Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Regbesiktning PB2
- Detta ämne har 33 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
intendit.
-
FörfattareInlägg
-
14-07-2008 kl. 18:28 #10599
Tom HBV168
DeltagareSå ja… Idag var jag inne och visade upp de fastbultade (10mm bult) passagerarplatserna. Förutom att jag kom mitt i lunchen så gick det snabbt när det väl var dags – en kollega som blev informerad vid regbesiktningen kontrollerade och han sa kort och gott: Nu ser det ut precis som vi sa!
Döm dock om min förvåning när jag kom hem och hittade ytterligare ett regbevis med 6 passagerar inkl. förare?!?! Antingen otroligt snabb postgång och handläggande
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> , eller så blev den godkänd utan att jag egentligen behövt visa upp passagerarplatserna?! Undrar om det till och med kan vara så att snubben som gjorde den andra regbesiktningen fått bakläxa (han skulle ju bara godkänna föregående protokoll, inte utföra en ny regbes.)?! Nåväl, i vilket fall som helst så är den numera godkänd som PB2 med 6 platser ink. förare.Vad som mer har hänt under dagen är att jag varit på kontrollbesiktning – dock inte på orten där jag bor (där är man ju ökänd numera
” border=”0″ alt=”smile.gif” />), utan 8 mil iväg (de var de enda som hade tid nu innan semestern). Fast det var ett rysligt bankande o bonkande under bussen, och de hittade en del rost såklart (mest i och kring lastlådorna)
” border=”0″ alt=”sad.gif” />
Fick även anmärkning på bakbromsarna där det skiljde 36% (gänsvärdet är 30%).Det positiva i det hela är ju att vi i alla fall kommer ut på semester som planerat. Så på onsdag bär det iväg till Öland en vecka. Frågan är bara när man skall hinna med att fixa anmärkningarna… Hoppas jag hinner fixa bussen innan Fegenträffen den 29-31/8 dit vi tänkt åka.
21-12-2008 kl. 12:44 #11009Tom HBV168
DeltagareHar väl inte riktigt berättat slutet på den här storyn, så här kommer en liten redogörelse:
Efter den underkända kontrollbesiktningen gick luften ur mig lite… Vi körde dock en månad och hann med både Öland, Ystad med Mats & Annika HBV 158 och en sväng till Motala. Eftersom jag inte fick tag i svetshjälp i tid så blev den inte klar inom en månad och en helt nya kontrollbesikting behövde utföras.
I slutet på oktober var allt klart med svetsning och jag gjorde mig redo för en ny kontrollbesiktning. Denna gång körde jag till en station ca 4 mil iväg eftersom de hade tid. De hade lite bekymmer på stationen hur de skulle besiktiga den, som buss eller som PB, så de fick hämta en annan kontrollant som tyckte den skulle gå som buss – “har ni nånsin sett en PB med tryckluftsbromsar” sa han, o jag flikte snabbt in; – Ja, där står en 12 meter lång personbil.
Efter 50 minuters bankande under bussen hade jag fått två anmärkningar, den ena på en infästning till ett lastutrymme (enligt min mening minimal) och den andra på bromsarna som jag hade hoppats skulle repa sig när vi kört några mil.
Efter besiktningen var det bara o svänga in till verkstaden igen på vägen hem (vi har fin verkstad för tunga fordon på jobbet) och beställa renovering av bromsarna bak (hade inte tid själv). Inom 7 dagar skulle det vara klart.
Vi hade redan bestämt med HBV 158 att vi skulle ta en sväng till innan vintern så nu var det bara till att raska på… Efter några dagar var bussen klar och jag beställde tid för efterkontroll på YTTERLIGARE en annan station 5 mil iväg.
Kom till stationen för efterkontroll och hade enligt instruktion bromsat en hel del med handbromsen på väg till stationen. En annan kontrollant tyckte att jag skulle lyfta foten från kopplingen när jag körde – han tyckte det luktade koppling
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Efterkontrollen tog bara några minuter – bromsarna OK och infästningarna fixade.Nu får jag lugnt köra nästan ett år till innan det är dags för besiktning igen – har redan börjat kolla “träffkalendern” och ett par träffar skall vi nog hinna med nästa år!
Nu under vintern skall jag ge mig på att bygga en dusch och toalett i bussen.
End of SBP-story!
Tack för allt stöd i den här tråden!P.S. Har på omvägar hört att snubben som gjorde den första registreringsbesiktningen på vår buss snackar… Han har tydligen sagt följande: Just när jag höll på med en registreringsbesiktning så ändrade de reglerna.
Gissa om jag skall ifrågasätta hans skitsnack om jag träffar honom någonstans – det är ren och skär lögn, inga regler ändrades under tiden han höll på med besiktningen – däremot fick han kalla fötter när en kollega till honom (som jag haft en liten shism med angående sonens bil) ifrågasatte hans regbesiktning. Blir så trött på skitsnackare – jag var där och vet exakt vad som hände – att inte kunna stå för sitt misstag och dessutom gå runt o snacka om det vitt och brett tycker jag tyder på en enorm dumhet!!!
Tror inte jag kommer att sätta min fot på den stationen igen trots att den är närmast – man lär ju vara känd där
” border=”0″ alt=”smile.gif” />21-12-2008 kl. 19:52 #11015Bertil HBV30
DeltagareHej!
Tidigare har jag bara “ströläst” i denna tråd men idag läste jag från ruta ett. Vilken historia! Men jag är inte ett dugg förvånad, jag kan fylla i med en hel del “goddag yxskaft” från besök hos Bilprovningen.
Ni vet talesättet: En musikkritiker är en misslyckad musiker.
Och jag har räknat ut att personalen på bilprovningen är dom elever som blev över efter misslyckad praktik. Och dom ska kolla om våra fordon är säkra att resa i och att möta efter väg!
Ta det lugnt där ute nu!
mvh Bertil
21-12-2008 kl. 21:34 #11017intendit
MedlemKan nog skriva under på att det finns en hel del underigt folk
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> hos SBP men det finns några som fasnat hos LTG och den ordningsmakten kan ha hur fel som helst och det är bara att gilla läget för hos SBP brukar det åtminstonde vara avdankade bilmekar medans den andra instansens meriter….. 
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.