: ) kunde få detta att fungera automatiskt när jag ansluter den bärbara datorn till nätverket :type
    Jag har outlook 2002 borde jag uppgradera till 2003 eller finns det något annat bra enkelt program till detta. Det programet du sände med Tommi kan det hjälpa mig <!–emo&:?–>:?

Janne HBV75

Janne HBV75
    Deltagare

Ställer givetvis samma fråga till dig Georg :vink

Janne HBV75
    Deltagare

jo George hur hittar jag den där filen archive.pst <!–emo&:?–>:? har försökt söka :type den men den finns ej på min dator <!–emo&:(–>:(

*Tommi
    Deltagare

Archive.pst filen är den som outlook använder för att spara arkiverat data i, du vet att datorn frågar ibland om den skall skall arkivera epost som är 6 mån och äldre. Om du går in i Outlook under verktyg, e-post konton, ända så kan du se om ditt data sparas i en personlig mapp fil = någonting.pst. Sen kan du söka i käll datorn efter en fil som heter *.pst och kopiera den till mål datorn. Det förutsätter att kontona heter samma i båda datorerna och att Outlook inte är aktiv under koppieringen. :type

Svea HBV77
    Deltagare

Jag tror det enklaste sättet vore att inte använda outlook utan ha en webmail istället. Då kan man komma åt sin epost oberoende vilken dator man sitter på. Där finns mailadresser, epost, skickad epost och så vidare. Home (Spray) har sådan tex. Man kan naturligtvis använda outlook även om man har en webmail men det finns ingen anledning. Då sparar man bara ner de mail som man vill resten finns kvar på mailservern. <!–emo&:)–>:)
    Kanske vore det något för dej?

//Sussie

Janne HBV75
    Deltagare

Tack för ditt inlägg Sussi <!–emo&:)–>:) men jag vill ha med hela outlooken inte bara mailen.
    janne :vink

intendit
    Medlem

Vad snackar ni om ? Ni som kan det här med data är det möjligt att vara uppkoplad vid 3g och vad kostar det? jag skulle vilja kunna betala räkningarna via Bussen så slipper man släppa fiske spö. <!–emo&:)–>:)

*Tommi
    Deltagare

Inga problem <!–emo&:)–>:) och välkommen till 20:e århundradet.
    Det du behöver kan man lösa på flera sätt men vanligast är att du använder din 3G telefon och använder den som modem alternativt skaffar dig ett 3G PCMCIA kort och sätter i din dator. Är det en ny bärbar har den troligast ett fack för kortet. Är det en stationär dator får du sätta i ett PCI kort där du kan sätta i PCMCIA kortet. Sen är det bara och installera drivrutiner och koppla upp sig. Det finns även lösa UMTS (3G) routrar som man kan sätta sitt SIM kort i men de är dyrare. Bäst är nog att du kontaktar din ISP (företaget som levererar din Internetuppkoppling) i dag och tala om vad du har för dator i bussen så kan de nog hjälpa dig.

:type

Svea HBV77
    Deltagare

Betala räkningar kan man ju göra via mobilen, behövs ingen dator till det.

//Sussie

intendit
    Medlem

Tommi83 :wacko: Du får inte prata så fort jag blir yr i globen, Men det där låter kannon, Swea om det funkar direkt oxså så börjar jag undra vilket århundrande vi har nu ? Jag tror dig det är bara så att jag inte är så bra på det där :type

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.