Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
23-07-2014 kl. 05:06 #17606
Hasse HBV 253
DeltagareEn liten rapport från mig och “Moderskeppet”.
Det händer inte så mycket som rör busseriet…Nytt silicon på taket, tillverkning av tankpackning (den i botten) pga läckage. Köper ny olja på fredag och oljebyte i helgen. Ska felsöka ett litet litet läckage någonstans, bränslesystemet håller inte 100% tätt, startmotorn får gå tre varv för mycket innan maskin går igång. Lite irriterande, gillar när det smäller igång bara man tittar på startknappen
Det skulle sitta fint att hitta luftläckaget till den främre kretsen (har jag för mig att det var), det smyger ut luft någonstans som gör att trycket försvinner väldigt snabbt efter att motorn stängs av.Mentala förberedelser inför besiktningen nästa vecka. Det är som att spela rysk roulette, man vet aldrig när det ligger en kula i loppet

Annars så fortsätter min process utrensning bland tillhörigheter som inte längre är nödvändiga, har ju gått från prylsamlare och sakletare till minimalist på några år och nu har det blivit en ohejdad vana att fortsätta rensa och ta bort, väldigt befriande process.
Samtidigt umgås jag med tankar om att byta ner mig i buss-storlek, känns lite lyxigt med ett så pass stort ekipage att husera i alldeles själv. Rörligheten när man bor i Tjockholmsområdet är lite begränsad också och sist men inte minst så känns det som om driftkostnaden vid körning inte står i rimlig proportion till mina inkomster….men är man kär så är man
Skulle jag överleva emotionellt en vinter utan den gosiga vedkaminen, hmmm…tveksamt
23-07-2014 kl. 19:47 #17609Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJadu, vad säger man….
Måste du “byta ner dej” så är det ju så, men jag hoppas att du grunnar lite till innan du avhänder dej Moderskeppet
Hon e go, hon
13-08-2014 kl. 09:07 #17659Hasse HBV 253
DeltagareSådär ja…besiktat men inte klart

Jag var på Vinsta (Vällingby, Sthlm)som jag nu kan rekommendera för dylika besök och träffade två gentlemän varav den ena hade både kört och mekat med den typ av buss som jag har. Jag bad om lite insidetips vad som kan vara mest problem med maskinellt och mekaniskt. Han tittade på mig som om han inte förstod frågan och sa att det inte fanns några direkt svaga punkter på dom här bussarna, dom bara funkar…möjligtvis kan dom läcka lite olja.
Inför besiktningen har jag bytt olja till en ren mineralolja och de problem jag hade med oljeläckage förut är nu borta

