Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
07-01-2013 kl. 20:06 #15543
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareBra! Tut-hatten är en väldigt väsentlig detalj
Kul att du gillade Nina Hagens version, hon är ett UFO men oj så hon kan sjunga!!! Ståpäls direkt!!
Det ska bli väldigt intressant att skåda din installation!!
Jag hoppas på hög “bidningsfaktor”!
13-01-2013 kl. 11:55 #15581
Hasse HBV 253DeltagareJa, vad vore världen utan UFO:n
Planerar att kunna presentera ett gediget bildarkiv ang. installationen
Tänkte svamla vidare kring dieselvärme och vedvärme utifrån mina egna erfarenheter så här långt.
Ännu så länge driver jag en dieselvärmare modell pod/fotogenkamin, det funkar men det är inte så skoj att starta upp den då det osar en del vid uppstarten. Den tar också inluften från boutrymmet samt släpper ut avgaserna i samma utrymme, hela konceptet känns rätt osmart eftersom man måste definitivt ha välventilerat och släpper därmed ut mycket go värme. Jag ser det som en tillfällig nödlösning där en kolmonoxidvarnare är ett måste om man inte vill sova permanent.
En Reflekskamin står och väntar på blidväder utan nederbörd för att kunna bli installerad och funktionstestad, mer om den när den dagen kommer.Vedspisen då, den lilla förnämliga tillika charmiga lilla spisen som är förträfflig att laga mat på men….
Jag har nu börjat se mig om efter något annat som har betydligt högre kapacitet och med en tittruta (finns inget bättre än att dumstirra in i en eld i timmar).
Varför det kan man undra! Som någon kanske redan anat räcker
inte värmekapaciteten i den lilla spisen till riktigt. Förbränningsrummet är inte bara kort utan även litet vilket gör att jag måste både kapa och klyva all ved som redan är kluven och kapad. Sen är det helt omöjligt att sitta i lugn och ro i mer än 15 minuter utan att mata elden, väldigt enerverande kan jag tycka.
I vinter, så här långt har jag snart förbrukat ca 3 kubik ved och som alla förstår får jag ägna alldeles för mycket tid till att bara hålla värmen. Därför kommer en mer gedigen pjäs införskaffas, inte spis den här gången utan det får bli en kamin som man kan laga mat på också.
Pellets har ju varit på tapeten också men det får vika sig pga att jag får en hel del spillvirke av en vän + lite ved från en annan vän.Min slutsats när det gäller vedkonceptet är att man bör ha en kamin som tar standardmåttet på kapad ved och att man måste vara mer eller mindre stationär om man ska ha vedeldning som grund i sitt värmande på grund av mängden ved som går åt. Nöjer man sig med lite härlig myseldning emellanåt och gillar den grejen kan det definitivt vara värt en installation.
Mitt val av Reflekskaminen grundar sig på att jag vill ha något som värmer stugan när jag inte är där, med en 70 literstank för ändamålet så kan jag hålla det varmt även under en längre tids bortavaro. Dessutom gillar jag att den inte behöver någon el för att funka, om jag sen kopplar ihop kaminens vattensystem med bussens radiatorer så kanske jag får ta den smällen.
Tjo!
13-01-2013 kl. 17:04 #15587
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareDet där med veden känns rätt. Även om den värmer flera gånger (hugga, kapa, klyva och bära
) får det vara nån måtta med arbetsinsatsen.I din situation verkar Reflekskaminen vara rätt lösning. Har ju haft kontakt med Proffssanerare som ansåg att det bästa sättet att hålla fukten/fuktskadorna borta är underhållsvärme och bra ventilation. Kallställnig ger bums fuktsamling och om den sker i samband med dålig ventilation kan följderna vara rent katastrofala.
(allt enligt Herr Proffs-sanerare)Dina erfarenheter som du så vänligt delar med dig av är guld värda även om man som vi envisas att bo kvar i huset.
(iaf just nu)Nu ser vi framemot varmare väder
13-01-2013 kl. 18:59 #15589
Hasse HBV 253DeltagareJag kan intyga att fuktproblemet är det absolut största bekymmret i boendet och jag tvivlar inte på att det kommer att straffa sig längre fram. Därför får jag lite ångest var gång jag måste vara borta och låta allt kallna igen, det är grymt viktigt med kontinuerlig värme och riktigt bra ventilation.
