Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
16-04-2015 kl. 16:09 #18587
Hasse HBV 253
DeltagareLagom till mötet på Hammarö så fann jag Paradiset
Det finns delar som jag bara älskar i Moderskeppet, de inre utrymmena, förrådet, vedkaminen inte minst och att hon rullar på så fint på stora vägen.
Det finns också saker som jag är mindre road av, det yttre formatet som gör det svårare att hitta platser att stå på och därmed orörligheten eftersom jag bor i eller nära en storstad. Bränsleförbrukningen är en annan del, liksom att det är en större yta att värma upp.Tanken har funnits en tid och devisen “less is more” fick avgöra, tanken måste testas fullt ut. Lever man ensam i en buss som jag gör med ganska små ekonomiska möjligheter så känns det ändå rätt beslut. Jag gillar att ligga på vägen, gärna ofta och helst ska det vara dom små krokiga vägarna som man inte helt säkert vet vart dom tar vägen, dom som bär en doft av äventyr.
Så jag ser fram emot resan till Hammarö som kommer att ske på helt andra vägar än dom jag brukar ta.Paradiset (namngivet av en vän) då, hur kan det tänkas se ut…?
En MB 608 från -84, uttagen 2004 och som rullat totalt ca 20000 mil.
Tidigare militärfordon, sedan racebuss och nu ett litet Paradis på 7 meter.
Första natten spenderades på en parkeringsplats i norra förorterna, det var kallt, hade ingen direkt värme igång utan körde på gasspisen en stund innan läggdags. Mitt i natten kom en Cheva van brötandes och två unga herrar kliver ut och iväg åt annat håll. 20 minuter senare kom de tillbaka i ett annat husbussliknande fordon, även den med hål i ljuddämparen. Killarna började meka och tokvarva med husbussen som hade påtagliga problem med att gå rent. Eftersom jag skulle upp rätt tidigt nästa morgon så lessnade jag ganska snart på att stå i en depå (man får väl inte ha motorer igång efter kl 20.00 har jag för mig). Så jag stack ut näsan och frågade om dom tänkt hålla på hela natten? Dom blev nog lite förvånade över att det fanns någon i Paradiset och blev nog lite oroliga (ser jag så skrämmande ut
)för snart packade dom ihop och drog vidare.Så kan livet gestalta sig i ett Paradis, tänk…inte ens det är perfekt
Så nu skruvas det för fullt för att få med det som är nödvändigt, just nu är det väldigt struligt med dubbelt boende. Var ställde jag grejerna?? I storstugan eller i friggisen
??:” border=”0″ alt=”unsure.gif” /> Peace out bröder och systrar, ses snart på Hammaröa
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” /> [attachmentid=2688]
16-04-2015 kl. 18:59 #18588Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareCool Mannen!!
Men nu får du byta nick… Mr Hebaq e ute… nu får du köra me “ParadisOskar”, alltid på luffen nånstans!
17-04-2015 kl. 17:01 #18593Svea HBV77
DeltagareOj, ett skoskav
17-04-2015 kl. 17:35 #18594Börje HBV216
DeltagareNy grej att se upp för i Stockholmsrondellen!
Kul,grattis!Det är för och nackdelar som du säger med ett paradis.
Man skulle ju vilja ha en buss som ett dragspel, liten när man kör på trånga ställen
och stor när man parkerat!Fast du har ju både och…
Vi ses
Börje17-04-2015 kl. 18:09 #18595Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJamen, där ser du Hasse…. Paradis-Oskar hade ju dragspel….
19-04-2015 kl. 21:34 #18605Hasse HBV 253
DeltagareHa ha, ni skoj ni…skoskav, rondellhinder å dragspel
Ja, det kanske blir lite av varje…
20-04-2015 kl. 19:11 #18607Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJodu, här skojas det friskt
22-04-2015 kl. 07:50 #18611Hasse HBV 253
DeltagareUndrar lite hur den här sommaren ska bli för mina vilda vänner som lever kring Moderskepp och Paradis. Både Rådjur, Dovhjortar, harar, rävar och fåglar har börjat röra på sig igen.
Förra året blev det en livräddande insats för Mr Cool. Under den värsta värmen och torkan så hittade han en plats för lite fukt och svalka i kanten av mitt ute-kylskåp. Jag kylde av honom med en dusch med blomsprutan minst tre gånger om dagen. I början blev han rädd och kröp ihop i den lilla gropen han hade gjort men efter ett par dagar så insåg han att jag bara försökte hjälpa honom att klara livhanken. Han kröp upp lite ur gropen, sträckte på frambenen och blundade när jag duschade honom innan han kröp tillbaka i sin grop.
Kanske inte en vän för livet men iaf för stunden och det får vara gott nog.05-06-2015 kl. 02:23 #18707Hasse HBV 253
DeltagareJaha, då har jag tillfälligt lämnat Moderskepp och Paradis. Sitter sömnlös på nattåget mot Helsingborg och en vän som inte setts på länge. Innan jag for iväg pimpade jag Paradiset en aning. Det ska byggas till en toa och självaste lustgården ska omkonstrueras. I väntan på att jag ska bestämma mig för hur det ska se ut så målade jag om i köket. Målningsarbetet är genomgående utfört beklagligt uselt av tidigare ägare så jag tog lite grön restfärg och piffade upp luckor och lådor med. Handtagen var inte heller kul så dom sprayades i guld. En ny kombo för mig. Här kommer några före och efterbilder
05-06-2015 kl. 02:35 #18708Hasse HBV 253
DeltagareNähä…kan konstatera så här efteråt att bara en före-bild gick att ladda upp så ni får nöja er med den så länge. Efter-bilderna kommer kanske senare om jag får det att funkar igen Se:-P
06-06-2015 kl. 19:40 #18717Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareDu e duktig du
Jag har inte åstadkommit ett dyft i LF..
12-06-2015 kl. 05:49 #18722Hasse HBV 253
Deltagare12-06-2015 kl. 11:15 #18724Börje HBV216
DeltagareTimell och ”Äntligen hemma” kan slänga sig i väggen,
det här är inredningsdesign på högsta nivå!Ha det bra
Börje
12-06-2015 kl. 20:55 #18725Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareRight you are, Börje!!!!
IOFS Hasse, men jag önskar att jag orkade lite mer….
” border=”0″ alt=”sad.gif” />15-06-2015 kl. 22:05 #18732Hasse HBV 253
DeltagareTänker du på lutningen Börje, det är ju på det blir om man fotograferar i uppförsbacke, he he

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.