Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Bo i buss!
- Detta ämne har 408 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 6 månader sedan av
Walle HBV 511.
-
FörfattareInlägg
-
26-01-2015 kl. 07:23 #18283
Svea HBV77
DeltagareVi satte in innanfönster, av plast. Med 5cm spalt. Det gör otroligt mycket för isoleringen och samtidigt så ser vi ju faktiskt ut
//Sussie
26-01-2015 kl. 20:02 #18284Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareKan man tänka sig en bild?
Snälla Svea!!!27-01-2015 kl. 09:26 #18287Svea HBV77
DeltagareLite svårt att fota så det syns
Men jag testar.//Sussie[attachmentid=2541]
27-01-2015 kl. 10:39 #18288Hasse HBV 253
DeltagareSer fint ut Svea
Har ni enkel eller dubbelglas innanför plexin?Bubbelplast har sin plats i tillvaron ändå kan jag tycka, nämligen vindrutor och de välvda sidorutorna. Där vill jag inte ha Plexi på insidan. Bubbelplasten är enkel att klippa till, fästa och plocka bort plus att det inte tar någon nämnvärd plats i nedpackat format. Köp ny för en skitpeng om den går sönder.
En liten rapport till då:
Så här långt verkar bubblorna fylla sin funktion, de isolerar och det blir lite insynsskyddat, en funktion som jag uppskattar att ha på den sida som vetter mot vägen där bilar och folk passerar. En bra grej på toafönstret också. Den andra sidan, mot skogen är ju den sida som jag vill ha klar sikt på, kanske kan man få till det i år….Men på det hela taget, min quick fix lösning gör att det är trivsamt ljust igen, skönt att slippa barrikadera sig bakom yllefiltar och i nuläget känns det som en stor vinst, så att det är lite blurrigt kan jag för ögonblicket ta.Kondenseringen är som alltid ett problem. Förut har jag haft natursvamp i anpassad storlek som har suttit fastklämd innanför rutan och sugit upp överskottet. Jag kanske behåller dom eftersom det fortfarande kondenserar, men problemet verkar ha reducerats betydligt till min stora glädje

[attachmentid=2542]
Natursvamp tricket bildligt talat!27-01-2015 kl. 13:39 #18289Hasse HBV 253
Deltagare27-01-2015 kl. 16:49 #18290Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareIntressant att följa utvecklingen runt bubblornas underfundiga värld!
Tack Sussie!
Nu kan jag nämligen norpa eran ide´ :lol27-01-2015 kl. 21:26 #18296Hasse HBV 253
DeltagareJag gillar bubblor!
Nästa steg är kanske bubbelpool
28-01-2015 kl. 08:59 #18297Svea HBV77
DeltagareVi har enkelglas nu. Det var dubbla isolerglas men de hade blivit så vita och skadade att det inte gick att få någon ordning på dem. Så då tog vi helt enkelt och gjorde enkelglas och använde de rutor som inte var skadade.
Varsågod att norpa idéen bara, är det fler som gjort
Användandet av bubbelplast är superbra. Läste det tipset i ett annat forum för ett bra tag sen. Speciellt framrutorna, för oss med lite äldre bussar som inte är så raka och fyrkantiga, funkar det kanon. Och som sagt, lätt att ta bort och sätta dit, sen kostar det ju inte en förmögenhet heller.
Alla sätt är bra utom de dåliga
Ha det gott mina vänner.
//Sussie
12-02-2015 kl. 10:27 #18357Hasse HBV 253
DeltagareMan funderar hit å dit och funderingen kring fönster är fortfarande olöst, iaf en bra och varaktig lösning. Mina rutor är också fula, inte mjölkiga men det ser ut som kalkavlagringar, grumlar sikten väldigt mycket, det är väl därför det inte gör så stor skillnad med bubbelplast på rutan eller inte. Nu slipper man åtminstone sitta och och förarga sig över ärgiga rutor, det syns ju liksom inte
” border=”0″ alt=”tongue.gif” /> Det finns en tanke på att knacka ner den inre rutan som ni gjort på Svea, det finns ju gott om utrymme till att sätta plexi.Nu till annat!
