Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
19-03-2013 kl. 08:52 #15892
Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareTydligen ska du köra me “raka rör” från Fånen.
Jag gjorde så att jag “öppnade i ny flik” (Firefox) och i och med Irfan View så kunde jag skåda bilden i helskärm samt köra upp den ytterligare. Kalasfin upplösning och skarpa detaljer.
Dags för sista koppen kaffe
(utan mjölk
)24-03-2013 kl. 09:10 #15917Hasse HBV 253
DeltagareProcessen fortsätter…
Kaffe med laktosfri grädde intaget så man slipper sitta på skithinken resten av dagen, ved å vatten hämtat, kaminen sprider go värme i bussen, elverket brummar tryggt och ger lite extra kräm till startbatterier och skruvdragare (tack min son för lånet av den).
Om ett tag så ska hon startas upp den gamla damen, en händelse som sker med hyfsat regelbundna intervaller.Projekten går i varandra, här är den senaste mojängen.
En fläktremsspännare till VW Passat, ska låta funktionen bli densamma i bussen då jag har lite bekymmer med att få ordentlig spänn på fläktremmen, så en automatisk funktion skulle vara praktisk. Nu gäller det bara att få den att passa på något sätt.24-03-2013 kl. 11:13 #15921Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareSå, en modifiering av “bra-att-ha”
Det är roligt
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Har du grunnat på varför originalspännaren inte håller?
Uppstart
D11 på stadig tomgång
kompressorn laddar och strax avlastar
harmoni
” border=”0″ alt=”wink.gif” /> Jag önskar lycka till med modd. Pip till om du behöver bolla ideér, jag har ju inte så mycket annat för mej.
L (som i lathund)24-03-2013 kl. 17:08 #15922Hasse HBV 253
DeltagareCITAT(Lars och Elisabet HBV 251 @ 24 Mar 2013, 13:13 ) [snapback]16060[/snapback]
Så, en modifiering av “bra-att-ha”
Det är roligt
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Har du grunnat på varför originalspännaren inte håller?
Uppstart
D11 på stadig tomgång
kompressorn laddar och strax avlastar
harmoni
” border=”0″ alt=”wink.gif” /> Jag önskar lycka till med modd. Pip till om du behöver bolla ideér, jag har ju inte så mycket annat för mej.
L (som i lathund)Nog har jag grunnat alltid…
Min spännare är inte original, ett hembygge som jag har modifierat till det bättre.
Men det är jäkligt bökigt att spänna själv och jag får nog inte till det riktigt. Även om jag nu skulle få till det så skulle det vara skönt att slippa tänka på det alls (jag har också en latmask i mig).
:-)” title=”>:-)” class=”bbcode_smiley” />24-03-2013 kl. 19:28 #15924Hasse HBV 253
DeltagareDagens sidoprojekt borde ha startats upp för 5 månader sedan men det var först nu som dom rätta bitarna hittades. Trots ett hotfullt kraxande i träden så spettade jag igång, här gäller det att inte trasta, tänkte jag, då kan man ju bli tagen för en mes.
Hur som helst så lyckades jag knöla ihop något under glad sång som såg hyfsat funktionellt ut. Hällde ut lite kvitterfoder till lärkorna.
Men nu har jag suttit här i timmar å hökat efter nåt fjäderfä, men inte ens ett litet flax har skymtats.
Jag får nog ge upp, mörkret har lagt sig och jag det känns meningslöst att sitta uppe å uggla när man inte har någon att kackla med.Dagens sidoprojekt borde ha startats upp för 5 månader sedan men det var först nu som dom rätta bitarna hittades. Trots ett hotfullt kraxande i träden så spettade jag igång, här gäller det att inte trasta, tänkte jag, då kan man ju bli tagen för en mes.
Hur som helst så lyckades jag knöla ihop något under glad sång som såg hyfsat funktionellt ut. Hällde ut lite kvitterfoder till lärkorna.
Men nu har jag suttit här i timmar å hökat efter nåt fjäderfä, men inte ens ett litet flax har skymtats.
Jag får nog ge upp, mörkret har lagt sig och jag det känns meningslöst att sitta uppe å uggla när man inte har någon att kackla med.Som sagt, det händer lite konstiga saker här…
Stora händer och liten telefon är inte alltid en lyckad kombination.Tjo!
24-03-2013 kl. 20:56 #15927Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareVerkar vara lite Dårpippi här
menmen, så länge det MÅS bra får man väl hoppas att trådskaparen inte förGÅS av leda i väntan på tjatmes, gnölsvan och andra fjäderfän.