Däremot fick jag, som jag befarade, nedslag och bakslag på luftläckage på färdbromsen, men nu tror jag att jag har hittat läckan som ligger mellan växellådan och golvet, så jag får nog lyfta på golvet och kolla rörskarven där till att börja med.
Sen visade det sig att bakaxeln kunde röra sig något (inte bra, blev en tvåa där med) på ena sidan och måste dras åt hårdare mot fjäderpaketet. Nu har jag ägnat ett vecka åt att dränka alla fyra bultar med rostlösare och WD 40. Det bästa hade varit att kunna jobba bort rosten i gängorna men det är helt enkelt inte möjligt att komma åt. Man har varit på dom här grejerna tidigare så det finns ett visst hopp om att kunna lossa grejerna med hjälp av en hävarm i form av ett järnrör på 1,5 meter och göra fint för att sen dra åt så att det sitter som det ska.
Det som var roligt var att de tyckte att “Moderskeppet” var riktigt fin och välbehållen. Dom gillade de reparationer som var gjorda och att det var målat och fint. Gott att höra för mig som blir nojig för minsta lilla.
För övrigt så har plötsligt solcellspanelen börjat ge jäkligt dåligt med ström. Har kollat anslutningarna på själva panelen som verkade okey, idag ska jag kolla anslutningar vid batteriet och regulatorn. Hittade en reva på baksidan av panelen, på “skyddsplasten” som jag har tolkat det som eller är det något material som har en ännu ädlare funktion?? Någon som har koll på hur det egentligen fungerar och är uppbyggt? Har Googlat som en tok utan att få svar som jag förstår.
Fan, utan fungerande solcells system så blir det en mörk vinter och marginellt med datortid, blä!!
” border=”0″ alt=”sad.gif” />
Men det reder sig nog, så har det ju varit förut och det gick det med…
21-09-2014 kl. 06:16 #17802Hasse HBV 253
DeltagareKortrapport!
Kämpar vidare med att försöka lossa bultarna som håller bakaxeln, sitter galet hårt men jag säger som PG Lundmark…man kör tills man är framme!
Eller en annan…man är inte klar förrän man är helt färdig!
Tänk att en så lätt grej kan vara så svår
Ombesiktning på fredag, så jag har några dagar på mig. Luftläckan åtgärdad även om det smyger ut lite försiktigt på någon annan för tillfället okänd plats, sökning pågår men ligger inte i prioritet.
Förhoppningsvis så löser jag det sista problemet med bultarna, så jag kan ta sikte på Sthlmsträffen, det vore ju förbaskat trevligt!Tjo!
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” /> 21-09-2014 kl. 17:41 #17806Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHeja heja du e bäst….
Banka mera o rucka på dom som lossnar, på me olja o värme….
25-09-2014 kl. 19:03 #17825Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHur går det med muttrandet??
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” />25-09-2014 kl. 19:54 #17828Hasse HBV 253
DeltagareMuttrar lossade och nya inköpta och monterade, hoppas jag dragit åt tillräckligt hårt bara.
28-09-2014 kl. 19:02 #17845Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareFint!!
Annars får du dra hårdare!!!!
Såg på annan plats att du blev däckad…. och att generatorn knasade ur.. och ombes i farozonen.
Hur har det gått? Rapport TACK!!!
30-09-2014 kl. 19:18 #17851Hasse HBV 253
DeltagareOkey, här kommer efterfrågad rapport. Det blir lite repetition från andra trådar spridda i forumet, vill ha det samlat här för dem som eventuellt är intresserade av moderskeppets och mina vedermödor och segrar över fruktade Mr Murphy och hans fru…
(Murphys lag ni vet…)Muttrarna till bakaxeln utbytta och monterade, ja tre av dem iaf en ny mutter satt redan på plats sedan tidigare. Nästa vecka ska jag byta en av bultarna också, gillade inte utseendet på den. Den ramlar in från Belgien vilken dag som helst, tur att det inte är fler för ögonblicket då de kostar nästan en femhundring styck

Så kom återbesiktningsdagen och hon vägrar att starta
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
felsöker som en tok och hittar en decimerad remskiva till generatorn, inte undra på att det inte laddar, att remmen hängde kvar var närmast ett mirakel.
Tack vare ett insidetips från Börje kunde jag få det fixat på en firma som hade lördagsöppet. Generatorn fick en ny remskiva och en ny vad-det-nu-heter som håller kolen. Den testades och visade sig vara i god vigör
Enligt mekanikern skulle det nu hålla i trettio år till!!Det trista var att jag insåg att jag nu missade inte bara bilprovningen utan också bussträffen i Bromma
Jag åkte hem för att montera allt, vilket inte var det lättaste men det gick. Start batterierna stod på bilfirman intill och på laddning, oåtkomliga för mig fram till måndag. Jag hade tänkt åka ut men var tvärslut efter allt skruvande, sömnbrist och en begynnande förkylning…[attachmentid=2380]
[attachmentid=2381]
Före och efter bilder på generatornMonterade färdigladdade batterier på måndag förmiddag men inte tusan ville hon gå igång. Felsökning och den här gången moraliskt stöd och teknisk rådgivning från den gode och outtröttlige Lars. Började lossa alla feta kablar som har med starteriet att göra, putsade och fejade och blankt vart det men inte startade hon inte, det var som hon inte orkade runt
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
Trycker en gång till på startknappen och nu uppfattar jag en svag rörelse i hela bussen….skumt
och då kommer jag på det
Tittar på växelspaken och inser direkt att en växel ligger i….vad säger man…jag känner mig som den idiotförklarade mc-polisen som kommer till verkstaden med polismotorcykeln som vägrar starta. Mekanikern kollade runt lite och efter ett par minuter så går han iväg och hämtar en bensindunk, öppnar tanklocket och häller i några liter…den nyligen så sturske polismannen börjar se blek ut…mekanikern trycker på startknappen och mc:n hoppar igång direkt
Ibland måste som inte får hända, hända i alla fall.
Plötsligt kom jag ihåg varför det kunde bli så tokigt. Jag spelar ihop med en kompis och han hade lite svårt att sitta bra med gitarren så jag sa åt honom att han kunde sitta på motorhuven om han bara la i en växel så finns det gott om utrymme. Det där hade jag ju glömt bort, inte hade jag behövt ladda några batterier
Men tack vare det lilla missödet så upptäckte jag ju att remskivan till generatorn var trasig. Ibland känns det som man blir lite vägledd….Det är ju väldigt praktiskt att stå på hemmaplan med mekaniska problem och inte längs en vägkant
Hur som helst så kom jag iväg till bilprovningen idag, sista chansen innan det skulle ha blivit en fullvärdig besiktning igen. Jag gled igenom galant och med rabatterat pris då efterkontrollen var så snabb
Som sagt, bra erfarenheter av Vinsta, goa gubbar 
Förutom det här spektaklet så har jag byggt en mopedramp till min HMW från slutet av 50 talet eller nåt, jodå den funkar
Nu ska jag slappna av lite, i morgon ska jag spela med min kompis, vi får väl se om jag kommer ihåg att lägga ur växeln när han har gått hem