Fullkomligt obegripligt men jag åkte på någon sorts influensa och har legat däckad i typ en vecka och nya lärdomar kom inseglande. Jag som aldrig blir sjuk på det viset
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
Jag har haft en mat/vatten/bränsle buffert för ungefär en vecka men måste nog uppgradera så att det finns en buffert för åtminstone två veckor.
Hur själva matbufferten ser ut är inte minst viktigt. Inte har man någon större matlust men man måste ändå få i sig lite så det gäller att ha lättlagade grejer hemma. Det är inte kul eller ens ett alternativ att stå och laga vanlig mat med hög feber, nä det går bort. Soppor av olika slag brukar alltid slinka ner när man är kass, bara att tillsätta vatten och värma eller bara värma.
Frukt och nötter är också en bra grej.
Nu har jag ju ändå haft det lite bra, en gammal vän har kommit förbi och supportat med lite matinköp
Jag brukar ha en buffert på 55 liter vatten, nu hade jag förbrukat en 25 liter redan så det blev lite på gränsen så en 20 liters dunk till ska införskaffas.
Jag var alldeles för utslagen för att orka elda i vedkaminen, men det var snälla temperaturer och i och med det bekymmersfritt.
Det som inte var bekymmersfritt var dieselkaminen. Den hade börjat gå dåligt sedan en tid tillbaka och gick knappt på sparlåga. Eftersom det varit rätt varmt så hade jag varit lat och inte tagit tag i problemet vilket var en väldigt dålig idé. När temperaturen sjönk blev plötsligt behovet av värme desto större och då stannar kaminen helt
Det visar sig att dieseln är slut, jag har glömt att tanka och hade ingen diesel extra, fan!
Det känns som att det är läge att göra något när det bara är ett par plusgrader inne så det blev till att peta i sig ett par febernedsättande och åka iväg till macken och tanka upp. Men det hade ju snöat galet mycket under tiden jag hade legat nerbäddad, så först måste bilen och vägen skottas fram
Tack och lov kom grannen med traktorn och röjde undan det värsta
Väl hemma igen så insåg jag det meningslösa i att starta upp en kamin som knappt brinner så det blev till att demontera regulatorn och leta fel. Vågar påstå utan omsvep att sådana här jobb görs onekligen bäst i stunder av full hälsa och vigör. Det var inte svårt att se vad problemet bestod av. Fullt av slemgegga i regulator och i filter, blä
Efter rengöringen och upptankning var det inga bekymmer utan jag kunde lugnt lägga mig och vara sjuk igen.[attachmentid=2582]
[attachmentid=2583]
[attachmentid=2584]
12-02-2015 kl. 13:17 #18358Mikael HBV 327
DeltagareNär du pratar dieselkamin vad menar du då? E det något vattenmantlat eller bara en värmekamin?
12-02-2015 kl. 18:47 #18360Jan HBV 283
Deltagare…
13-02-2015 kl. 07:48 #18362Kenneth HBV 273
DeltagareCITAT(Hasse HBV 253 @ 12 Feb 2015, 11:27 ) [snapback]18888[/snapback]
Man funderar hit å dit och funderingen kring fönster är fortfarande olöst, iaf en bra och varaktig lösning. Mina rutor är också fula, inte mjölkiga men det ser ut som kalkavlagringar, grumlar sikten väldigt mycket, det är väl därför det inte gör så stor skillnad med bubbelplast på rutan eller inte. Nu slipper man åtminstone sitta och och förarga sig över ärgiga rutor, det syns ju liksom inte
” border=”0″ alt=”tongue.gif” /> Det finns en tanke på att knacka ner den inre rutan som ni gjort på Svea, det finns ju gott om utrymme till att sätta plexi.
Nu till annat!