Var har du korpat åt dej plyfan?Bäst att lägga av nu innan nån ber mej flyga o fara
25-03-2013 kl. 08:45 #15929Hasse HBV 253
DeltagareDenna gång lär du inte få någon tjäder i hatten, det går inte an att ORREra på detta vis.
Men det är klart, det var ju jag som först öppnade min stora trut…
När jag nu har har på markerna och sparkar sten-skvätter snön åt både öst och väster…
Städar, fejar och mitt örn-gott tvätter…Äsch, så här kan man hålla på om man inte har något annat för sig men det har ju jag.
Dagens projekt är att bärga inredning från en fd husbil som ska bli vanlig igen.
Kanske finns det något som är användbart, om inte så omvandlas det till värme via kaminen.Tjo!
25-03-2013 kl. 17:15 #15932Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareVa de en Gråtrut som du skulle hålla?
Hrrmmm, ordning i klassen!!!
Så, inredning…. jag ska skrota en Polar 470. Nåt du behöver?
25-03-2013 kl. 18:35 #15936Hasse HBV 253
Deltagare25-03-2013 kl. 20:08 #15940Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJag kanske kan fresta med en gasolpanna?
Nåväl, jag piper väl till när demoleringen börjar
Ser fram emot alla nya innovationer m.m.
Nu har K hustru kommit hem så nu ska jag va social IRL
26-03-2013 kl. 11:28 #15942Hasse HBV 253
DeltagareGasolpanna är ett okänt begrepp för mig, tar gärna del av information.
Äntligen!
Årets första Strutfäppla har visat sig vid mitt eminenta fågelbord.
Ett smart drag av mig att lägga ut syntetiskt foder.
Det betyder bara en sak gott folk..
Våren är på gång!Yiiihaa!
(ruskigt glad gubbe)
26-03-2013 kl. 17:43 #15943Svea HBV77
DeltagareNu börjar det närma sig för oss att flytta ut i bussen också. Till sommaren ger vi upp vår fasta boplats och intar den på hjul. En fin plats har setts ut och vi får tillgång till ström, vatten och avlopp. Får även bygga ett trädäck utanför och där ska vi montera upp ett förtält, modell vinter, så vi får en liten sluss innan vi går in. Kan ju vara skönt till vintern att kunna stampa av sig snön och slippa få allt direkt in.
Det känns väldigt spännande och provar man inte så får man aldrig veta hur det är.
Dina beskrivningar om busslivet är mycket värdefulla för oss och det är så spännande att läsa hur du klarat av vintern. För det är ju då som saker och ting ställs på sin spets. Att bo några veckor under sommaren kan ju vem som helst göra.
Fortsätt skriv, vi läser med största intresse.//Sussie o Åke
26-03-2013 kl. 18:00 #15944Hasse HBV 253
DeltagareHej Sussi & Åke
Vad roligt och spännande.
Ger ni upp “normalboendet” helt eller är det ett tidsbegränsat experiment?
Smart drag med förtält, glöm inte stövelborsten, helt suverän för att borsta av det som inte går att stampa bort.En sak som jag klarat mig bra utan men som är väldigt opraktiskt att vara utan, är ström.
Mina fritidsbatterier frös sönder för andra året i rad och nu är det nog att kasta pengar i sjön att ge sig på att ladda med elverket, det räcker inte långt.
Till nästa vinter ska problemet vara löst med laddning via solpaneler är det tänkt, men lurar på om det är smart med fast montage på taket.
Snöar det som denna vinter får man springa och skotta rent var och varannan dag, någon kanske har erfarenhet av det, funderar på att ha panelen löst så det blir lite lättare att rikta och få max effekt.Det är ett bekymmer som inte ni lär ha, vad jag förstår kommer ni ha tillgång till el externt, förbaskat praktiskt.
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med förberedelser och flytt m.m.
26-03-2013 kl. 18:05 #15945Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareGasolpannan sitter inkopplad på vattenelementsystemet och värmer detta mha gasol…
har en liten cirkulationspump med så det blir fart på cirkulationen….Påminner om denna i storlek och utförande:
http://www.blocket.se/sodermanland/Gasolpa…tm?ca=3&w=3När den går för full fart blir det VÄLDIGT varmt i våran Boggievagn
@Sussie, Hoppas ni gör en egen tråd om ert liv i buss
26-03-2013 kl. 18:14 #15946Hasse HBV 253
DeltagareAha, okey då är jag med, tack Lars
Men hoppar över det, det får räcka med vedkamin och dieselkamin, däremot är det intressant med en cirkulationspump då jag ska koppla in Reflekskaminen på radiatorerna.
Är det en 24 voltare och är snål på elförbrukning så är det nog helt rätt.Jag stödjer önskemålet om en tråd om busslivet i Svea.
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.