Ibland kan det vara klokt att envist bita sig kvar i huset, speciellt om man river allt i bussen som man normalt sett står och går på
Skrivet med skallrande tänder, temperaturen sjönk till -10 grader (enl. omvandlingstabellen, -10 i Tokholm motsvarar ungefär -27 i norrland vill jag minnas), tur att det finns ved att kapa å klyva
13-01-2013 kl. 19:41 #15591
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareBroder!
Endast -18 här på Käl´n men tyvärr har inte tårna tinat riktigt än.
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> Kapar ju allt järn ute eftersom mitt garage inte är riktigt “fireproof”
Bar in ett rejält lass med ved och mulade pannan full
Bägge ack-tankarna är snart uppe i 90 grader och jag styr ut ca 50 grader inför natten och morgondagen. Eldar 1 meters ved!
Och nu ska jag sluta retas
!Du gör det bra som håller ut!
18-01-2013 kl. 16:09 #15600
Hasse HBV 253DeltagareNu har jag beställt en vedkamin som bör ramla in nästa vecka eller veckan därpå
Den är inte så jättestor till formatet, ungefär som vedspisen fast i andra änden så att säga
??:” border=”0″ alt=”unsure.gif” />
Trots det lilla formatet väger den hela 70 kilo, vilket tyder på mycket gediget gjutjärn, jag tror nog jag kan stå för bastun på årsträffen då den är avsedd för ytor mellan 20 och 200 kvadrat
Mosar man in en hel hög med vedträn lär det gå hett till därinne
även om jag inte får plats med några en meters kvistar som en del skryter om här på forumet
Förutom denna förhoppningsvis storartade förbättring så har jag också införskaffat en sån där modäärn telefåån som man inte fattar ett dugg av, bara man rör den så händer konstiga saker men…nu är det plötsligt möjligt att ta med datorn till mitt buss-bo och ha den uppkopplad via tfn till internet
Jag visste det, allting var inte bättre förr
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” /> Ha en trevlig afton mina damer och herrar.
18-01-2013 kl. 20:27 #15605
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareBussbroder!
Kaminen låter ju som ett kalasfynd!
Blir det för lite “värmemagasin” kan du alltid bättra på med vanliga tegelstenar.Sen huruvida inte allt var bättre förr kan jag bara citera min svärfar, RIP:
“Det var bättre förr, fast det var sämre!”Ska nu må gott. Gå du och gör sammalunda!
19-01-2013 kl. 10:13 #15610
Hasse HBV 253DeltagareEtt annat citat lyder: Det är rätt bra nu med, fast inte som förr
Jag har en hög med eldfast som tegel utifall att…men tror inte att det ska behövas.
Jag är så förväntansfull på kaminen att jag spricker, känns som en snäppet sen julafton
19-01-2013 kl. 17:07 #15611
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareJulafton är bra..även om det inträffar på annan plats i almanackan
22-01-2013 kl. 19:36 #15619
Hasse HBV 253DeltagareSådär, tillbaka igen
Datahaveri och bortglömt loggnamn å lösen kan ställa till det ibland, det där med automatisk inloggning är inte så bra för snurriga herrar.
Som tur är finns änglar
tack Ewa HBV 11 för att du har bättre koll än jag
För övrigt går jag i väntans tider, vill ha min kamin NUUU!
22-01-2013 kl. 19:47 #15621
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareYo mannen! Alltid gott att “se” dej!
Är kaminen långt bort?
22-01-2013 kl. 22:24 #15624
Tom HBV168DeltagareCITAT(Hasse HBV 253 @ 22 Jan 2013, 20:36 ) [snapback]15727[/snapback]Sådär, tillbaka igen
Datahaveri och bortglömt loggnamn å lösen kan ställa till det ibland, det där med automatisk inloggning är inte så bra för snurriga herrar.
Som tur är finns änglar
tack Ewa HBV 11 för att du har bättre koll än jag
För övrigt går jag i väntans tider, vill ha min kamin NUUU!
Jag höll på att få hjärtat i halsgropen när jag läste “datahaveri”. Lyckligtvis var det lite mildare än så i verkligheten…
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Har du noterat lösenordet nu någonstans?
