Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
06-01-2022 kl. 08:21 #20449
husbussens
DeltagareHej Walle.
Kul att höra att några håller på med sina objekt fastän det är vinter och kallt. Att du bor i bussen är ju samtidigt lite intressant. Och som du skriver så brukar ju värmen vara det största problemet. Det är ju inte värmekällan som är det största problemet utan det brukar vara isoleringen i bussen. Dom flesta är ju väldigt dåligt isolerade och inte avsedda för boende. När dom gick i trafik som dom är byggda och avsedda för så finns det ju nästan outtömliga värmeresursser från motor och även diselpannor som sitter originalmonterade. Men din buss Delta som är ett finskt bygge brukar vara bra isolering i. Du skriver att du har en reflexpanna inmonterad och den är mycket bra. Jag vet en kompis till mig hade en sån i bussen men det blev så satans varmt runt själva värmaren så den åkte ut. Han satte in en gasolpanna istället och skaffa en gas tank från en taxibil och modifiera om så han kunde fylla motor gas och sen körde han pannan på den gasen. Mycket billigare än gasol på macken. Du skriver också att du funderar på vindkraft. Jag har hållit på lite med vindkraft till sommarstugor mm på öar som inte har haft någon el. Det har varit 24 volts anläggningar. Men fungerat väldigt dåligt. det skall typ blåsa minst 6-8 m/s för att det skall ge något alls. Har nog några snurror liggande om du är intresserad?
Det problemet med internet skaffa ett mobilt bredband (telias) så löser du det problemet. Lycka till
Tommy ordf i Husbussens Vänner.09-01-2022 kl. 17:33 #20450Walle HBV 511
DeltagareHej alla husbussfantaster, dags för lite rapport från Delta Plan och fortsatta bygget som jag även bor i.
Refleksvärmaren som har värmeslingor har fungerat otroligt bra och med slingorna så har jag vattenburen värme i hela bussen vilket gör att jag har en otroligt jämn go värme i hela bussen och inte den här torra hemska värmen med varmluft som blåser in på olika ställen. Vid temperatur runt 0 grader så drar värmaren ca 0,16 lit i tim grön diesel är då runt 20 grader i bussen. Refleksvärmaren är på 5,8 Kw. Sen har jag en termoelektrisk fläkt som cirkulerar luften i bussen.Jag har fått isolerat lastutrymmet bak då sängkammaren ligger åvan för lastutrymmet som idag inte har någon värme, men det kommer att byggas ut dit också med tiden.
Nästa projekt blir att se till att vattentanken 150 lit inte fryser på vintern då den ligger under bussen på styrbords sidan.
Ska försöka få in lite bilder hur det har blivit inne bussen14-01-2022 kl. 06:44 #20451husbussens
DeltagareHej Walle. Kul att det funkar med värmen. När det gäller vattentanken .Du har inte funderat på att lägga in en värmeslinga i tanken termostatstyrd på värmesystem att hålla den frostfritt. Du måste ju även isolera tanken. Men kanske ett enkelt alternativ. Vore kul med lite bilder också.
MVH Tommy27-02-2022 kl. 10:45 #20453Walle HBV 511
DeltagareCITAT(Tommy HBV 1 @ 14 Jan 2022, 07:44 ) [snapback]21400[/snapback]
Hej Walle. Kul att det funkar med värmen. När det gäller vattentanken .Du har inte funderat på att lägga in en värmeslinga i tanken termostatstyrd på värmesystem att hålla den frostfritt. Du måste ju även isolera tanken. Men kanske ett enkelt alternativ. Vore kul med lite bilder också.
MVH TommyHej Tommy
Det har gått lite tid nu sen sist, värmen fungerar bra då refleksvärmaren är isolerad så det blir inte varmt annat en uppe på värmaren.
Så är det så att jag tillhör fel generation vad som gäller med dom digitala sakerna man ska göra som tex få in bilder. Ska be någon att få över alla bilder till datorn -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.