Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › TMR alias Ugly
- Detta ämne har 27 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Lars och Elisabet HBV 251.
-
FörfattareInlägg
-
18-07-2012 kl. 20:46 #2581
Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTänkte försöka samla händelserna runt denna något udda vehikel i en egen tråd.
Som syntes på annan plats i forumet har Herr Ugly blivit rökt mot mögel. I söndags kom ett proffs från Östersund med passabla kemikalier och nu står Ugly igenbommad för att få en så bra process som möjligt.
Tidigare har jag nämnt att vi fått tag på en 135hk Scania-diesel samt en modernare busslåda, detta för att vara säker på att vi har en låda som passar.
I dag kom så ett fint grönt paket i postlådan. Kamrat Jan har lyckats knö lös kopior på Handbok, reservdelskatalog, utrustningslista (19 blad!!!
)samt instruktionsbok till TMR9. Läslusten har ökat med cirka 200%
Så, hoppas nu att jag kommer i håg att uppdatera..
26-08-2012 kl. 15:37 #15111Lars och Elisabet HBV 251
DeltagarePå grund av förutsagd knäoperation har jag blivit stationär vid datorn ett tag. Har därför tid att kolla runt efter en bromsklocka till höger fram. Ugly är ju utrustad med ett Helvakuum-bromssystem av typ Clayton-De Wandre. Den högra bromscylinddern/klockan har fått en smäll och visar på möjlig sprickbildning i själva cylindern. Den är gjuten i någon form av aluminium/gjutgods så jag fruktar det värsta.
Dessa grejor verkar vara lika sällsynta som hönständer, så känner någon till var det står en övergiven TMR eller delar till buss från 1930-talet är alla tips välkomna!
28-08-2012 kl. 13:51 #15113Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareMed hjälp av god vän har bromscylindern blivit lossplockad och isärtagen. Ingen trevlig syn
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> förutom sprickbildningen som troligen sträcker sig till ett fäste för länkaget är den stora returfjädern av och cylinderloppet har 3st KRAFTIGA repor.
Nu börjar dom stora tankarna komma om att lägga detta projekt på “hyllan”…….
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
[attachmentid=1587]28-08-2012 kl. 18:29 #15114RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareEnkel (dum?) fråga: Har du googlat på allt som kan ha med grunkan att göra?
Har du kollat med veteranbussföreningen som finns i Östersundstrakten, där kan du kanske få nåt tips om grejor!29-08-2012 kl. 06:02 #15115husbussens
DeltagareHej LARS.
Efter vad jag förstått så skall du bygga om bussen till husbuss så du kan åka med den. Du har ju planer på att byta motor växelåda mm.
Det är ju inte ett orginalrenovering du håller på med.Jag råder dig att bygg om hela bromssystemet till tryckluft annpassat till ett modernt bromssystem. Du kan ju ha i baktanken om detta skulle hänt i Holland eller ute på Gottland? hur skulle du fått tag på delar då så du kom hem.
Jag vet dom som har gammla bussar från tidigt 40-50 tal som i stortsett har bytt hela deivlina och även axlar både fram och bak. Men dom har behållit samma årsmodel som tidigare.
Jag har själv en Scania Vabis från 1937 som det (tyvärr) sitter en Volvo D 67 i med volvos växelåda i Broms systemet är fortfarande Scania Vabis men då med Hydrovack system.
Det som skulle passa för dig med den storleken på buss äe typ MAN eller Vaeco även Volvo FL 6 vore kanske något.
Jag har även en Volvo F 6 stående fullt komplett med motor och drivlina I den sitter det en TD 60 i det kanske vore något för dig.
Ge inte upp det kommer alltid en dag ny efter
Tommy HBV 1
29-08-2012 kl. 07:59 #15116Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTack för dessa ord! Det är gott att ha kamrater som kan uppmuntra när det ser svart ut.
@ Richard. Jag tackar för tipset.
Har varit i kontakt med en av de som rör sig runt bussarna i “stan”. Han återkommer. Har även sökt på nätet och fann en firma i England (ett land som flitigt använde Clayton DeWandre vakuumsystem)som kanske har grejor, dock inte fjädern.
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> @ Tommy. Alldeles riktigt. Ingen originalrenovering här inte. Dock var ursprungstanken att använda helvakuumsystemet då det enligt en del “gamlingar” inte var så tokigt och för att det “sitter där”.
Att modernisera har funnits med i de bakre tankarna
men inte kommit närmare än så.Hmm, FL6
Kanske lite liten motor, men är det helluftsystem på denna? Känns som vi kanske måste pratas vid på telefon 
Jag tackar för uppmuntringarna
31-08-2012 kl. 09:20 #15119Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJaha, Englandsspåret är avklarat. Inga delar som passar direkt men det går att få tillverkat både fjäder och tätning. Men, det går även att göra i Sverige så varför “gå över Nordsjön efter delar”!?
Vidare har “alla” tillfrågade kamrater kommit fram till att jag nog borde tänka över TMR-projektet ordentligt innan jag fortsätter.
Återkommer i ärendet när dimorna klarnat
30-09-2012 kl. 16:23 #15223Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareNu har Projekt Ugly definitivt avslutats, tyvärr.
Vi har inhandlat en 1964 Scania-Vabis som inom kort anländer på våran gård.
om allt går som vi vill
..förståss!!
Återkommer med mer info senare (o den e 12,2 meter lång
)30-09-2012 kl. 17:22 #15226Hasse HBV 253
DeltagareAha, då är jag med…såg förbaskat trevlig ut, -64 känns som en bra årgång och priset måste ju vara helrätt

Beklagar samtidigt nedläggningen av mr Ugly
” border=”0″ alt=”sad.gif” />
Inväntar med spänning vidare rapporter.Grattis
01-10-2012 kl. 16:33 #15228Svea HBV77
DeltagareSer ut som en riktig pärla
Tror jag vet vem som haft den
Jag är ju gammal Kramforsbo.//Sussie
01-10-2012 kl. 18:21 #15229Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTack kamrater!!
Nu börjar klarsyntheten komma och en liten tanke smyger sig in: Va ha vi gjort!!!!
Men då sätter jag mig i ett hörn o väntar til anfallet är över.
Jag ber samtidigt om ett antal hållna tummar för på torsdag ska vi hämta hem den. Måste ju skynda innan det blir halka o snö och drivis i drinkarna etc.
Tror jag skapar en ny tråd… på fredag eller så
Syns
02-10-2012 kl. 10:44 #15234Hasse HBV 253
DeltagareVet inte hur lång resan kommer att bli men håller självklart att tummar jag har, så mycket det går, jag är övertygad om att det kommer att gå alldeles perfekt och jättebra med eller utan tumme
Ha en härlig tripp hem.
02-10-2012 kl. 19:08 #15236Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTack för hållna tummar.
Det är cirka 25 mil… men vis av tidigare dylika färder räknar jag med att något kan hända.
02-10-2012 kl. 19:42 #15237RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareTa med “akutväskan”!
03-10-2012 kl. 18:41 #15242Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHar lastat bogsertross av den hiskeliga typen, X ton verktyg, en trave “bra-att-ha”, samt lite ditt o datt.
Tillsammans med Mrs E
och vår 4wd med lågväxel kanske de värsta katastroferna kan avhjälpas.
(hoppas jag)
Men det ska villig medges att fjärilshuset i stockholm kan aldrig ha lika många fjärilar som jag har i magen nu!!

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.