” border=”0″ alt=”smile.gif” />23-01-2013 kl. 06:10 #15628
Hasse HBV 253DeltagareDet var bara min dator som kraschade, så nu jobbar jag med frugans tills vidare. Som tur var är alla bilder & dokument räddade via externa hårddiskar och mina inloggnings uppgifter är numera inlagda på “säker plats” i bakhuvudet.
Det blir ännu ett projekt för vår datasupport att ta tag i, han brukar fixa det mesta
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> Fick rapport om att man “behandlar” min order (på kaminen). Vet inte riktigt vad det vill säga….har dom bläddrat lite i papprena eller packat in den i ett fint paket å ställt den på lastbilen eller bara pratat lite flyktigt om den på fikarasten
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
Jag är väldigt, väldigt otålig, kanske för att det är näst intill omöjligt att bo i bussen i någon större utsträckning så länge temperaturerna håller sig på en så låg nivå som de är nu. Så fort man vänder ryggen till så är det kallt som fn igen
Nåväl kamrater, det är som det är och tids nog ramlar den väl in och jag kommer bli väldigt glad för det
Tjo!
ARGHH!
Jag ogillar verkligen särskrivningar och har för vana att bevaka mig själv genom idoga kontroller men har trots detta lyckats skriva “inloggnings uppgifter” när det ska stå “inloggningsuppgifter”, två skilda saker liksom….
Men…jag förlåter mig själv och ber om ursäkt till alla andra som ska behöva läsa dylika texter.
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” />23-01-2013 kl. 20:10 #15629
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareCITAT(Hasse HBV 253 @ 23 Jan 2013, 07:10 ) [snapback]15736[/snapback]
ARGHH!
Jag ogillar verkligen särskrivningar och har för vana att bevaka mig själv genom idoga kontroller men har trots detta lyckats skriva “inloggnings uppgifter” när det ska stå “inloggningsuppgifter”, två skilda saker liksom….Men…jag förlåter mig själv och ber om ursäkt till alla andra som ska behöva läsa dylika texter.
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” />Broder!
Som skrivits på annan plats i detta eminenta forum kan jag bara upprepa, dock fritt ur minnet:
“ålder, sämre syn, dåliga glasögon, ser inte
Må så grankott
(Nicke Lilltroll sa det först)02-02-2013 kl. 11:06 #15663
Hasse HBV 253DeltagareCITAT(Lars och Elisabet HBV 251 @ 23 Jan 2013, 21:10 ) [snapback]15737[/snapback]
CITAT(Hasse HBV 253 @ 23 Jan 2013, 07:10 ) [snapback]15736[/snapback]
ARGHH!
Jag ogillar verkligen särskrivningar och har för vana att bevaka mig själv genom idoga kontroller men har trots detta lyckats skriva “inloggnings uppgifter” när det ska stå “inloggningsuppgifter”, två skilda saker liksom….Men…jag förlåter mig själv och ber om ursäkt till alla andra som ska behöva läsa dylika texter.
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” />Broder!
Som skrivits på annan plats i detta eminenta forum kan jag bara upprepa, dock fritt ur minnet:
“ålder, sämre syn, dåliga glasögon, ser inte
Må så grankott
(Nicke Lilltroll sa det först)Ha ha, ja ungefär så var/är det.
Till dagens verklighet då:
Den eminenta kaminen har levererats och burits in på sin givna plats. Trodde jag hade allt, men icke… en rörkrök på 90 grader fick beställas från annat håll på internet eftersom rökröret kommer att anslutas i ryggen på kaminen. Alltså går jag åter igen i väntans tider och hoppas ännu en gång på en supersnabb leverans, men vis av erfarenheten är det inget jag förväntar mig, det blir ju ändå som det blir och det är ingen större mening med att gasa upp sig.
Hur som helst så ser det fint ut och känns bra med att bara se den stå där
[attachmentid=1701]Idag är det strålande sol och jag trodde i min enfald att jag skulle kunna åka ut och köra hål i taket för Reflekskaminens rökrör, men icke….temperaturen visar på -8 grader och jag får hitta på något annat och inte ens i vår fantastiska magiska buss, har ju liksom ingen värme
Jag tror minsann att jag mjuknat lite med åren

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.