[attachmentid=2382]
30-09-2014 kl. 19:42 #17852Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareVa bra att allt har avlöpt väl
Cool Moppe
“vill-ha-faktorn” är skyhög på den!!
30-09-2014 kl. 20:48 #17853Börje HBV216
DeltagareGrattis till att du hann till besiktningen och att det gick bra!!
Skönt att höra att det finns fler som kan göra pinsamma misstag, men
det är lätt gjort, man har ju sina rutiner som brukar fungera klockrent.Och som du säger – det goda var att du upptäckte remskivan hemma
och inte på väg till besiktningen tack vare detta.Vi ses
Börje
02-10-2014 kl. 10:53 #17857Hasse HBV 253
DeltagareJa du Lars, mopeden e fin! Har varit i smådelar i 15 år och precis ihopmonterad, kul att den matchar färgen på Moderskeppet
Sen den kom upp där bak har ett nytt fenomen börjat inträffa ute på vägen…en del bilar bromsar in och lägger sig precis bakom en stund, antagligen för att spana in objektet innan dom blåser förbi hängandes över på passagerarsidan frenetiskt vinkande och med alla tummar upp. Osäkert om jag bidrar till trafiksäkerheten….Tack Börje, utan din hjälp hade det inte gått vägen
Det där med pinsamheter är rätt bra, ibland är det en bra väg för att lära sig. Det är ju en mänsklig rättighet att få pendla mellan idioti och geni enligt mig. Man kan inte vara bäst jämt, inte heller på allt och bjuder man på sina egna mer eller mindre plågsamma och pinsamma ögonblick så kanske någon annan slipper…
02-10-2014 kl. 18:27 #17859Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareNu fattas bara en dekal bak på Moderskeppet, “Team Blårök” eller kanske “Team Two-stroke”
14-10-2014 kl. 09:20 #17895Hasse HBV 253
DeltagareVi får väl se om det blir någon dekal, kanske räcker det med “Team Rök”, det ryker ju lite varstans på detta ekipage…
” border=”0″ alt=”tongue.gif” /> Nu när den värsta hetsen är över med Moderskeppet så har livet återgått lite mer till det “normala”. Det finns massor av saker att göra men livet består ju av lite mer än bussmek, just nu så får planeringen av nya insatser ske i det tysta. Nu är det ved som måste fortsätta att huggas osv. Att dela en flaska vin med nån man gillar att munhuggas med är inte heller så tokigt
[attachmentid=2410]
Har trots ett visst inre motstånd börjat bygga en inluftkanal till kaminen, skönt att slippa det kalla korsdraget när jag startar upp den. Det är inte 100 klart ännu men snart så

[attachmentid=2411]
14-10-2014 kl. 19:56 #17898Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHasse skrev: “Det finns massor av saker att göra men livet består ju av lite mer än bussmek”
VAAA
gör det??!!
Hade jag inte en aning om!!!
De där med munhuggning o vin låter och ser trevligt ut och den andra formen av huggning ger ju styrka i armen o värmer flera gånger om
Gott att höra att det flyter på

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.