Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Regbesiktning PB2
- Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
intendit.
-
FörfattareInlägg
-
24-06-2008 kl. 22:56 #10501
Tom HBV168
DeltagareSå fortsätter storyn då (för de som är intresserade):
Jag var idag i kontakt med Vägverket och en jurist på Svensk Bilprovning. Båda sa att det beslut (besiktningsprotokollet) jag har skriftligen är det som gäller. Bilprovningen får inte ändra beslutet efter att jag har fått protokollet. Juristen på Svensk Bilprovning ville att jag skulle skicka in en skrivelse i ärendet till dem. Han sa att enda sättet att riva upp beslutet är om det vilar på falska grunder som t.ex. falska intyg eller dylikt.Innan jag skickade in skrivelsen så tänkte jag en sista gång kontakta besiktningsmannen för att berätta att jag talat med ovanstående personer. Jag förklarade för honom att om inte han kunde ändra tillbaka uppgifterna hos Vägverket så avsåg jag skicka in en skrivelse till Svensk Bilprovning i ärendet. Han sade att hans befogenheter inte tillät honom att göra det, inte heller stationschefen kunde göra det – det krävs order uppifrån var hans svar. Jag sa att jag tyckte det var mycket tråkigt att höra och att jag då avsåg att skicka in skrivelsen. Han sa då: “Du verkar ju ha huvudet på skaft så jag hade väntat mig det här” och sedan önskade han mig lycka till….
Sagt och gjort, nu har jag skickat en skrivelse till Svensk Bilprovning och det är väl bara till att vänta på deras utlåtande. I mycket korta drag handlar det om att jag berättat om hur händelserna utspelat sig och att jag inte godtar besiktningsmannens beslut. Registreringsbesiktningsprotokollet innehåller inga som helst villkor om senare prövning utan är ovillkorligt godkänt.
När registreringsbesiktningen gjorts så ändrades uppgifterna hos VV, men 3,5 timmar senare ändrades de tillbaka igen
Så ligger läget till just nu för min del – jag hoppas att det inte tar allt för lång tid att rätta till misstaget, vi vill ju så gärna ut och åka. Dessutom har vi ju sålt husvagnen!
25-06-2008 kl. 06:48 #10503Angelica & Peter HBV181
DeltagareHej Tom,
BRAVO!
Tror minsann att vi är många som är intresserade av att följa detta.
Det verkar ju plötlsigt som om oddsen bättrat sig betydligt.Vi önskar lycka till och håller tummarna för dig!
Hälsar HBV 181/ Angelica & Peter
25-06-2008 kl. 11:22 #10505Mats HBV 158
DeltagareHej Tom,
Stå på dej, jag har varit ute för liknande historia med en chevy van för några år sedan. Tyvärr så gav jag mej lite lätt o förlorade mot bilprovningen, just pga att man meddelade mig att besmannen gjort fel. Jag hade också fått papper o allt när han ringde 2 dagar senare och drog tillbaks sitt godkännande.
Får du rätt så ska du nog inte bes fler fordon på den stationen, du lär snabbt bli känd.
Lycka till
Mats25-06-2008 kl. 12:22 #10506Tom HBV168
DeltagareLåter konstigt att de kunde ringa efter flera dagar och meddela att de inte godkände den?!
Har mycket svårt att tänka mig att de skulle kunna ändra något utan din vetskap.25-06-2008 kl. 12:58 #10508Mats HBV 158
DeltagareHej igen,
Är du smart ber du en advokat ringa vägverket, det kan ju vara värt en peng för att kunna använda bussen i sommar.
Har en bra advokat, om du saknar en sådan kontakt.
Det är alltid bättre att låta en advokat ringa eller skriva till vägverket, då fattar dom att det är allvar och att du inte tänker ge dig.
Hälsn
Mats25-06-2008 kl. 13:33 #10509Lasse&Anna HBV160
DeltagareHej Tom!
Du har ett besiktningsprotokoll från bilprovningen,det står besiktningsresultat: Beslut Fordonet har gokänds vid registreringsbesiktning.
Desutom datum och underskrift,det borde räcka som vilket bevis somhelst.Ring bilprovningen även vägverket och ställ en allmän fråga bara om dom kan ta tillbaka det på detta sätt!!
Jag fick ett papper från bilprovningen som ser ut så här, hoppas det kan vara tilll hjälp!Information om/överklagande av registreringsbesiktning m.m.
___________________________________________________________Rätt att överklaga!!
Beslut i ärenden om registreringsbesiktningen(i förekommande fall ursprungskonroll),mopedbesiktning och lämplighetsbesiktning får överklagas.Hur man överklagar
Ni kan överklaga beslutet hos Vägverket,sektion Fordonsteknik,781 87 Borlänge
Bifoga besiktningsprotokollet och tala om:
-Vilken ändring ,ni vill ha i beslutet,
-Vilka skäl Ni anser att det finns för önskad ändringKom ihåg att ange namn och adress,så vägveket kan medela Er sitt beslut.
STÅ PÅ DIG
Hej igen!
Förlåt ,missade ditt inlägg kl:00:56 tydligen ,vet inte varför men iallafall ,jag håller på dig ,
mvh Lasse26-06-2008 kl. 05:24 #10494Tom HBV168
DeltagareMats, jag har viss kontakt med en advokat men är samtidigt nyfiken på vilka expertisområden “din” advokat har. Skulle du vilja skicka mig ett PM om det?
För övrigt tackar jag för allt stöd här i tråden – känns skönt att ha att luta sig på i sådana här tillfällen. Den här veckan har hittills inte varit särskilt kul….
