Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
16-11-2012 kl. 17:41 #15419
Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareÅ när vi tröttnat på att häckla varandras olika härkomster kan vi byta historier om intressanta episoder i reservdelsbutiker… därifrån har jag MÅNGA
Gott att det går framåt. Om saker går som jag vill blir det lite riva på söndag!!
17-11-2012 kl. 18:04 #15421Hasse HBV 253
DeltagareSamma här, även om bussägandet har varit över ganska kort så finns det redan en hel del historier men ännu så länge bara goda erfarenheter.
Ja, det är fint att det går framåt, hoppas att få igång kaminen innan det blir riktigt kallt här, men det brukar inte ske förrän någonstans i Januari-Februari. Nu är det fesljummet och väldigt lätt att härda ut.
Lycka till med vad du nu ska göra.
04-12-2012 kl. 17:45 #15471Hasse HBV 253
DeltagareInte hann jag få ordning på kamininstallationen innan det vart kallt, men så är det ju, det måste alltid vara lite bråkigt innan saker och ting är och blir som man vill och man får väl som vanligt ta det med jämnmod.
Trots det så har jag lite svårt att inte vara lite missnöjd eftersom jag tillfälligt har fått lämna den magiska bussen, just nu är den så magiskt kall att det gnistrar lika mycket inne som ute. Den lilla vedspisen räcker inte till (som beräknat) och trots support från en osande portabel dieselkamin tog det ca 2,5 timme att gå från -10 grader till nollgradigt
Kolmonoxidvarnaren är misstänkt dysfunktionell och inte längre något att lita på så jag har valt att lämna boendet tillfälligtvis fram till den “riktiga” kaminen är installerad och man fått ordning på dom där viktiga delarna med separat inluft och avgaser ut. Det kan så lätt bli tokigt annars och man kan få en sovmorgon som heter duga och det har jag inte tid med 
Ja, någon pelletskamin hann jag aldrig kolla upp då den här “båtkaminen” passerade mina domäner, gick på känsla och slog till. Nu är den iaf genomgången och vågar påstå att den var finare invändigt än utvändigt och jag misstänker att jag har gjort ett bra köp, ibland är det bra att grejer är fula som stryk, då blir de kvar till mig och lämnar utrymme för prut.
Mer snö är på gång och det är ju toppen, mer snö på taket betyder mer isolering
04-12-2012 kl. 19:28 #15473Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareBra att du är försiktig!!
Allt för många har tagit permanent sovmorgon pga denna livsfarliga gas!!18-12-2012 kl. 19:02 #15487Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHur går det med busslivet?
18-12-2012 kl. 21:16 #15488husbussens
DeltagareBusslivet är på topp Kör ut bussen på morronen och in den på på kvällen
Annars så mycket jobb både hemma och på firmanMen planer på att rusta lite på Trofast efter kommande helger och kalas.
Tommy HBV 122-12-2012 kl. 22:33 #15496Hasse HBV 253
DeltagareI morgon far jag iväg och kollar ett elkraftverk som ska monteras i förrådet.
Håll tummarna för att det är precis det jag vill ha.
23-12-2012 kl. 12:03 #15498Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTumme hålles!
tala om när du är tillbaks så jag kan släppa. de är så jobbigt att försöka göra nåt med tummen mitt i handen
23-12-2012 kl. 18:28 #15502Hasse HBV 253
DeltagareNu kan du släppa tummen, tackar och bockar för insatsen, det gav resultat
Som vanligt köper jag grejer som ser lite sargade ut till det yttre, men som verkade fungera finfint. Eftersom alla andra verkar bara vilja ha saker som glänser och glittrar så blev det affär.
Ett dieselelverk på 2500w, ny olja, nytt batteri och nytankat, startade lätt och brummade fint, det enda som störde var ett värmeskydd för avgasröret som skramlade men det fixar man lätt.Jag gillar multifunktionalitet, nu är det bara att tanka upp “externtanken” och välja: Köra, värma eller ladda, så bra det blir
23-12-2012 kl. 19:23 #15504Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHålld tumme släppt, roger that!
Man gratulerar o allt de där!
30-12-2012 kl. 20:44 #15517Hasse HBV 253
DeltagareNästa steg i utvecklingsarbetet har tagits.
Köpte en gammal Singer trampsymaskin [attachmentid=1683]för ett par dagar sedan. I skicket var den skrämmande ny och fräsch, bara en hiskelig massa damm som måste bort och sedan är det bara att smörja upp.Tanken är att höja min säng och integrera symaskinen i sängen så det både kan användas som säng och arbetsbord. Det kan vara lite knöligt med en symaskin uppstickandes i ryggen när man ska sova, därför har jag letat efter en just en sån här som man kan fälla ihop så det blir ett slätt och fint bord.[attachmentid=1684]
Under sängen blir det skåpdörrar som stänger till om pedalverket. På insidan av skåpdörrarna kan man ha trådrullar å saxar och sånt jox som kan vara bra att ha när man syr. Bredvid och under sängen blir det mer förvaringsutrymmen.
Tänkte också höja frugans säng på andra sidan gången till samma höjd. Utdragbara reglar och ett par lösa skivor (a´la utdragbart bord) över mitt gången och vips….så har man en gedigen säng på ca 2 x 2,40 m, där vi kan gosa ihop oss frugan å jag.
Tjo
30-12-2012 kl. 20:53 #15518Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareDu e listig du!!
05-01-2013 kl. 09:24 #15535Hasse HBV 253
DeltagareJaha, då har man tagit ytterligare ett steg framåt.
Den fasta installationen av Dieselelverket är i stort sett klar, det har fått ett rykrör som går rakt ut i rumpan på ekipaget, kråååmat dessutom
Det låter ganska mycket när man står precis utanför förrådet då dörren tills vidare få stå på glänt (inluft på gång genom golvet), men baktill pluttrar det lite fint, inne hörs ett stadigt brummande som funkar bra till Rammstein eller något annat i den stilen. Femton meter bort hörs det knappt
Det var skoj att kunna ladda upp (de helt slut, sönderfrusna) fritidsbatterierna och tända lampor och lyssna på musik. Nya elakingbatterier som klarar ALLT, är på väg in.
Silikon och annat som behövs finns nu tillgängligt och jag inväntar nästa blidvädersperiod utan regn eller snö för att göra hål i taket för Reflekskaminens rykrör

05-01-2013 kl. 17:14 #15536Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareCool Mohn!! Spela “Seemann” för oss!!! (kolla in Nina Hagens version med Apocalyptica, den är awesome)
Gott att det går framåt
ström och värme o musik hör till livets nödtorft
Glöm inte hatten till “tuten” (skorsten-dialektalt) så att det inte regnar in!
Ha de gott
06-01-2013 kl. 19:59 #15540Hasse HBV 253
DeltagareStort tack för tipset! Har precis lyssnat in fröken Hagen, heelt wonderbaar!
Men inget som jag lär ackompanjera elverket med, alldeles för finstämd för det, det behövs mer kontinuerligt manglande
Har en något specialdesignad hatt-tut som finns med bland rökrör och bränsleledningar.
Framgångarna går inte fort, men dom går långsamt
” border=”0″ alt=”tongue.gif” /> 
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.