Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
16-06-2015 kl. 07:45 #18733
Hasse HBV 253
DeltagareÄr ute på en roadtrip med Paradiset och har landat hos min goa syster i Kristinehamn. Landat och strandat verkar det som, iaf just nu. Ena bakhjulslagret har gett upp och det verkar svårt att hitta någon som kan åtgärda problemet, vet inte ens var man kan få tag i ett nytt lager så insidetips emottages tacksamt.
Annars går det ju ingen nöd på en direkt, trippen hit gick fantastiskt vackra småvägar och via vänner i Köpingstrakterna som köpt en gård. Paradiset har rullat på så fint och förutom det nyligen uppdykande problemet så är hon go att rulla runt med. Vi får väl se om jag kommer vidare till andra vänner i Linköping eller om jag får fira midsommar hos syster istället och det är ju skoj det med
24-07-2015 kl. 08:50 #18782Hasse HBV 253
DeltagareInga stjärnor i boken för regelbunden närvaro, var sak har sin tid och nu är det väl ändå dags för en uppdatering!
Hjullagerknas i Kristinehamn gjorde att jag fick väldigt mycket kvalitetstid hos syster min, inte dumt. Värre var det med den ekonomiska biten, kostade en slant men ändå skönt att det händer i trakter där jag känner lite folk.
Hur som…for hem med friska lager och några dagar senare höll jag på att tappa ena framhjulet
Enkelt bekymmer att åtgärda och nu rullar hon glatt vidare utan problem.Det finns lite illavarslande indikationer på att jag måste flytta bort från platsen jag stått på i tre år (jubileum igår) och det blir ett bekymmer att hitta en annan plats att härbärgera Moderskeppet på, dessutom är det nog ett omöjligt uppdrag för mig att hålla ordning på mer än en buss i taget, så Moderskeppet kommer att stå till försäljning så småningom när allt är klart med Paradiset.
Eftersom det är meningen att Paradiset ska få överta ansvaret för mina fortsatta bussäventyr så har jag ju funderat över diverse olika planlösningar, det vore ju inte dumt med en toalett.
Jag har suttit och hummat en hel del, gjorde 3D ritningar på internet och den ena idén efter den andra förkastades. Försökte hitta vettiga och praktiska genvägar för att snabbt och enkelt lösa problemet. Men som vanligt finns inga genvägar
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> Till sist hittade jag en planlösning som kunde fungera men den lösningen innebar också att allt utom mitt nymålade kök fick rivas.Nu har jag kommit en bit på väg och det är ju lite intressant att notera att min fria golvyta i Paradiset blir större än i Moderskeppet, hur tusan kunde det bli så
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> nåja, synd å klaga.Backar lite i tiden innan jag uppdaterar med bilder från det dagsaktuella läget. Så här såg det alltså ut från början när jag köpte bussen och innan jag hittade lite grön restfärg att måla om köket med.[attachmentid=2793]
Och förrådsutrymmet…[attachmentid=2794]
Ut med det gamla![attachmentid=2795]
Ljuset från andra sidan…[attachmentid=2798]
Första väggen borta
[attachmentid=2799]24-07-2015 kl. 09:03 #18783Hasse HBV 253
DeltagarePlötsligt var det fritt hela vägen fram…[attachmentid=2802]
Nyinköpet står längst bak, en gammal sekretär som ska tjäna som min arbetsplats när jag jobbar med bilder, texter och musik men den kommer också vara fundamentet till sängen.
[attachmentid=2803]Processen fortsätter och nya bilder kommer sinom tid
Den som väntar på något gott….
24-07-2015 kl. 14:18 #18784Hasse HBV 253
Deltagare24-07-2015 kl. 22:12 #18785Hasse HBV 253
DeltagareLite mer gjort!
Sängen och skiljeväggen mot förrådet monterad
[attachmentid=2809]En annan liten detalj är bordet monterat på sidodörren/entrén som jag kan ställa grejer på om jag står ute och grillar. Vill jag sitta i dörrhålet och jobba med datorn så svänger jag bara in det. Gillar multifunktionalitet
[attachmentid=2810][attachmentid=2812]
[attachmentid=2813]
26-07-2015 kl. 22:31 #18792Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareNytt nic igen!!!
Timell2…….
