Hem Forum HBV Medlem Bara inom HBV Bo i buss!

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 409 totalt)
  • Författare

:thumbup: :vink

Hasse HBV 253
    Deltagare

Det har gått lite trögt sista tiden, en mix av att inte riktigt orka och lite andra sysslor. Det händer titt som tätt att livet kommer emellan :hmm:
    Lite har jag iaf gjort, pyssel och stök, det mest påtagliga är att jag håller på att bygga en plattform för bränsletanken till dieselkamin. Eftersom den måste upp precis under sängen i någon form av hängande konstruktion så måste även denna ha glidskenor så att det går att tanka. Vi får väl se hur jag får till det, alltid lika spännande…
    [attachmentid=2911]

För övrigt så var jag och inspekterade den blivande ställplatsen. Inte riktigt lika charmig som den jag har stått på nu men den har helt klart sina fördelar, egen verkstad, tillgång till el, mer skyddad space (staket och rörelsedeckare) och tack och lov, naturen precis inpå om man går ut baksidan.
    Helt otroligt egentligen, har aldrig träffat mannen förut, det här var första gången, det är bara att gapa till när det är dags för flytt så får jag egen nyckel. Kostar nada (förutom elen), jag får ställplats och han får nattvakt, win/win :thumbup:

En annan grej som inte är bussrelaterad men som hände samma dag.
    Sitter och fikar med en kille som jag har träffat högst sporadiskt och vi känner inte varandra mer än ett hej när vi råkar ses.
    Han frågade plötsligt om jag fortfarande åker hoj, men nä, det gör jag ju inte…
    Säg till om du vill ta en sväng med dina polare så kan du låna en hoj av mig, jag har bara en röv så en utav dom är alltid ledig.
    Det låter ju trevligt och den naturliga följdfrågan är ju vad det är för hojar…?
    Två nästan nya Harleys :chock
    Ja, vad säger man…känner hopp för godheten i människor :blomma3

Och så en liten försmak på hur det kan se ut i Paradiset på morgonen när man vaknar, fortfarande lite byggarbetsplats men rätt trevligt ändå.
    [attachmentid=2912]

Det gläder mej att det ordnar sej med uppställning, pyssel i Paradiset samt livet i övrigt etc!! :thumbup:

Ser ut att bli kalas detta… Paradiset! :party3

Hasse HBV 253
    Deltagare

Faktiskt rena Paradiset! Trivs där trots att allt inte är i ordning ännu, men snart så…

:vink

:thumbup: :party3 :blomma:

Hasse HBV 253
    Deltagare

Det går inte fort men det går sakta…och det närmar sig så pass att dekorationen av Paradiset har börjat ta form. Här har jag fått upp ett gammalt konstverk av undertecknad och vackra födelsedagsblommor på bordet.

IMGP9412.JPG

Förhoppningsvis kommer skorsten till Reflekskaminen titta ut genom taket efter helgen, det börjar bli lite svalt nu….

Kenneth HBV 273
    Deltagare

CITAT(Hasse HBV 253 @ 13 Oct 2015, 22:12 ) [snapback]19692[/snapback]

Det går inte fort men det går sakta…och det närmar sig så pass att dekorationen av Paradiset har börjat ta form. Här har jag fått upp ett gammalt konstverk av undertecknad och vackra födelsedagsblommor på bordet.
    [attachmentid=2946]

Förhoppningsvis kommer skorsten till Reflekskaminen titta ut genom taket efter helgen, det börjar bli lite svalt nu….

Stiligt :thumbup:

Hörrddu, he bli ju bra de dära!! :thumbup:

Hasse HBV 253
    Deltagare

Äntligen har gubben fått det lite varmare i Paradiset!
    Reflekskaminen brinner lugnt och fint på sparlåga och drar effektivt ur all fukt.

Bilderna visar det isolerade spiroröret med tempmätare, det gäller att ha koll på temperaturerna som är väldigt låga men ändå…
    Takgöken blev en lite experimentell variant. Ville inte bygga för mycket höjd och med den här utformningen så blir det blygsamma 7 cm extra höjd. Snedkapad och med lite lutning så får kapillärkrafterna det lite jobbigare att driva in vatten i röret. Skulle det inte räcka så finns en vattenfälla längre in i röret. Den här gången har jag använt rostfritt hela vägen, dyrare men hållbarare, håller säkert för ett antal buss-livstider.

IMGP9417.JPG

IMGP9420.JPG

Hmmm, kan du ta några fler bilder på takgök o genomföring?
    Vill gärna norpa dina idéer!! :thumbup:

Hasse HBV 253
    Deltagare

Ska försöka ordna det :thumbup:
    Har tyvärr inga bilder från processen, det fanns helt enkelt inte tid till det.

:blomma:

Hasse HBV 253
    Deltagare

Installerad på nya ställplatsen och har funnit mig tillrätta, det funkar men är inte optimalt, dock är det helt perfekt just nu :thumbup:

Moderskeppet är nytvättat och nystädat, startar och går mjukt och fint, det känns som att hon mår bra och är redo för att finna sin nya ägare.

Planerna att åka söderut med Paradiset och lämna landet har aktualiserats sen en vän hört av sig och vill åka med. Ingenting är klart men kanske bär det iväg, vi får se…

Inga bussbilder för de som är hungriga på teknisk information. Ni får nöja er med en höstbild från en ganska närbelägen plats.
    [attachmentid=2958]

Jadu, du blir som Paradis-Oskar på riktigt!! :thumbup: Han blev också sugen att se omvärlden med ojämna mellanrum!

Hasse HBV 253
    Deltagare

Jaha, då vart det så istället….

Min tänkta medresenär backade ur så det blir ingen tripp söderut just nu, pengarna räcker inte, jag får försöka stå ut med en vinter till helt enkelt :xmas2

Har egentligen inga andra uppdateringar, håller på med lite småfix som att isolera vattenslangarna så de inte fryser, montera belysning osv.
    En fläkt har jag investerat i, en sån där som snurrar med hjälp av värmen från kaminen och sprider värmen i rummet. En riktigt bra grej :thumbup:

Börje HBV216
    Deltagare

Jag beklagar att din resa inte blev av, det måste kännas djävligt surt.
    Men å andra sidan är du ju fortfarande så ung så det går säkert många bussar till…

Vi ses
    Börje :vink

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 409 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.