30-06-2008 kl. 15:38 #10533Carl-Albin HBV72
DeltagareNu har miss Decibel blivit pb 2
Och jag slapp den valnliga besiktningen och kan köra vidare ett år till. Men saknar att inte ha redig koll på bromsar .01-07-2008 kl. 08:33 #10534*Niklas
DeltagareTjena.Konstigt det där med reg.bes.När jag i maj 07 reggade min fick jag problem med däcken+att sätena skulle ha en lutning,men sen då jag var dit och kontrollbes.gjorde jag ombes på reggen.inga problem..
01-07-2008 kl. 09:03 #10535Tom HBV168
DeltagareVARFÖR går det så lätt för alla andra? VARFÖR är det bara jag som skall råka ut för sån här skit? Orkar inte hålla på o fibbla, det tar sådan tid…. Jag och resten av familjen vill bara ut och åka buss ju och så blir det såhär…
Jag kommer att stå på mig, men jag får nog ha hotell/vandrarhem i bakfickan inför semestern, husvagnen är ju såld…
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> 02-07-2008 kl. 15:28 #10539Tom HBV168
DeltagareAnd it continues…. Blev idag uppringd av “chefen för registreringsbesiktningar i Skåne”. Han ville höra min version av vad som hade hänt och jag berättade. Han tyckte att jag hade blivit dåligt behandlad och att vi troligen skulle lösa detta nästa vecka. Han hade dock synpunkter på mina snurrfåtöljer (jag berättade hur de var beskaffade och att de satt i sedan tidigare) och ville “helst” att jag skulle göra så att det går att spärra dem framåtriktade. Det är en ganska liten insats så det kan jag ju lätt göra innan nästa vecka. Fast faktum tycker jag egentligen kvarstår att jag redan sedan tidigare fått ett godkännande….
Vi hade även en liten diskussion kring regbesiktning respektive omklassificering. Därför undrar jag nu vad det står längst upp på era protokoll (ni som fått omreggat till PB2). Jag skall alltså gå från LB karosserikod 29 till PB2 och på mitt besiktningsprotokoll står det: Besiktningsprotokoll REGISTRERINGSBES. A2, OMKLASSIFICERING
På mitt kassakvitto står det:
Registreringsbesiktning, tidigare 1110,00
Omklassificering annat fordonsslag 250,00
Total 1360,0002-07-2008 kl. 17:18 #10540Lasse&Anna HBV160
DeltagareHejsan igen!
På mitt står det Besiktningsprotokoll REGISTRERINGSBES. A2
BESIKTINGSRESULTAT
Beslut: Fordonet har godkänts vid registreringsbesiktning.
Sedean på kvittot står det Registreringsbesiktning, tidigare 1100kr
Hoppas detta inte är fel? när man vet vad dom kan hitta på för tokigheter
Jag hoppas du snart ser ljuset och får ut och åka med bussen på semestern iställlet för vandrarhem, kankse vi syns ute på vägen i sommar
Ha det!! Mvh / Lasse
08-07-2008 kl. 15:43 #10572Tom HBV168
DeltagareSå fortsätter det… Var idag på Bilprovningen för att träffa “chefen för registreringsbesiktningar i Skåne”. Han gjorde en ny registreringsbesiktning (utan kostnad såklart). Varför han gjorde en helt ny besiktning vet jag inte riktigt, jag antar att han ville ha klart för sig vad som skulle godkännas. Hur som helst; jag hade på hans inrådan spärrat så att sittplatserna håller sig framåtriktade vid färd – dock klagade han ändå på själva stolarna. Först ville han att jag skulle byta ut dem, men sedan kom vi fram till att ett par “metallband” runt “foten” och bättre fastbultning skulle räcka till.
Jag är inte helt nöjd med det här egentligen. Förvisso har bussen gått igenom regbesiktningen och är numera PB2, men just nu är den registrerad utan passagerare på grund av stolarna. Jag behöver dock bara köra in och visa upp bussen när jag satt fast dem och därefter ändras passagerarantalet. Fick även se ett mail från juristen på SBP som jag har haft kontakt med där han förklarar att det bara finns två sätt att riva upp en regbesiktning, det ena är om falska intyg lämnats och det andra är om det är fara för liv. Han (“chefen för registreringsbesiktningar i Skåne”) ansåg att stolarna föll under det sistnämnda…Jag fick även (av misstag) reda på varför godkännandet plockats bort: tydligen hade en av hans kollegor (namnet råkade dessutom nämnas) i efterhand lagt sig i regbesiktningen (utan att ha sett fordonet) och då fick han tydligen kalla fötter och började kolla med Vägverket. Dock kom det den 27/6 lättnader i reglerna (kommer inte ihåg så hemskt noga exakt vad dock), om det beror på mina förehavanden eller inte vet jag inte riktigt, men eventuellt beror det på det…
Han undrade även om jag ville kontrollbesiktiga fordonet, men jag sa att jag vill ha klart med regbesikting först. Dessutom lär man väl vara känd på stationen som en “bråkstake” så de hade väl alltid hittat något misstänker jag! Det är nog bäst att jag inte visar min nuna fler gånger där när det här är över…
När det var dags att gå därifrån så bad han så mycket om ursäkt för problemen SBP åsamkat mig. Han lovade även att inte i efterhand plocka bort godkännandet
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> 08-07-2008 kl. 18:27 #10573Mats HBV 158
DeltagareHej,
bra det löste sig till slut, semestern är kanske räddad
Hälsn
Mats08-07-2008 kl. 20:23 #10575Angelica & Peter HBV181
DeltagareGRATTIS!!!
Nu är det bara resten kvar – kontrollbesiktning men det går säkert som en dans.
Kör försiktigt!
HBV 181/Peter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.