Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Regbesiktning PB2
- Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
intendit.
-
FörfattareInlägg
-
05-06-2008 kl. 15:54 #1651
Lasse&Anna HBV160
Deltagare
HejReggade om våran buss,som var lastbilsreg. till PB2 idag!
Jag frågade vilka regler fanns,då svarade han mig på bilprovningen att:
-Den ska föja EU´s direktiv om vad som är en husbil.
-Förarplatsen ska vara intregerad med bodelen.
-Lasutrymmet få inte vara från golv till tak.
-Däcken skall klara av 120km/h
-Hastighetsmätaren skall gå till 120km/hmin hastighetsmätare gik till 90km/h ,men jag sa att det inte finns att få tag ens på skroten till så gamal buss!
Däcken kunde han inte hitta däckkoden på tror jag
Vad har jag att förlora tänkte jag(mer än 1100kr),så jag gjorde det innan möjligheten försvinner för bussen är ju ändå ingen Lastbil utan en STOR husbuss!!
Jag fick med mig 3st sidor om information om vad som gäller Klassifieringen av fordon!
Så Här är en PB2 till!
Mvh Lasse /hbv160
05-06-2008 kl. 16:06 #10421RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareGratulerar!
Själv har jag mailat vägverket och begärt besked om det går att få dispens för däcken (dom är så gamla att det inte finns nån hastighetsmärkning) och hastighetsmätaren eftersom det inte ens i fantasin går att få upp ULLRICK i den vådliga
hastighet 110 km/tim….
Hastighetsmätaren går bara till 105 och redan det är ju en överdrift med god marginal….
Tydligen får dom många frågor eftersom jag fick ett svarsmail att dom behöver extra tid för att besvara frågan……
06-06-2008 kl. 15:32 #10425Lasse&Anna HBV160
DeltagareHej igen!
Jag tror det bara är att åka till bilprovningen och regga om bussen/lastbilen ,jag tror att bilprovningen kan ge dispanser för allt ,det beror bara på vem man pratar med.
Jag besiktigade i högdalens bilprovning, han var trevlig och rak i sin sak. Vet att det är fler som har fått igenom bussen, utan att hastighetsmätaren går mer än 90km/h ,det är väl inget som säger att det måste vara en däckmärkning det får väl bilprovningen bevisa att det inte går att köra fortare än typ 90km/h.Och det håller dom inte på med och därför låter den gå förbi.Min buss har tydligen Dispans för drakula,gasoldragningar m.m så det mesta går nog.
Lycka till med omregistreringarna!
09-06-2008 kl. 19:57 #10437Tom HBV168
DeltagareLasse, jag skulle MYCKET gärna vilja ha kopior på de papper du fått från bilprovningen!!! Jag skall om drygt en vecka regbesiktiga från LB-reggad buss till PB2. Jag tror bussen uppfyller kraven, men det hade varit bra att ha svart på vitt…
Som tillägg kan nämnas att besiktningsmannen jag talade med sa att fordonet måste ha minst två “förbrukare”, d.v.s. kylskåp och spis.
En annan fråga som någon kanske kan svara på: Vad händer om fordonet underkänns vid registreringsbesiktning till PB2? Är det fortfarande föregående fordonsslag då? Vad kostar ombesiktningen och hur lång tid har man på sig att åtgärda bristerna?
Huga vad många frågor man har nu då – nervös? Nädå
” border=”0″ alt=”smile.gif” />10-06-2008 kl. 14:32 #10442Lasse&Anna HBV160
DeltagareHej
Tom, jag har skickat informationen til dig som jag fick av bilprovningen idag tis, så du borde väl ha dem ons,tors!
Jag kan bara gissa att om du försöker regga bussen,och den inte går igenom förblir den vad den är reggad som.
Och du får betala en ny registrerings avgift, fullt pris.Du får så lång tid du behöver för att åtgärda det du behöver, beställa ny tid osv.
10-06-2008 kl. 14:53 #10443Tom HBV168
DeltagareStort tack!