Blir bra de där
28-07-2015 kl. 11:14 #18795Hasse HBV 253
DeltagareMen Lars, det nicket var väl ingen höjdare
” border=”0″ alt=”tongue.gif” /> Byggare Bob känns ju snäppet bättre men det du gav mig tidigare, Paradis-Oskar känns onekligen bäst
Synd bara att man inte heter Oskar…
Hassienda-Hasse kanske kan funka, he he
Färgburkarna har kommit fram och Paradisets inre domäner antar en helt annan karaktär. Utsidan ska nog få sig en omgång färg den också vad det lider, måste bara komma på hur det ska se ut.
28-07-2015 kl. 21:52 #18797Lars och Elisabet HBV 251
Deltagarewell, oskar kan man heta utan att heta de. så nu går duj under nic Paradis-Oskar!!!
Sitter utanför Linköping på ställplats “Tift Bäckgård”.
Lugnt o trevligt o 50 spänn/dygn. El för ytterligare 50 spänn/dygn.
Bärigheten helt OK för Dutchy
29-07-2015 kl. 09:42 #18798Hasse HBV 253
DeltagareVerkligen vettiga priser, kanske en plats för framtida ankring
Inte kommer jag iväg till Linköping som det var tänkt. Gummit runt stödlagret till kardan har lämnat in, gammalt och torrt är troligtvis dödsorsaken.
Ringde MB och kollade tillgänglighet och priser, beställningsvara från Tyskland, lager 630.- och gummifjuppen 2.363.-
Nej tack sa jag och vände mig till ebay.uk istället och hittade grejerna jag behöver för 450.- komplett inkl frakt. 3 dagars leverans. Kändes onekligen lite bättre.Under tiden har jag slabbat på med lite färg, karosserikitt mellan förråd och bodel för att slippa ogästvänliga dofter från allehanda flytande ämnen.
[attachmentid=2818]30-07-2015 kl. 21:45 #18802Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareLooking good!!!
Stället var helt OK, tyst o lugnt….31-07-2015 kl. 09:03 #18803Hasse HBV 253
DeltagareTackar och bockar, det tar sig så sakteliga…
Försökte hitta bilder på Tift bäckgård men det var inte så lätt. Nu är det iaf inringat på kartan
Håller på att sätta upp hyllor i skafferiet (bilder kommer). Precis som i Moderskeppet så kommer de förvaringsplatser som jag kommer att vara inne i flera gånger om dagen göras öppna, tycker det är skitjobbigt med en jäkla massa luckor som ska öppnas hela tiden och det gäller definitivt skafferiet.
Tjo!
02-08-2015 kl. 21:55 #18804Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHörrttu, Pli pra te tära
Ska hälsa från Kat o JÅ i Busse.

Vi är här i Ed o hälsar på dom.03-08-2015 kl. 08:18 #18808Hasse HBV 253
DeltagareNämen, va säj du! Häls tebaks vettja
hopps ni haft dä gott. Eländigt att en int kan va mä
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> Och nu över till Paradiset i Estockholmo!
Saker och ting börjar sitta ihop och nu ser det annorlunda ut, bättre enligt mig. Hyllor på plats i skafferiet och skåp från en slaktad Bedford campingbuss har fått leva vidare i Paradiset. Inte illa, vem vill inte hamna där på finalen
Lite mer färg och detaljarbete, solpanelen på och dieselkaminen in så kan jag snart flytta in
[attachmentid=2825][attachmentid=2826]
03-08-2015 kl. 12:28 #18811Börje HBV216
DeltagareVilken energi du har! Det ska bli kul att få se skapelsen
live vid något tillfälle!Vi ses
Börje
03-08-2015 kl. 22:06 #18812Hasse HBV 253
DeltagareJo du Börje, jag ligger på rätt hårt och just nu är det faktiskt det enda jag håller på med om dagarna. Tackar konsekvent nej till alla lustfyllda evenemang för att bli klar med det här. De enda som får lite av min tid är mina barn och barnbarn och min vän som min post landar hos.
Nämnde det förut, det finns ett outtalat hot (lite läsning mellan raderna) om att jag blir av med den här ställplatsen snart, så det är ett skäl.
Det andra skälet är att jag siktar på att lämna landet, förhoppningsvis i oktober, med destination Portugal, Spanien och kanske Marocko.
Hugger inte in något i sten dock eftersom jag har för vana att följa impulsen, men där ligger siktet iaf, sen får vi se hur allt landar.
Kanske är det någon mer i vår eminenta förening som ska neråt i höst…?
Hem tänkte jag komma senast i vår någon gång, om jag inte ledsnar på att vara i landsflykt tidigare, men som sagt, med mig vet man aldrig. Det blir som det blir.Hoppas kunna vara med på något möte innan säsongen är över, har liksom missat allt
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> Annars får vi väl ses ändå, kaffe finns
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.