Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Vid bogsering – hur gör ni?
- Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
Lars och Elisabet HBV 251.
-
FörfattareInlägg
-
06-02-2015 kl. 12:05 #18336
Stefan HBV 297
DeltagareBogering kan skilja mycket beroende på vilken växellåda som är monterad i bussen, automatlåda högst 200m, manuell låda ända upp till 10 km.
Bäst är nog att använda försiktighetsprincipen…..
Då bussarna är väldigt låga så är det nog i första hand drivaxlarna som plockas bort när man ska bogsera, jag kan då inte krypa in under vår buss utan att lyfta upp den, kan ev. gå via en lastlucka att ta bort kardan.
B10M
[attachmentid=2563]B9M
[attachmentid=2564]06-02-2015 kl. 16:22 #18337RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareVarför inte göra som jag, fixa problemen vartefter dom dyker upp, annars blir livet så jobbigt om man ska gå och ta ut bekymren i förskott….
06-02-2015 kl. 20:18 #18338Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareUtdragsbultarna brukar vara samma gänga som muttrarna till drivaxeln.
Plocka bort en sån och sen skaffar du bultar som passar på muttern. På Magirusen är det millimetergäng, på min 1945 GMC CCKW 353 var det givet en tumgänga osv
Jag tycker att du ska bestämma dej för ett sätt som du tar till den dan du måste göra det själv. Annars får välan “bärgarn” göra jobbet som han vill.
Du kan ju, (åter igen)en vacker sommar dag i lugn o ro, demontera en drivaxel. Det är inte svårt. Då vet du ju hur det ser ut och du vet hur det går till. Se bara till att du har packningsmaterial att göra nya packningar till drivflänsen. (Brukar vara ca 0.7mm papper)
Jag tror att drivaxlarna på din buss sitter fast i flänsen, ser så ut. (men jag har haft fel förr
)07-02-2015 kl. 11:07 #18339Börje HBV216
DeltagareInte kan du ha fel Lars!
Jag har nu kollat mina drivaxlar lite noggrannare och jag har med stor säkerhet
som du säger axlar sammansatta med drivaxelflänsen/locket.
Att jag inte har några ”utdragsbultar” på flänsarna ger nog inte anledning till att tro att jag har lösa axlar – däremot ska jag snarast ordna utdragsbultar så dom finns på plats!
Lite konstigt att dom försvunnit någon gång i historien…
Jag hittade en bild på hur axlarna ser ut.
[attachmentid=2565]
Så då är jag tillbaka till lösningen med att skapa ett tillfälligt lock eller ”påse” som
skydd när axlarna är demonterade.Om nu axlarna skall demonteras istället för kardanaxeln…
Jag har ju faktiskt ganska stor markfrigång under bussen som gör
kardanaxeln ganska tillgänglig att komma åt också…
[attachmentid=2566]
Som du säger Lars, en fin sommardag ska jag kolla in alternativen lite bättre.
Jag vet ju nu hur drivaxlarna är konstruerade och kardanaxlar har jag
demonterat massor av även om dom varit klenare så borde det inte vara ett problem.Börje
07-02-2015 kl. 20:10 #18342Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareCITAT(Börje HBV216 @ 7 Feb 2015, 12:07 ) [snapback]18869[/snapback]
Inte kan du ha fel Lars!
Börje
OJ, Jag tackar för det eminenta omdömet!!!
men OM du bara visste va mycke fel jag haft
Nåväl, skönt att du kommit fram till hur du ska göra.

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.