Mycket bra att ha med sig “svart på vitt” om man skulle bli oense med herr inspektör
” border=”0″ alt=”smile.gif” />19-06-2008 kl. 12:43 #10476Tom HBV168
DeltagareJAAAA! Nu har äntligen oron släppt och semestern är räddad! Körde idag igenom en regbesiktning från LB till PB2 utan problem.
Det var en riktigt trevlig inspektör som utförde besiktningen. Godsutrymmet bak har jag delat av med en mellanvägg så det blev två mindre utrymmen. Hade oxå ställt in två cyklar och lite övrig campingutrustning.
Jag berättade för inspektören att jag hade planer på att montera två längsgående soffor, men han sa att reglerna kring det skulle ändras så det rekommenderade han inte. När han kom in i bussen och slog sig ner i en fotölj och såg sig omkring sa han bara “Det ser MYCKET bra ut”
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> Sedan gick han längst bak och gjorde en liten skiss över bussen. Han frågade även efter chassinummer och det hade jag ingen som helst aning om vart man hittade. Han hittade det själv under bussen på vänster sida fram (under förarplatsen på nån balk tror jag).
Snart skall jag fira en fantastiskt glad midsommar!
Ha det gott husbussvänner – vi ses snart på nån träff (äntligen).
19-06-2008 kl. 20:23 #10481Angelica & Peter HBV181
DeltagareHej,
Som jag skrivit på annan plats i forumet så försökte bilprovningen själva regga den som PB 2 men det föll på avsaknad av däckkod på bakdäcken.
Otroligt att det kan skilja så mycket mellan olika stationer (vi var i Trollhättan).
Verkar vara dagsformen som avgör vilket det blir.Vi fick i alla fall beröm för att vi satt in säten med bälten.
Grattis till alla som lyckats med omreggningen!
Ber även att få önska samtliga en riktigt skön midsommar!
Hälsar HBV 181/Peter
23-06-2008 kl. 13:42 #10491Tom HBV168
DeltagareSuck….. så var det dags för kontrollbesiktning idag. Jag åkte dit med gott mod men det var länge sedan jag blev så besviken….
Jag körde inte ens in med bussen, för när jag kom dit så fick jag tala med besiktningsmammen som regbesiktigat bussen i torsdags. Han talar om för mig att han inte kan släppa igenom regbesiktningen som han gjorde i torsdags!!! Jag som fått besiktingsprotokoll och allt där det står: “Beslut: Fordonet har godkänts vid registreringsbesiktning.”
Han sa att han hade gjort en groda. Snacka om groda – hela vår semester åt helsike, jag har t.o.m. sålt vår husvagn(6 timmar tog det via Blocket)!Han visade ett utkast på ett protokoll från ett annat fordon med en massa punkter bl.a. följande:
Bränslesystem, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
Bromssystem, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
Hjulsystem, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
Styrning, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
Sätesfastsättning, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
Fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte, intyg erfordras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22Han sa att det går att få dispenser på ovanstående men att det tar 3-4 veckor.
Kan de verkligen göra så? Jag kom dit för att kontrollbesiktiga min PB2 och helt plötsligt står jag där med en LB igen utan att ha kört in i hallen. Blev alltså inte ens någon kontrollbesiktning. Han var väldigt mån om att de skulle göra återköp på regbesiktningen, men jag sa att jag ville vänta med det. Sedan var han ganska mån om att jag skulle kontrollbesiktiga, för han sa att det godkännandet ju gäller även när jag byter fordonsslag. Han sa ju i samma mening att det kostar 900 iställer för 300 som det gör med PB.
Vad är det egentligen som gäller? Gäller det muntliga beslutet om att den är underkänd eller det skriftliga beslut jag har att den är godkänd?
Har ni någonsin varit med om något så här märkligt? Vad skall jag göra?
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> 23-06-2008 kl. 13:57 #10492RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareJag vet inte vad som gäller om jag skall vara ärlig (det vet förmodligen ingen, varken på bilprovningen eller vägverket om man ska döma efter hur olika besked alla tycks få….) men skulle du gå vidare med det här till bilprovningen centralt så undrar jag om du inte trots allt har en godkänd regbesiktning, det är ju trots allt vad besiktningsmannen skrivit under på….