Fullkomligt obegripligt men jag åkte på någon sorts influensa och har legat däckad i typ en vecka och nya lärdomar kom inseglande. Jag som aldrig blir sjuk på det viset
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
Jag har haft en mat/vatten/bränsle buffert för ungefär en vecka men måste nog uppgradera så att det finns en buffert för åtminstone två veckor.
Hur själva matbufferten ser ut är inte minst viktigt. Inte har man någon större matlust men man måste ändå få i sig lite så det gäller att ha lättlagade grejer hemma. Det är inte kul eller ens ett alternativ att stå och laga vanlig mat med hög feber, nä det går bort. Soppor av olika slag brukar alltid slinka ner när man är kass, bara att tillsätta vatten och värma eller bara värma.
Frukt och nötter är också en bra grej.
Nu har jag ju ändå haft det lite bra, en gammal vän har kommit förbi och supportat med lite matinköp
Jag brukar ha en buffert på 55 liter vatten, nu hade jag förbrukat en 25 liter redan så det blev lite på gränsen så en 20 liters dunk till ska införskaffas.
Jag var alldeles för utslagen för att orka elda i vedkaminen, men det var snälla temperaturer och i och med det bekymmersfritt.
Det som inte var bekymmersfritt var dieselkaminen. Den hade börjat gå dåligt sedan en tid tillbaka och gick knappt på sparlåga. Eftersom det varit rätt varmt så hade jag varit lat och inte tagit tag i problemet vilket var en väldigt dålig idé. När temperaturen sjönk blev plötsligt behovet av värme desto större och då stannar kaminen helt
Det visar sig att dieseln är slut, jag har glömt att tanka och hade ingen diesel extra, fan!
Det känns som att det är läge att göra något när det bara är ett par plusgrader inne så det blev till att peta i sig ett par febernedsättande och åka iväg till macken och tanka upp. Men det hade ju snöat galet mycket under tiden jag hade legat nerbäddad, så först måste bilen och vägen skottas fram
Tack och lov kom grannen med traktorn och röjde undan det värsta
Väl hemma igen så insåg jag det meningslösa i att starta upp en kamin som knappt brinner så det blev till att demontera regulatorn och leta fel. Vågar påstå utan omsvep att sådana här jobb görs onekligen bäst i stunder av full hälsa och vigör. Det var inte svårt att se vad problemet bestod av. Fullt av slemgegga i regulator och i filter, blä
Efter rengöringen och upptankning var det inga bekymmer utan jag kunde lugnt lägga mig och vara sjuk igen.[attachmentid=2582]
[attachmentid=2583]
[attachmentid=2584]
Krya på dej
13-02-2015 kl. 10:39 #18361Börje HBV216
DeltagareCITAT(Hasse HBV 253 @ 12 Feb 2015, 11:27 ) [snapback]18888[/snapback]
Det var inte svårt att se vad problemet bestod av. Fullt av slemgegga i regulator och i filter, blä
Jag hoppas du har kryat på dig Hasse!Bränslet till värmaren, tar du det från bussens tank eller en separat tank?
Kan man utgå från att du har dieselbakterier i tanken och har du i så fall
någon plan för hur det kan lösas?
Att det alltid ska vara något…
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> Vi ses
Börje
13-02-2015 kl. 23:56 #18364Hasse HBV 253
DeltagareDet är en sk Reflekskamin Mikael, bläddra bakåt i tråden så hittar du mer info om kaminen och inställationen av den.
Separat tank Börje, som är ren och fin inuti, så det är nog mer utfällningar av själva bränslet än bakterier.
Den har ju gått ett tag utan service (2 vintrar) så det var väl dags helt enkelt.Tack för krya på hälsningarna
Är på fötter igen men lite bekymmer med andningen fortfarande, men det ger sig nog med tiden.
14-02-2015 kl. 16:23 #18365Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareBakterierna brukar ge en brun, sirapsliknande glägg.
De där ser mer ut som nån slags biologisk smörja som har fällts ut. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.