Jag tror att det var bra att du inte tog erbjudandet om återköp för då hade du ju sas godkänt att bussen inte blev omreggad…
STÅ PÅ DIG!!!!23-06-2008 kl. 14:14 #10493Tom HBV168
DeltagareJag skall i första hand ta kontakt med Vägverket och höra vilka regler som gäller. Bussen är sedan många år registrerad som LB med i stort sett den befintliga inredningen som finns där. Det jag har gjort är att bygga dubbelsäng ovanför lastutrymmet längst bak samt satt in ny kyl och spis – i övrigt ser den ut som innan.
Jag är så vansinnigt ledsen och besviken – den lilla människan mot överheten….
23-06-2008 kl. 15:51 #10495Håkan HBV 179
Deltagare[tråkigt att höra när de så nära semester o han godtjänt allt. på vanlig bes han slår ner o säger du ändrat eller nåt om du nu får rätt att den e godtjänd ,de e luriga de där på bilprovningen
lycka till
23-06-2008 kl. 17:25 #10496Charsten HBV 21
DeltagareHar han godkänt den så gäller det. Ge inte vika för hans försumlighet.
//21
23-06-2008 kl. 19:22 #10497Angelica & Peter HBV181
DeltagareHej Tom,
Tråkigt att höra om din/er besvikelse men jag håller med föregåenden skribent/er om att du skall stå på dig.
Finns sannolikt ingen anledning att begära intyg för bränslesystem etc då dessaär lika som tidigare.
När det gäller sätena så är ju frågan vilken typ av säten du satt i och har du fixat till bälten på egen hand kan ju krav komma på hur de är fastsatta (om jag kommer ihåg rätt står det i den omnämda skriften (2003:22) att infästningen skall tåla 20 ggr stolens vikt och det går ju att räkna ut).Kolla på vägverkets hemsida via ditt regnr vad bussen är reggad som – när jag gjorde kontrollbesiktning dagen efter regbesiktning så fanns rätt reggning i datorn så det borde det göra även på nätet (kan man tycka)
När det gäller årsmodell så skall det gå att hävda att det är befintlig modell som gäller – det kan ju inte bli en 2008 s där med en gång, då kommer ju mera problem via miljöklassning osv.
Kort sagt stå på dig – boka ny tid på en annan station (under förutsättning att reggningen ändock gått igenom) och se vad som händer.
HBV 181/Peter
23-06-2008 kl. 22:11 #10498Tom HBV168
DeltagareProblemet som jag ser det just nu är att besiktningsmannen inte anser att den gått igenom (trots att jag har ett besiktningsprotokoll med beslut om att det är godkänt vid registreringsbesiktning) och skickar således inget till Vägverket. Därför står den fortfarande som LB hos Vägverket.
Jag kommer att kontakta Vägverket för att få reda på exakt vad som gäller och därmed få bort dispenserna som jag skrivit om ovan. Hjulsystem som jag skrivit om ovan hänvisar de t.ex. till en paragraf som nämner hastighetsklassning så att jag behöver dispens för det har han nog fått om bakfoten (jag har m-klassade däck). Övriga punkter jag nämnt har jag inte hunnit kolla så noga i lagtexten ännu.
När jag fått klart för mig vad som gäller från Vägverkets sida så kommer jag att kontakta Bilprovningen igen och be dem ringa till personen jag talat med om det fortfarande finns några frågetecken. Kan jag bara slippa begära dispenser för min 1981 års Scania så är det en ganska smal sak om det bara är sätena det hänger på.
Undrar hur han plötsligt kom på att han skulle ändra sitt beslut? Pratat med nån kollega? Läst lagtext? I vilket fall som helst borde han tagit reda på all fakta INNAN han godkände bussen – då hade jag dessutom inte blivit lika besviken och arg.
Undrar om jag kommer så långt med att hävda att jag har papper på att bussen är godkänd – allt är ju ändå inte OK förrän han gjort erforderliga noteringar hos Vägverket. Samtidigt undrar man ju varför han var så angelägen om att han ville göra ett återköp på registreringsbesiktningen?!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.